زندگی گران‌قیمت‌ترین هنرمند جهان در یک آسایشگاه روانی

«یایو کوساما» بانوی اهل ژاپن را یکی از جریان‌سازترین‌های این دسته از هنرمندان می‌دانند. ابراز خلاقیت در آثاری مدرن کوساما که با نام یایویی معروف است، تا به آنجا اهمیت داشته که او را به یکی از گرانترین هنرمندان جهان تبدیل کرده است. موضوعی که از شخصیت جسور و سازش ناپذیر یایویی نشان دارد این است که آثارش را در چهارچوب هیچ سبکی نمی‌داند. با اینکه برخی هنرمندان و منتقدان آثار او را در سبک‌هایی چون «پاپ آرت»، «سورئالیسم» یا «مینی‌مالیسم» قرار می‌دهند اما او همواره از چهارچوب‌ها و قواعد مرسوم در دنیای هنر گریخته است.

کوساما ۲۲ مارس سال ۱۹۲۹ میلادی زاده شد. او از کودکی به طراحی و ساخت آثار خلاقانه علاقه داشته است. وی در ادامه با تلاش بیشتر به مرور در جوامع بین‌المللی جایگاه خود را یافته و مشهور شده است. خبرگزاری «سی. ان. ان» به تازگی به مناسبت نمایش آثار این هنرمند در کشور چین و شهر هنگ‌کنگ، گزارشی درباره او منتشر کرده که خواندنش خالی از لطف نیست.

گزارش «سی ان ان» اینگونه آغاز شده است: سن بالا و بیماری همه‌گیر کرونا طی دو، سه سال گذشته تاثیر زیادی بر فعالیت یایو کوساما نداشته است، چراکه او همچنان در سن نود و سه سالگی پرفروش‌ترین هنرمند زن زنده جهان محسوب می‌شود. 

موضوع قابل توجهی که این هنرمند ژاپنی را خاص‌تر می‌کند، زندگی داوطلبانه او در بیمارستانی روانی است! او از دهه هفتاد میلادی و سال ۱۹۷۰ تا به امروز در بیمارستانی روانی سکنی گزیده و به فعالیت‌های هنری مشغول است. باید گفت دلیل اصلی زندگی یایو در بیمارستان روانی، آزردگی روان او در کودکی است. درباره جزییات بیماری این زن ساختارشکن ژاپنی مطالب زیادی در رسانه‌ها منتشر نشده؛ اما به طور مسلم او با مشکلات روحی و روانی چالش‌های جدی داشته و به واسطه هنر توانسته بیماری» خود را حتی در آسایشگاه روانی کنترل کند. او با اینکه حال یکی از ستارگان عرصه هنر مدرن و پیش رو به حساب می‌آید همچنان خانه مستقلی ندارد و در کنار بیماران اعصاب و روان زیست می‌کند. 

برخی از آخرین آثار کوساما در کنار نقاشی‌های قبلی او در نمایشگاه جدیدی در موزه «M+» واقع در شهر هنگ کنگ به نمایش گذاشته می‌شوند و تعداد آن‌ها بیش از دویست اثر است. نمایشگاه مذکور شامل هفت دهه فعالیت کوساما به عنوان هنرمندی گذشته‌نگر در آسیا و خارج از کشورش است. معاون مدیر موزه، دوریون چونگ، که سرپرستی نمایش را برعهده داشت، می‌گوید امیدوار است بازدیدکنندگان از این فرصت برای تعمق بیشتر در آثار کوساما استفاده کنند.

http___cdn.cnn.com_cnnnext_dam_assets_221208083818-13-yayoi-kusama-m-01-42death-of-nerve-1976

یایویی

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.