ترس از زمستان سخت اروپا و آمریکا فراموش شد /کاهش دما به کمک اروپایی ها آمد

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

بازار در روزهای گذشته شاهد شیرجه عمیق شاخص‌های نفت و گاز بود. سقوطی که ریشه در کاهش دما در اروپا و از بین‌رفتن ترس از مشکلات عرضه در زمستان امسال دارد.

به گزارش رویترز، در سال‌گذشته گزاره‌‌‌‌‌‌‌هایی مثل نگرانی‌های اروپا از قطع سوخت روسیه در زمستان امسال، برنامه کاهش تولید روزانه ۲میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس و برنامه‌های ضدتورمی فدرال‌رزرو آمریکا چشم‌‌‌‌‌‌‌اندازی صعودی برای بازار نفت ترسیم کرده‌‌‌‌‌‌‌بود.

با نابود‌شدن این ترس‌‌‌‌‌‌‌ها و نگرانی‌ها، بازار هم روند صعودی گرفت. به گزارش رویترز، قیمت گاز در اروپا در محدوده سنتی فصل زمستان است.

آرامکو در هفته گذشته در بازار آسیا قیمت‌ها را کاهش داد و تولید اعضای اوپک در ماه گذشته افزایش داشته‌‌‌‌‌‌‌است. موج هوای‌گرم اخیر که اروپا و ایالات‌متحده آمریکا را دربر گرفته نقش مهمی در کاهش قیمت‌ها داشت.

در آغاز سال‌2023 و در هفته ابتدایی ژانویه قیمت گاز در بازار آمریکا 18 درصد کاهش یافت. کاهش 12 درصدی بهای فرآورده‌های نفتی تقطیری در معاملات آتی باعث شد 2023 سالی به‌‌‌‌‌‌‌یادماندنی برای معامله‌گران باشد زیرا از سال‌1991 هیچ‌وقت بهای شاخص‌های انرژی در زمستان این‌قدر پایین نبوده‌‌‌‌‌‌‌است. نفت‌خام و بنزین آمریکا و برنت بیشترین سقوط در ماه ابتدایی سال‌را از سال‌2016 ثبت کردند؛ نفت‌خام آمریکا 4/ 7درصد، برنت و بنزین آمریکا 3/ 7درصد.

جان کیلداف یکی از تحلیلگران و ناظران بازار در نیویورک معتقد است «برخی از ترس‌‌‌‌‌‌‌های ما در سال‌2022 محقق نشد.» به گفته او وقتی بازار با کاهش عرضه اوپک مواجه می‌شود «انتظار عرضه از برخی از کشورهای‌‌‌‌‌‌‌ آمریکای‌جنوبی مثل گویان، برزیل و کانادا بیشتر می‌شود.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.