واکنش سخنگوی ستاد امر به معروف به ریختن ماست روی سر دو زن

این روزها و با فروکش کردن اعتراضات، وزارت کشور بیانیه‌ای در ارتباط با برخورد با افراد بی‌حجاب منتشر کرد. از سوی دیگر از کوشه وکنار هم خبرهایی در مورد برخوردهای هنجارشکنانه با افراد کم‌حجاب به‌گوش می‌رسد، از دستگیری سه زن در یزد تا خالی کردن سطل ماست بر سریک مادر و دختر در مشهد که به جنجالی‌ترین اخبار این روزها تبدیل شد.

ستاد امر به‌معروف و نهی‌ ازمنکر نیز حامی ناهیان منکر است و بنا به گفته سخن‌گوی این ستاد، امر به‌معروف و نهی ازمنکر طبق اصل هشتم قانون اساسی وظیفه آحاد مختلف مردم است و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید کسی امر به‌معروف و نهی ازمنکر نکند.

در همین راستا، گفت‌وگوی حجت‌الاسلام سید علی خان‌محمدی، سخن‌گوی ستاد امر به‌معروف و نهی ازمنکر درباره بیانیه وزارت کشور و نحوه برخورد با پوشش بانوان را می خوانید.

چندروز پیش وزارت کشور بیانیه‌ای در مورد حجاب صادر کرد، مبنای این بیانیه را چه می‌دانید؟

در این مدت در سطح اجتماع چند تذکر منجر به‌درگیری شد. مستحضر هستید مسئول بحث حجاب و عفاف با توجه به‌دستور و مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت کشور است. آنچه مهم است اولا بحث در باره، اصل حجاب است و در ثانی نظام و انقلاب از حوزه عفاف و حجاب عدول نکرده، و در بحث ارزش‌های اسلامی و عفاف و حجاب، آن جدیت لازم کماکان وجود دارد، و دولت نیز با اهتمام این بحث را پی‌گیری کرده و نسبت به آن کوتاهی نمی‌کند.

بعد از اتفاقات پاییز سال گذشته آیا الآن زمان مناسبی برای سخت‌گیری در مورد حجاب است؟

در بحث مقابله با این جریانات باید هم اقدامات فرهنگی صورت بگیرد و هم اقدامات سلبی، و این موردی است که باید به‌آن توجه شود و دستگاه‌هایی که وظیفه و مسئولیت دارند باید اقدامات لازم را انجام دهند. در بحث روزه‌خواری‌ها بعضی از چهره‌ها توئیت زدند که نباید به روزه‌خواری خیلی پرداخته شود که به‌نظر من ورود وزارت کشور به‌جا بود.

مردم در جریان باشند خیلی خوب است.مردم باید بدانند حجاب در اولویت است. البته بین بچه‌های مذهبی و حزب‌اللهی گروهی می‌گویند نباید الآن در مورد حجاب صحبت و پی‌گیری شود و گروهی می گویند نه ،حجاب جزو اصولی از انقلاب است که همواره به آن تاکید شده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

اما آنچه ما در تکمله بحث بیانیه وزارت کشور می‌توانیم به آن اشاره کنیم، این است که امر به معروف و نهی از منکر طبق اصل هشتم قانون اساسی وظیفه آحاد مختلف مردم است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید کسی امر به معروف و نهی از منکر نکند. ستاد امر به معروف، دستگاه قضایی و فراجا هم وظیفه دارند از آمران حمایت کنند.

سه نفر در عید امسال به‌دلیل واکنش به تذکرِ حجاب چند زن در یزد بازداشت شدند؟

ما از ستاد خواسته‌ایم درمورد مسئله‌ای که در یزد پیش آمد، به‌صورت جدی مسئله را دنبال کند و تاکیدمان هم این است که دستگاه قضایی موظف است طبق اصل هشتم قانون اساسی و طبق قانون از آمرین به‌معروف و ناهی ازمنکر حمایت قاطع کند و این مسئله را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم.

اگر کسی جایی امر به معروف کرده و مورد تایید ما بوده است به‌صوت جدی از وی حمایت می‌کنیم تا حقوق ایشان تضعیف نشود. وزارت کشور از مقاطع مختلف پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد، دستگاه‌های فرهنگی، نظامی، قضایی و اماکن هم موظف هستند وظیفه دارند در این حوزه کار کنند.

چند روز پیش هم در مشهد فردی با کوبیدن سطل ماست بر سر دو خانم امر به معروف کرد؟

این دوطرفه است، یک‌جا عامل آمر به‌معروف را با چاقو می‌زنند و ضرب و شتم ایجاد می‌شود و یک‌جا طرف برای تذکر دادن این چنین برخورد می‌کند. ما نمی‌دانیم داستان مشهد امر به معروف بوده یا خیر، ولی حتی اگر تذکر هم بوده ناصحیح بوده است.

وظیفه آمران به معروف این است که تذکر لسانی دهند و کسی نمی‌تواند به خارج از این حوزه ورود کند مگر این‌که ضابط قضایی باشد و بخواهد اقداماتی انجام دهد. در گیلان آمر به معروف را با چاقو زدند و در یزد ضرب و شتم کردند؛ همه این‌ها به‌خاطر خلا قانونی است.

یعنی افراط و تفریط می‌شود؟

بله ،برای چه این‌گونه می‌شود؟ چون در این مورد قانون درست تعریف نشده است. قانون موجود در حوزه عفاف و حجاب کار آمد نیست و ضمانت اجرایی ندارد و از ساز و کار درستی برخوردار نیست. ما به جد مخالف هستیم کسی به‌عنوان امر به‌معروف و نهی از منکر برای انجام معروفی، بخواهد منکری انجام دهد. امر به معروف شرایط دارد و باید در چارچوب قانون شرع آن را انجام داد، ضمن این‌که این دودستگی به‌خاطر خلا قانونی است. اگر بخواهیم به این جنجال‌های اخیر پایان دهیم باید مجلس به این بحث ورود پیدا کند و قانون آن را ساماندهی کند.

در مجموع شما با این نحوه برخورد و کوبیدن ماست بر سر مخالف هستید؟

بله. امر به معروف شرایط دارد و همان‌طور که گفته شد باید لسانی باشد.

وقتی دستگاه قضایی به این بحث ورود کند آیا برخوردها قهری نخواهد بود؟

آن دستگاه‌هایی که وظیفه دارند به حجاب توجه کنند، باید اقدامات‌شان را انجام دهند و اگر جایی نیاز است که برخورد شود، باید برخورد شود و اگر جایی نیاز به تذکر است تذکر داده شود و اگر نیاز به تشویق است تشویق اعمال گردد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.