وحشت عجیب سناتور آمریکایی از آینده هوش مصنوعی

روز گذشته سم آلتمن مدیر اجرایی شرکت اپن اِی‌آی (مالک ربات هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی) در جلسه سنا حضور پیدا کرد و توضیحاتی را درباره این فناوری ارائه داد. آنچه در جلسه کنگره گذشت، با توجه ورود جدی سنا به قانونگذاری در خصوص هوش مصنوعی، همچنان در مرکز توجه رسانه‌هاست.

در این جلسه، آلتمن هوش مصنوعی  را دارای پتانسیل بالا برای حل مشکلات جوامع بشری برشمرد اما ابراز نگرانی کرد که با توجه به قدرت بسیار بالای چت‌جی‌بی‌تی ممکن این فناوری از کنترل خارج شود و جوامع را به سمتی غیرقابل پیش بینی ببرد. وی دخالت دولت ها را راهکاری برای کاهش خطرات هوش مصنوعی خود دانست و گفت: بدترین ترس من از این است که با صنعت فناوری آسیب قابل توجهی به جهان وارد کنیم.

در این جلسه کریستینا مونتگومری مدیر ارشد IBM نیز حضور داشت و به جای نظارت بر نحوه توسعه هوش های مصنوعی خواستار نظارت دقیق در مورد نحوه استفاده از آن ها شد. 

سناتورهای حاضر در جلسه سنا عوامل سیاسی، لابی های سنگین شرکت های فناوری را از مهم ترین عوامل پیچیده شدن نظارت بر این حوزه اعلام کردند و روند مشورتی موجود در کنگره را دلیل عقب ماندن کنگره از فناوری های جهانی دانستند.

ترس سناتور آمریکایی از آینده هوش مصنوعی

سناتور ریچارد بلومنتال که ریاست این استماع را بر عهده داشت برای نشان دادن میزان خطرآفرین بودن هوش مصنوعی صحبت های خود را با پخش کردن ویدئویی از خود که به کمک هوش مصنوعی ساخته شد و دقیقا صدای او را تقلید می کرد آغاز کرد و گفت: معتقدیم مزایای ابزارهایی که تاکنون پیاده‌سازی کرده‌ایم، بسیار بیشتر از معایب آن است؛ اما فکر می‌کنیم که مداخله قانونی از سوی دولت برای کاهش ریسک‌های فزاینده این مدل‌های قدرتمند حیاتی خواهد بود.

وی در ادامه از سازندگان هوش مصنوعی خواست تا با قانون گذارها در مورد وضع محدودیت های جدید کار کنند چرا که بلومنتال احساس می کند کنگره آمریکا قوانین جدیدی را برای فناوری های نوظهور وضع نکرده است.

بلومنتال در ادامه جلسه استماع گفت: ما در هنگام مواجهه با شبکه های اجتماعی نیز همین مشکل را داشتیم و کنگره در لحظه نتوانست تصمیم درست بگیرد و مشکلاتی کنونی پیش آمد. اما این بار باید قبل از اتفاق افتادن خطراتی که بسیار نگران کننده هستند برای هوش مصنوعی تصمیم گیری کنیم.

 

آمریکا نگران پیش گرفتن رقبایش در فناوری هوش مصنوعی است

در این جلسه قانون گذاران نگرانی خود درباره پتانسیل کنونی هوش مصنوعی درباره انتشار اطلاعات نادرست و خطرناک را نشان دادند و گفتند هوش مصنوعی حتی می تواند با داشتن سوگیری های ذاتی، محتوای درست موجود در اینترنت را زیر سوال ببرد. علاوه بر این آن ها خطراتی که هوش مصنوعی برای دموکرات ها ایجاد می کند را زیر سوال بردند و از احتمال پیشی گرفتن دشمنان جهانی آمریکا مثل چین بسیار نگران بودند.

 

توهمات موجود در هوش مصنوعی

موضوع دیگری که بلومنتال از آن ابراز نگرانی که به توهمات یا همان برداشت های اشتباه هوش مصنوعی مربوط می شود. این موضوع به انتشار موضوعات اشتباه در اینترنت باز می گردد که ممکن است از نظر هوش مصنوعی درست باشد اما آن موضوع به طور کامل اشتباه باشد.

 هاولی سناتور ایالت میسری درباره میزان اثر گذاری هوش مصنوعی حرف زد و این سوال را مطرح کرد که آیا هوش مصنوعی به اندازه اختراع دستگاه چاپ برای توسعه علم کارآمد باشد یا ممکن است مثل یک بمب اتم خطرناک باشد؟

هاولی در پاسخ به سوال خود گفت: جواب این سوال به ما مردم مربوط می شود که چگونه از این فناوری برای بهبود زندگی خود استفاده کنیم. 

سایر مباحث که در استماع مورد بررسی قرار گرفت به موضوع هوش مصنوعی مولد بر میگشت که می تواند تصاویر صدا و متنی را تولید کند که کیفیت آن به اندازه محتوای تولید شده توسط یک انسان است. موضوعی که برای بسیاری از سناتورهای موضوع در استماع نگران کننده بود.

 

اقدامات انجام شده در آمریکا برای قانون گذاری در حوزه هوش مصنوعی

دولت بایدن چندین دستورالعمل غیر لازم الاجرا برای هوش مصنوعی ارائه کرده است. موسسه ملی استاندارها و قناوری نیز در ماه ژانویه یک چارچوب مدیریت ریسک برای مدیریت پر مخاطره ترین برنامه های کاربردی هوش مصنوعی منتشر کرد. کاخ سفید هم در اوایل سال جاری میلادی منشور حقوق هوش مصنوعی را برای کمک به جهت دهی مناسب هوش مصنوعی منتشر کرد.

لینا خان رئیس کمیسیون تجارت فدرال نیز متعهد شد که از قوانین موجود برای مقابله با سو استفاده های احتمالی از هوش مصنوعی استفاده کند. وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز ماه گذشته یک کارگروه برای استفاده از هوش مصنوعی برای ایمن سازی برای مبارزه با هوش مصنوعی تشکیل داده است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.