آمریکا بازهم روسیه را تهدید کرد/درخواست دولت اوکراین برای حمله هکرها به روسیه /درباره وخامت اوضاع بهداشت در اوکراین

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با تهدید مجدد روسیه بخاطر حمله به اوکراین گفت: آمریکا و شرکایش هزینه‌های سنگین و فوری بر روسیه به خاطر اقدام تجاوزکارانه‌اش که نیازی هم به انجام آن نبود، تحمیل خواهند کرد.

وی ادامه داد: ما همچنین با همپینانان خود در ناتو هماهنگ خواهیم کرد که واکنشی یکپارچه و قوی به گونه‌ای نشان دهیم که مانع از هر گونه تجاوز به این پیمان شود.

ممنوعیت سفر مقامات روس به نیوزیلند و احتمال اخراج سفیر

جاسیندا آردن، نخست وزیر نیوزیلند از ممنوعیت سفر مقامات روسیه به این کشور اقیانوسیه خبر داد و گفت که در حال بررسی اخراج سفیر روسیه است.

آردن گفت: نیوزیلند از روسیه می‌خواهد آنچه را که درست است انجام دهد و فوراً عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کند و برای جلوگیری از تلفات فاجعه‌بار و بی‌معنی بی‌گناهان، از خاک اوکراین عقب‌نشینی کند.

درخواست دولت اوکراین از هکرها برای مقابله با روسیه

دولت اوکراین از داوطلبان فعال در حوزه هکری خواسته است که از زیرساخت‌های حیاتی این کشور دفاع کرده و همچنین ماموریت‌های جاسوسی سایبری علیه قوای روسی انجام دهند. رویترز به نقل از دو نفری که در این پروژه دخیل هستند گزارش داده است که همزمان با تهاجم روسیه، درخواستی از سوی دولت مطرح شد که از هکرها خواسته شده است که از طریق گوگل توانمندی‌های خود در زمینه سایبری از جمله نوشتن بدافزارها را به این دولت ارایه کنند.

اقدام آمریکا به تحریک چین برای اتخاذ موضع جانبدارانه در قبال جنگ اوکراین

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید درباره موضع چین به تحولات اوکراین گفت که این یک لحظه واقعا خاص برای چین یا هر کشور دیگری است تا تصمیم بگیرند که می‌خواهند در کدام سمت از تاریخ قرار بگیرند.

وی با اشاره به گفت‌وگوی چند روز پیش بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با همتای چینی خود گفت که بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز  از گفت‌وگو با همتای چینی خود استقبال می‌کند. ساکی در عین حال گفت که در حال حاضر هیچ پیش‌بینی درباره چنین دیداری ندارد.

مقامات آمریکایی: قوای روس به کی‌یف نزدیک‌تر شده‌اند

گزارش‌ رسانه‌های آمریکایی از قول مقامات ارشد دفاعی این کشور که نامشان فاش نشده تایید می‌کند که قوای روسیه به سمت کی‌یف،‌ پایتخت اوکراین پیشروی‌های بیشتری کرده‌اند و مسکو نیز در عین حال بر شمار قوای نظامی خود در داخل اوکراین می‌افزاید. پیشر مقامات پنتاگون از شلیک بیش از ۱۶۰ فروند از انواع موشک‌ها از سوی روسیه به اوکراین خبر داده بودند.

کمک مالی برای تهیه سلاح‌

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که قانونگذاران آمریکایی ۶۰۰ میلیون دلار برای تهیه آنچه که سلاح‌های مرگبار تدافعی توصیف کرد در اختیار اوکراین قرار خواهند داد تا با تهاجم روسیه مقابله کنند.

وی که در جمع خبرنگاران در سن فرانسیکو صحبت می‌کرد مدعی شد که اقدام این نمایندگان برای اطمینان از این است که کمک بشردوستانه به مردم اوکراین می رسد.

حمایت بانک مرکزی روسیه از بانک‌های تحریم شده

به دنبال اقدام آمریکا و کشورهای غربی در تحریم بانک‌های روسیه، این کشور اعلام کرد که بانک مرکزی روسیه از بانک‌هایی که تحت تاثیر تحریم‌های مالی اروپا و دیگر کشورها قرار گرفته اند حمایت خواهد کرد و از هر ابزاری برای حفظ ثبات این بانک‌های بهره خواهد گرفت.
در عین حال سه بانک اصلی روسیه از جمله بزرگترین آنها یعنی SBERbank روز جمعه اعلام کردند که تحریم‌های آمریکا بر آنها تاثیری نخواهد داشت.

کاخ سفید پیش از این از تحریم مدیران بانک‌های روسی خبر داده بود.

«دالیپ سینگ» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصاد بین‌الملل در این باره گفت که تحریم‌های مالی تنها بخش کوچکی از پاسخ به تهاجم روسیه است.

وی همچنین با اعتراف بر تاثیر تحریم‌ها بر غیرنظامیان گفت که این تحریم‌ها بر استاندارد زندگی شهروندان روسیه نیز تأثیر می‌گذارد.

هشدار درباره وخامت اوضاع بهداشت و درمان در اوکراین

در پی تشدید درگیری‌های نظامی در اوکراین مدیرکل سازمان بهداشت جهانی با صدور بیانیه ای نسبت به وخامت اوضاع بهداشتی در اوکراین  ابراز نگرانی شدید کرد.

در این بیانیه آمده است که همه طرف‌ها باید نهایت تلاش خود را انجام دهند تا اقلام و امکانات بهداشتی و بیماران و همچنین وسایل نقلیه و تامین درمانی مورد هدف قرار نگیرند و سازمان بهداشت جهانی گزارش‌های مرتبط به حملات به سیستم درمانی را با دقت رصد خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.