چند نکته مهم درباره علائم این بیماری کشنده که باید جدی بگیرید!

فشار خون به مقدار خونی که قلب پمپاژ می‌کند و مقدار مقاومت شریان‌ها در برابر جریان خون بستگی دارد؛ هرچه قلب سخت‌تر کار کند و خون بیشتری پمپاژ کند و شریان‌ها هم باریک‌تر باشند، فشار خون بالاتر می‌رود. منظور از فشار خون، در واقع حجم فشاری است که خون به دیواره‌های شریان‌ها وارد می‌کند. فشار خون معمولاً در طول روز بالا و پایین می‌رود، اما اگر برای مدت طولانی بالا بماند، می‌تواند فرد را در معرض خطر بیماری قلبی و سکته مغزی قرار ‌دهد.

سن، سابقه خانوادگی، استعمال دخانیات، تغذیه ناسالم و بی‌تحرکی در ابتلا به این بیماری دخیل هستند.

درد در ناحیه قفسه سینه را جدی بگیرید

هرچند فشار خون بالا علائم ظاهری ندارد اما با این حال، برخی از افراد ممکن است علائم و نشانه‌هایی را داشته باشند. این علائم می‌تواند شامل درد قفسه سینه، مشکل در تنفس و سرگیجه باشد. چنین شرایطی نشان‌دهنده یک وضعیت اورژانسی است؛ بنابراین اگر این علائم را مشاهده کردید، با اورژانس تماس بگیرید یا در صورت امکان فوراً به مراکز درمانی مراجعه کنید.

فشار خون بالا قلب را مجبور می‌کند تا برای پمپاژ خون به باقی اندام‌ها، با شدت بیشتری کار کند. این امر موجب ضخیم شدن بطن چپ می‌شود و درد در ناحیه قفسه سینه را ایجاد می‌کند. همچنین ضخیم شدن بطن چپ، خطر حمله قلبی و نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.

علائم این بیماری کشنده را بشناسید/ از سردرد و خون دماغ تا مشاهده خون در ادرار

سایر علائم فشار خون بالا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سردرد، تنگی نفس، خون دماغ، گرگرفتگی، تغییرات دید، مشاهده خون در ادرار.

توجه داشته باشید که این علائم در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا مشاهده نمی‌شوند، اما گاهی‌اوقات بروز علائم فشار خون بالا به صورت مکرر می‌تواند منجر به بروز خطرات جدی برای سلامت شود.

فشار خون را چطور مدیریت کنیم؟

بسیاری از افراد دارای فشار خون بالا می‌توانند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، فشار خون خود را در محدوده نرمال حفظ کنند. چند مورد از اقداماتی که می‌توانید برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون لحاظ کنید، عبارتند از:

تغذیه سالم: مصرف گوشت، سدیم و شیرینی‌جات را در رژیم غذایی محدود کنید و در مقابل سبزیجات و میوه‌های بیشتری بخورید. سعی کنید مواد غذایی سالم‌تری مانند اسفناج، هویج و موز را در سبد غذایی خود بگنجانید؛ تحقیقات نشان می‌دهد این خوراکی‌ها می‌توانند فشار خون را کاهش دهند.

ورزش: تحرک و فعالیت جسمی در کاهش فشار خون نقش پررنگی دارد. حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته (حدود ۳۰ دقیقه در روز و ۵ مرتبه در هفته) به حفظ فشار خون سالم و طبیعی کمک می‌کند.

سیگار نکشیدن: اگر سیگاری هستید، سعی کنید آن را ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو سبب آسیب به بافت‌های بدن و تنگ شدن دیواره عروق خونی می‌شود.

کنترل وزن: اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، خوب است بدانید که کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

مدیریت استرس: استرس یکی از عوامل اصلی در افزایش فشار خون است. تا جایی که می‌توانید استرس را از خود دور کنید. مدیتیشن، تنفس عمیق، ماساژ، یوگا و داشتن خواب کافی به کاهش استرس کمک می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.