آمریکا به چین هشدار داد

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع این کشور در نخستین دیدار با "وی فنگه" همتای چینی خود در حاشیه کنفرانس سالانه شانگری لا در سنگاپور هشدار داد که پکن باید از اقدامات بی ثبات کننده در قبال تایوان خودداری کند.

بر اساس این بیانیه، رئیس پنتاگون  تاکید کرد که "آمریکا به سیاست دیرینه خود در مورد اصل چین واحد بر اساس قانون روابط تایوان، سه بیانیه مشترک آمریکا و چین و شش ضمانت متعهد است."

تنش ها بین آمریکا و چین بر سر تایوان افزایش یافته است و واشنگتن مدعی بوده که نگران است در میان جنگ روسیه و اوکراین، چین به تایوان حمله کند.

نشریه هیل در این زمینه نوشت: بر اساس سیاست "چین واحد"، آمریکا تایوان را به عنوان یک کشور مجزا از چین به رسمیت نمی شناسد و قانون روابط تایوان که در سال ۱۹۷۹ تصویب شده، آمریکا را متعهد به ارائه تسلیحات به تایوان برای دفاع از خود می کند.

جو  بایدن در اولین سفر خود به آسیا در ماه مه به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که اگر چین بخواهد به تایوان حمله کند، آمریکا به صورت نظامی از تایوان دفاع خواهد کرد. این اظهارات به تنش ها میان دو کشور دامن زد. دو روز بعد از این اظهارات بایدن،  چین یک رزمایش نظامی در نزدیکی تایوان انجام داد

به گزارش ایرنا از روزنامه الشرق قطر، سخنگوی وزارت دفاع چین پس از دیدار وزاری دفاع آمریکا و چین در سنگاپور تاکید کرد: پکن از آغاز جنگ علیه تایوان تردید نخواهد کرد و وزیر دفاع آمریکا به ما گفت که هر تلاشی برای استقلال تایوان را در خواهیم شکست.

ساعاتی پیش وزرای دفاع چین و آمریکا در سنگاپور با هم دیدار و گفت و گو کردند.

وزیر دفاع چین پس از دیدار با همتای آمریکایی‌اش در سنگاپور گفت، طی این دیدار موضع قاطع پکن در خصوص تایوان را دوباره مورد تاکید قرار داده است.

به گزارش ایرنا، پیش از این شبکه خبری سی ان ان آمریکا گزارش داد وزرای دفاع آمریکا و چین تنها یک بار تلفنی گفتگو کرده اند. در ۲۰ آوریل، دو طرف حدود ۴۵ دقیقه صحبت کردند. این  نخستین گفتگوی آنها پس از پایان کار دولت دونالد ترامپ در بیش از یک سال گذشته بود.

آستین بارها چین را به عنوان "چالش روز افزون" برای وزارت دفاع توصیف کرده و گفته که منطقه هند و اقیانوس آرام، علیرغم جنگ  روسیه در اوکراین، یک اولویت برای آمریکا است.

پیش از این، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره سیاست های دولت بایدن درباره چین در دانشگاه جورج واشنگتن اعلام کرد به رغم جنگ اوکراین، چین همچنان بزرگترین چالش برای نظم جهانی است.

وی تاکید کرد که آمریکا به دنبال "یک درگیری یا جنگ سرد" جدید با چین نیست اما "دیدگاه" چین در مورد نظم بین المللی ما را از ارزش های جهانی که در ۷۵ سال گذشته بسیاری از پیشرفت های جهان را حفظ کرده است، دور خواهد کرد.

بلینکن تصریح کرد: ما به دنبال درگیری یا جنگ سرد جدید نیستیم. برعکس،  مصمم هستیم که از هر دو اجتناب کنیم. رقابت نیازی به درگیری ندارد. ما به دنبال آن نیستیم. ما برای جلوگیری از آن تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: چین تنها کشوری است که هم قصد دارد نظم بین المللی را تغییر دهد و هم قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری را برای انجام آن دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.