همزمان با اعلام تحریم شش نهاد و شرکت جدید مزتبط با صنعت نفت ایران توسط دولت آمریکا، وزیر امور خارجه ایالات متحده از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای ایران حمایت کرد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای ایران حمایت کرد.

بنا بر گزارش سی ان ان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از پیشنهاد اتحادیه اروپا با هدف نجات توافق هسته ای ایران حمایت کرد و گفت که ایالات متحده «آماده است تا بر اساس آنچه توافق شده است پیش برود، اما مشخص نیست که آیا ایران برای انجام همین کار آماده است یا خیر».

اظهارات او در حالی بیان شده که امیدها برای احیای توافق 2015 کم رنگ می شود و در شرایطی که تحربم ها همچنان پا بر جاست، ایران هم به توسعه برنامه هسته ای خود ادامه می دهد. ایالات متحده در سال 2018 در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ،  از این توافق خارج شد و چندین دور مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف هنوز به نتیجه نرسیده است.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، اخیراً پیشنهادی را ارائه کرده که آن را «در مقام تسهیل کننده مذاکرات« به عنوان «بهترین توافق ممکن» توصیف و خاطرنشان کرد که «پس از 15 ماه مذاکرات فشرده و سازنده و تعاملات بی‌شماری با طرفهای عضو برجام، فضا برای مصالحه‌های مهم جدید برای دستیابی به توافق تمام شده است.»

بورل روز شنبه هم نوشت: «این یک توافق کامل نیست، اما به همه عناصر اساسی می‌پردازد و شامل سازش‌هایی است که به سختی از سوی همه طرف‌ها به دست آمده است». اکنون باید تصمیماتی اتخاذ شود تا از این فرصت منحصر به فرد استفاده شود و پتانسیل بزرگ برای یک توافق کاملاً  قابل اجرا آزاد شود. من هیچ جایگزین جامع یا مؤثر دیگری را در دسترس نمی بینم.»

بلینکن در جریان یک نشست مطبوعاتی در سازمان ملل متحد در روز دوشنبه خاطرنشان کرد که «اتحادیه اروپا بهترین پیشنهاد را بر اساس چندین و چند ماه بحث، مذاکره و گفتگو ارائه کرده است. این پیشنهاد با چیزی که آنها در ماه مارس مطرح کردند و ما با آن موافقت کردیم، بسیار مطابقت دارد. اما باید دید که آیا ایران می‌خواهد و می‌تواند به جلو حرکت کند یا خیر».

او افزود: «همانطور که امروز صبح گفتم، ما همچنان بر این باوریم که این بهترین مسیر رو به جلو خواهد بود - بازگشت به پایبندی هر دو طرف به برجام، برای اطمینان از اینکه برنامه هسته‌ای ایران  دوباره تحت نظارت قرار می گیرد و از هرگونه اقدامی که بحران منجر شود جلوگیری می‌کنیم».

از سوی دیگر تهران اعلام کرده در صورت آمادگی طرف مقابل برای انجام مذاکرات در کوتاه مدت آماده است. علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در توئیتر نوشت: «ما ایده‌های پیشنهادی خود را چه از لحاظ ماهوی و چه از لحاظ شکلی به اشتراک گذاشتیم تا راه را برای نتیجه‌گیری سریع مذاکرات وین که هدف آن رفع وضعیت مخرب و پیچیده ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا بود، هموار کنیم».

به نوشته او: «ما از نزدیک با شرکای خود در برجام، به ویژه هماهنگ کننده مذاکرات، کار می کنیم تا فرصتی دیگر به ایالات متحده بدهیم تا حسن نیت خود را نشان دهد و مسئولانه عمل کند»

با این همه، روز دوشنبه، دولت بایدن از بخش جدیدی از تحریم ها علیه صنعت نفت ایران رونمایی کرد. بلینکن طی بیانیه ای اعلام کرد: «تا زمان آمادگی ایران برای بازگشت به اجرای کامل برجام، ما به تحریم صادرات نفت، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی  ایران ادامه خواهیم داد». به گفته بلینکن، تحریم‌های روز دوشنبه «شش نهادی را هدف قرار می‌دهد که معاملات مربوط به نفت ایران و همچنین محصولات نفتی و پتروشیمی، منابع کلیدی درآمد دولت ایران را تسهیل می‌کنند».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.