خوش‌بینی اردوغان به تداوم فعالیت کریدور غلات دریای سیاه

اردوغان امروز در جریان بازگشت از سفر به سه کشور عربی خلیج فارس و بخش ترک نشین قبرس در مصاحبه با خبرنگاران گفت: "ما تداوم ابتکار صادرات غلات دریای سیاه را تضمین خواهیم کرد."

نامه تهدیدآمیز نظامیان ارتش اسرائیل به مقامات این رژیم

وی ادامه فعالیت کریدور غلات را دارای نتایج بسیار حیاتی و به نفع بشریت خواند و افزود: قبل از طولانی شدن روند توقف صادرات غلات، باید نظر مساعد روسیه را برای ادامه فعالیت این کریدور جلب کنیم.

رییس جمهور ترکیه با اشاره به انجام مذاکره با مقامات روسیه و اعلام انتظارات مسکو در اجرای کریدور صادرات غلات بیان کرد: اگر انتظارات مسکو برآورده شود، روسیه طرفدار ادامه فعالیت این کریدور خواهد بود.

وی بروز قحطی، افزایش قیمت غلات و افزایش مهاجرت را از جمله عوارض ناگوار توقف فعالیت کریدور صادرات غلات دریای سیاه برشمرد و گفت: ترکیه از هر ابتکاری برای احیای روند صادرات غلات روسیه و اوکراین حمایت می کند.

اردوغان اضافه کرد: معتقدم که با گفتگوی مفصل موضوع با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، تداوم این حرکت بشردوستانه را تضمین خواهیم کرد ولی او نیز از کشورهای غربی انتظاراتی دارد و کشورهای غربی باید در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

وی با اشاره به صادرات بیش از ۳۳ میلیون تن غلات به بازارهای جهانی از طریق کریدور غلات دریای سیاه اظهار کرد: طرف‌های فعال در این امر از بروز بحران جهانی غذا جلوگیری کردند.

رییس جمهور ترکیه با تاکید لزوم رایزنی و استفاده از همه ابزارهای دیپلماسی برای ادامه فعالیت کریدور انتقال غلات افزود: به زودی با رییس جمهور روسیه در این زمینه مذاکره خواهم کرد و اگر سفر برنامه‌ریزی شده ولادیمیر پوتین به ترکیه در ماه آگوست انجام شود، به تفصیل درباره این موضوعات صحبت خواهیم کرد.

 

تشریح سیاست خارجی ترکیه و دستاورد سفر به کشورهای غربی حاشیه خلیج فارس

رئیس جمهور ترکیه همچنین در ادامه این مصاحبه با تشریح نتایج سفر خود به کشورهای عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی، این سفر را بسیار پربار و توام با تفاهم همکاری مهم در زمینه‌هایی مانند صنایع دفاعی، انرژی، گردشگری و پیمانکاری با سیاست برد - برد خواند و اضافه کرد: همکاری ترکیه با این کشورها از طریق اجرای پروژه های مشترک در دوره آینده قوی تر خواهد شد و شاهد اثرات مثبت آن بر اقتصاد ترکیه خواهیم بود.

وی با تاکید بر حمایت خود از صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس و حل مسائل منطقه‌ای از طریق همکاری منطقه‌ای بیان کرد: روابط ترکیه با عربستان، قطر و امارات متحده عربی به سطح مشارکت راهبردی ارتقا یافته است.

اردوغان افزایش سطح مناسبات تجاری ترکیه و امارات متحده عربی به سطح ۱۰ میلیارد دلار و پیش بینی ارتقای آن تا سطح ۲۵ میلیارد دلار را از جمله زمینه‌های همکاری بین دو کشور خواند و ادامه داد: با امضای ۱۳ قرارداد و موافقتنامه همکاری مشترک به ارزش ۵۰.۷ میلیارد دلار، روابط دو کشور ترکیه و امارات متحده عربی بیش از پیش عمیق خواهد شد.

وی تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای و جهانی را سیاست خارجی ترکیه در دوره جدید اعلام کرد و گفت: کاهش دشمنان و افزایش دوستان، نقشه راه سیاست خارجی آنکارا در سال‌های پیس رو خواهد بود.

رییس جمهور ترکیه اضافه کرد که کشورش توجه به غرب، خاورمیانه، خاور دور و قاره آفریقا را در راس برنامه‌های خود قرار داده و مناسبات خود را با همسایگان به خصوص یونان بهبود خواهد بخشید.

وی درباره روند عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) نیز گفت: این روند هنوز تکمیل نشده و درخواست آنها باید در مجلس ملی ترکیه به تصویب برسد ولی تا آن زمان، سوئد نیز باید به وعده‌ها و ضمانت‌های داده شده در زمینه مبارزه با سازمان‌های تروریستی و استرداد تروریست‌ها عمل کند و آنکارا منتظر تحقق وعده‌ها و تضمین‌ها در این باره است.

اردوغان، ترکیه را به عنوان دومین قدرت نظامی ناتو و لوکوموتیو این پیمان نظامی خواند و افزود: روند همکاری ترکیه با غرب از طریق پیوستن به اتحادیه اروپا تکمیل می شود و این عضویت به آنها نیز نشاط و قدرت می بخشد.

وی همچنین با اشاره به تداوم ساخت یک میلیون خانه در شمال سوریه برای پناهندگان سوری با مشارکت کشور قطر گفت: تاکنون حدود ۱۵۰ هزار خانه ساخته شده و پناهندگان سوری شروع به بازگشت کرده‌اند.

رییس جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرد که با ساخت یک میلیون خانه در شمال سوریه، بازگشت پناهندگان به موطن خود سرعت بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.