پوتین در فهرست ترور این کشور قرار گرفت!

 یک مقام اطلاعاتی در اوکراین امروز چهارشنبه مدعی شده که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در فهرست ترور کی‌یف قرار دارد. 

به نوشته راشاتودی، « وادیم اسکیبیتسکی»، معاون رئیس سازمان اطلاعات اوکراین در مصاحبه‌ای با یک رسانه آلمانی مدعی شد که نیروهای تحت امر او همچنان فرماندهان نظامی ارشد روسیه را «شکار می‌کنند.»

هشدار جدی روسیه به غرب/ جنگ هسته ای در راه است؟

در مصاحبه با رسانه آلمانی Die Welt از این مقام اوکراین پرسیده شد که آیا سازمان تحت امر او در تلاش برای ترور رئیس دولت روسیه است یا خیر؛ این مقام اوکراینی در پاسخ گفت که رئیس جمهور پوتین «متوجه است که ما داریم به او نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شویم.»

روابط بین روسیه و اوکراین همچنان پرتنش است و هر دو کشور یکدیگر را به فعالیت‌های خصمانه مختلف از جمله حملات سایبری، جاسوسی و براندازی متهم می‌کنند.

تنش بین روسیه و اوکراین به دوران شوروی باز می گردد، زمانی که اوکراین یک جمهوری در داخل اتحاد جماهیر شوروی بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ اوکراین استقلال خود را اعلام کرد و روابط بین دو کشور تیره شد.

یکی از منابع اصلی تنش بین روسیه و اوکراین شبه جزیره کریمه است. در سال 1954، نیکیتا خروشچف، رهبر شوروی، کریمه را از جمهوری سوسیالیستی فدراتیو شوروی روسیه به جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین منتقل کرد. پس از استقلال اوکراین، کریمه با وجود جمعیت زیادی از مردم روس، بخشی از اوکراین باقی ماند.

در سال ۲۰۱۴ پس از برکناری «ویکتور یانوکوویچ»، رئیس جمهور وقت اوکراین، نیروهای روسیه کریمه را ضمیمه کردند که منجر به محکومیت و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه شد.

منبع دیگر تنش، درگیری در شرق اوکراین است. در سال ۲۰۱۴ استقلال‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین استقلال خود را از اوکراین اعلام کردند و کنترل چندین شهر را به دست گرفتند. دولت اوکراین عملیات نظامی را برای بازپس گیری این قلمرو آغاز کرد، اما درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

تنش بین روسیه و اوکراین به دلیل اختلافات سیاسی نیز افزایش یافته است. اوکراین به دنبال روابط نزدیکتر با اروپا و غرب است، در حالی که روسیه به دنبال حفظ نفوذ در حوزه شوروی سابق خود است. دو کشور همچنین بر سر قیمت گاز و هزینه های ترانزیت صادرات گاز روسیه به اروپا با هم اختلاف داشته‌اند.

تنش بین روسیه و اوکراین حل نشده باقی مانده است و این نگرانی وجود دارد که درگیری در شرق اوکراین به درگیری بزرگتر بین دو کشور تبدیل شود.

اختلافات میان دو کشور از فوریه ۲۰۲۲، پس از حمله روسیه به اوکراین به طرز بی‌سابقه‌ای شدت گرفته است. 

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.