روسیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین شرط گذاشت

 «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه چهارشنبه (پنجم ژوئیه) گفت کارزار نظامی این کشور در اوکراین طی چند روز پایان خواهد یافت در صورتی که ایالات متحده و متحدانش ارسال تسلیحات به اوکراین را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، این مقام ارشد روس گفت: اگر ناتو و در درجه اول، ایالات متحده و رعایای آن ارسال تسلیحات و مهمات به اوکراین را متوقف کنند، عملیات نظامی ویژه طی چند ماه پایان می‌یابد؛ و اگر ارسال سلاح‌های خود را همین حالا متوقف کنند، عملیات ویژه چند روزه پایان خواهد یافت. 

وی در ادامه سخنانش دو راه را برای پایان دادن به هر جنگی متصور دانست و توضیح داد: در واقع، هر جنگی حتی جهانی می‌تواند به سرعت متوقف شود. یا یک معاهده صلح امضا شود یا اگر کسی همان کاری را بکند که ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ انجام داد و از تسلیحات هسته‌ای و بمب‌افکن خود علیه شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن استفاده کرد. 

واکنش سازمان ملل به دستور عجیب طالبان برای بستن آرایشگاه های زنانه

مدودف افزود: آن‌ها در واقع آن زمان به قیمت جان تقریباً ۳۰۰ هزار غیرنظامی به کارزار جنگ پایان دادند. معاون شورای امنیت روسیه اخیراً در اشاره به گزارش‌ها درباره احتمال ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین گفت هر چه اوکراین تسلیحات مخرب‌تری از حامیان غربی‌اش دریافت کند، خطر جنگ هسته‌ای بیشتر می‌شود. 

این مقام روس در بخش دیگری از مصاحبه امروز با خبرگزاری تاس تاکید کرد «ارتش روسیه مدرن و قهرمان است، هرچند مانند هر ارتشی مشکلاتی خاص را تجربه می‌کند». 

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه سه‌شنبه ۲۰ ژوئن با اشاره به سخنان «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو درباره مخالفت با توقف درگیری‌ها در اوکراین گفت: «اگر ناتو با توقف درگیری‌ها در اوکراین مخالف است، پس می‌خواهند بجنگند، پس اجازه دهید بجنگند، ما برای این کار آماده‌ایم». دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی یک روز قبل از آن «پذیرش هرگونه توافقی که روسیه دیکته کند» را رد کرده بود. 

لاوروف در ادامه سخنانش درباره جنگ کنونی روسیه و اوکراین تاکید کرد اهداف عملیات ویژه روسیه در اوکراین محقق خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.