حذف هفت بانک روسیه از سوئیفت

به گزارش بلومبرگ سه‌شنبه شب در صفحه توییتری اعلام کرد، سفرای اتحادیه اروپا با حذف هفت بانک روسی از سیستم پیام‌رسانی مالی سوئیفت موافقت کردند اما از حذف بزرگترین وام‌دهنده کشور یعنی اسبربانک (Sberbank) و بانکی که بخشی از آن متعلق به غول گازی روسیه (گاز پروم) بود، خودداری کردند.

اسبربانک یا بانک پس‌انداز فدراسیون روسیه بزرگترین بانک در روسیه و اروپای شرقی بوده و همچنین به‌ عنوان سومین بانک بزرگ در اروپا شناخته می‌شود.

اسبربانک در سال ۱۸۴۱ تأسیس شده‌است و شعبه مرکزی این بانک در شهر مسکو قرار دارد. این بانک دامنه گسترده‌ای از خدمات بانکی، شامل خدمات پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و گونه‌های مختلفی از خدمات وام و وام مسکن را ارائه می‌دهد.

حذف هفت بانک روسی از سیستم بانکی سوئیفت در حالی انجام می شود که پیش از این اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا متعهد شده‌اند که روسیه را از سیستم بانکی سوئیفت حذف کنند.

فون درلاین روز یکشنبه گفت که به رهبران اتحادیه اروپا پیشنهاد خواهد کرد که تعداد معینی از بانک‌های روسیه از سوئیفت حذف شوند  اقدامی که آن‌ها را از انجام اغلب تراکنش‌های مالی خود در سراسر جهان بازداشته و عملا صادرات و واردات روسیه را مسدود خواهد کرد.

سیستم سوئیفت در بیش از ۱۱ هزار موسسه مالی در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه دنیا برای تبادل پول و اطلاعات استفاده می‌شود. این سامانه بانکی، چرخ‌دنده‌ای مهم در سیستم مالی جهان بوده و بانک‌های مرکزی آمریکا، ژاپن و اروپا بر آن نظارت می‌کنند.

حذف روسیه از سیستم بانکی سوئیفت یکی از سخت‌ترین تحریم‌هایی خواهد بود که غرب می‌تواند وضع کند؛ اما علاوه بر اثرات آنی و دراز مدت شدیدی که بر اقتصاد روسیه خواهد گذاشت، برای بانک‌های خارجی و سایر طلبکارانی که با این کشور تجارت می‌کنند نیز ایجاد مشکل خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.