رقیب استارلینک از راه رسید!

شرکت آمازون که قصد دارد با راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای پروژه کویپر (Project Kuiper)، به رقیب جدی استارلینک تبدیل شود از دیش‌های این پروژه رونمایی کرد.

این دیش‌ها در ابعاد مختلف و پشتیبانی از سرعت‌های متفاوت از راه می‌رسند و طبق ادعای آمازون، کوچک‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و همچنین توانمندتر از ترمینال‌های استارلینک هستند.

ممنوعیت استفاده از ۳ اپلیکیشن برای کارمندان دولت

دیش‌ها یا ترمینال‌های پروژه کویپر ابعاد مختلفی دارند، بااین‌حال تمامی آن‌ها از طراحی چهارگوش بهره می‌برند.

دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای آمازون

دیش استاندارد این شرکت ابعادی کمتر از نیم متر دارد و ضخامت آن 2.5 سانتی‌متر است. وزن این دیش هم بدون تجهیزات نصب به کمتر از 2.5 کیلوگرم می‌رسد. خریداران این ترمینال به حداکثر سرعت 400 مگابایت بر ثانیه دست پیدا می‌کنند و طبق گفته آمازون، هزینه ساخت آن کمتر از 400 دلار است.

آمازون از یک دیش کامپکت با وزن کمتر از نیم کیلوگرم و ابعاد نزدیک به 18 سانتی‌متر هم رونمایی کرده است که حداکثر سرعت 100 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌کند. با توجه به اندازه کوچک این دیش، می‌توان آن را مناسب افرادی دانست که به‌دنبال سرویسی ارزان‌قیمت هستند.

در این میان دیش سومی هم وجود دارد که ابعاد بسیار بزرگ‌تری نسبت به دو ترمینال دیگر دارد و قدرتمندترین آن‌ها هم به‌حساب می‌آید. ابعاد این دیش 48 در 76 سانتی‌متر است و حداکثر سرعت 1 گیگابایت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

قدرتمندترین دیش اینترنت ماهواره‌ای آمازون

تمام این دیش‌ها به تراشه ساخت آمازون با اسم Prometheus مجهز شده‌اند که به گفته آمازون، قدرت پردازشی مودم‌های 5G گوشی‌های هوشمند را با توانایی ایستگاه‌های زمینی سلولار ترکیب می‌کند تا قادر به مدیریت ترافیک هزاران مشتری به‌صورت هم‌زمان باشد.

آمازون انتظار دارد اولین مجموعه از ماهواره‌‌های خود را در نیمه اول 2024 پرتاب کند و در ادامه همان سال اینترنت ماهواره‌ای را در اختیار کاربران قرار دهد. بااین‌وجود هنوز نمی‌دانیم به‌طور دقیق چه زمانی اینترنت آمازون در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و همچنین هزینه آن برای مشتریان چقدر خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.