چراغ‌ سبز آمریکا به تهدیدهای اسرائیل علیه ایران

با ازسرگیری دور تازه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۴در وین، تهدیدات رژیم صهیونیستی پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان نیز وارد فاز تازه‌ای شده‌است و مقام‌های این رژیم در هفته‌های اخیر با تحرکات دیپلماتیک بیش‌از پیش، کوشیده‌اند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را تهدیدی برای ثبات و امنیت خاورمیانه جلوه دهند و در این مسیر از هیچ تهدیدی هم دریغ نکرده‌اند؛ تهدیدهایی که دیروز با پاسخ قاطع سپاه پاسداران مواجه شد.

 اگرچه در روزهای گذشته تهدیدهای مسئولان رژیم صهیونیستی پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای به‌کرات ازسوی مقام‌های ایرانی پاسخ گفته شده‌است، اما دیروز سردار سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) سپاه پاسداران در واکنش به تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هرگونه تهدید مراکز هسته‌ای و نظامی ایران با پاسخ قاطع نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی ایران مواجه خواهد شد. همچنین امیر دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش نیز روز گذشته در سخنانی تاکید کرد که دشمنان ما باید بفهمند که اگر بخواهند حرف یا حرکتی بزنند همان طور که دشمنان در ۸سال دفاع مقدس آسیب دیدند، مجددا به سرنوشت آنان گرفتار خواهند شد. 

اگرچه تهدیدها و خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی در قبال برنامه هسته‌ای کشورمان تازگی ندارد، اما با آغاز دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، تحرکات دیپلماتیک و تهدیدهای نظامی این رژیم نیز باهدف تأثیرگذاری بر روند گفت‌وگوها شدت گرفت؛ روندی که طی ماه‌های قبل نیز ادامه داشته و حتی با تغییر دولت در سرزمین‌های اشغالی هم تغییر نکرد.

همچنین در اکوایران ببینید : ​اجرای پایلوت طرح جدید بنزین

آمادگی همه‌جانبه نیروهای مسلح

تهدیدهای فزاینده رژیم صهیونیستی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان درحالی است که مقام‌های ایران همواره از آمادگی بنیه دفاعی کشور برای مقابله با تهدیدهای این رژیم خبر داده‌اند؛ برهمین اساس هم بود که با اوج گرفتن رجزخوانی‌ مقام‌های اسرائیلی علیه ایران در جریان دور هفتم مذاکرات وین، یک «مقام مطلع امنیتی» در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرد که رژیم صهیونیستی با توجه به روند نسبتا موفق مذاکرات وین، ممکن است قصد شرارت و ضربه زدن به گفت‌وگوها را داشته باشد که نیروهای نظامی و امنیتی برای مقابله با این شرارت‌ها، سطح آمادگی‌های ضروری را بالاتر خواهند برد.
به گزارش ایرنا، دیروز هم فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) در جمع فرماندهان ارشد سپاه در رزمایش «پیامبراعظم(ص)۱۷» اعلام کرد: هرگونه تهدید مراکز هسته‌ای و نظامی ایران با پاسخ قاطع نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی ایران مواجه خواهد شد.
براساس این گزارش، سردار سرلشکر غلامعلی رشید که معتقد است تهدید مراکز هسته‌ای و نظامی ایران ازسوی رژیم صهیونیستی بدون چراغ‌سبز و حمایت آمریکا امکان‌پذیر نیست، تأکید کرد: «درصورتی که تهدیدهایی از این دست، جنبه عملی به‌خود بگیرد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بدون درنگ، همه مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده ‌شده برای عبور و مبدأ تجاوز را براساس طرح‌های عملیاتی تمرین شده مورد حمله کوبنده قرار خواهد داد.» سخنان سردار رشید و اعلام آمادگی جمهوری‌اسلامی ایران برای دادن پاسخ کوبنده به تهدیدهای رژیم صهیونیستی، واکنش گسترده رسانه‌های منطقه‌ای را نیز به‌همراه داشت. روزنامه سعودی «شرق الاوسط» در گزارشی با اشاره به تهدیدهای اخیر مقام‌های اسرائیلی نوشت: «سردار غلامعلی رشید، یکی از فرماندهان نظامی سپاه پاسداران ایران در پاسخ به این تهدیدها، تأکید کرد پاسخ ایران به هرگونه حمله اسرائیل کوبنده خواهد بود.» شبکه تلویزیونی الجزیره قطر نیز با انتشار ویدئویی از رزمایش پیامبراعظم(ص)۱۷سپاه و با اشاره به سطح آمادگی پدافند هوایی ایران در مقابله با هرگونه حمله علیه نیروگاه‌های هسته‌ای، اظهارات سردار غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) را انعکاس داد.

 
 

تهدیدها اوج می‌گیرد

با تغییر دولت بنیامین نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی پس‌از حدود ۱۲سال نخست‌وزیری، کارشناسان معتقد بودند باید در انتظار تغییراتی در سیاست‌های این رژیم، به‌ویژه در خاورمیانه بود. این درحالی بود که در رویکرد سیاست‌خارجی دولت نفتالی بنت در قبال جمهوری‌اسلامی ایران و به‌ویژه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان تغییر محسوسی روی نداد. اگرچه به‌نظر می‌رسد دولت جدید رژیم صهیونیستی می‌کوشد درباره موضوع ایران همپوشانی و تعامل بیشتری با مقام‌های ایالات‌متحده آمریکا داشته باشد.

برهمین اساس هم بود که در هفته‌های اخیر مسئولان رژیم صهیونیستی، ازجمله نفتالی بنت، نخست‌وزیر و یائیر لاپید، وزیر امورخارجه این رژیم کوشیده‌اند در دیدار با مقام‌های بلندپایه دولت بایدن، رویکرد دولت آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران و مذاکرات جاری در وین را به مسیر دلخواه خود هدایت کنند.
دراین میان اگرچه برخی ناظران بین‌المللی معتقدند رژیم صهیونیستی در زمینه احیای توافق هسته‌ای با واشنگتن هم‌نظر نیست و می‌کوشد دولت بایدن را از احیای برجام منصرف کند، اما برخلاف دولت قبل، قصد دارد با اتخاذ رویکردی تعاملی بر تصمیم‌های آمریکا درباره این موضوع تأثیر بگذارد.

با وجود این مقام‌های اسرائیلی در هفته‌های گذشته از تهدید ایران نیز دست برنداشته‌اند و در تلاش هستند با ابزار «فضاسازی» و «تهدید» بر روند مذاکرات وین تأثیر منفی بگذارند. براساس چنین رویکردی هم بود که یائیر لاپید، وزیرامورخارجه اسرائیل در آخرین روزهای مهرماه گذشته در سفری به واشنگتن و در دیدار با مقام‌های آمریکایی دور جدیدی از تهدیدها علیه جمهوری‌اسلامی را کلید زد و در نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن و عبدالله بن‌زیاد آل نهیان، وزرای خارجه آمریکا و امارات متحده‌عربی، اعلام کرد که این رژیم «درصورت لزوم، در برابر جمهوری اسلامی به زور متوسل خواهد شد.» لاپید با طرح این ادعا که «دنیا اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند»، گفت: «وقتی جمهوری‌اسلامی ایران قصد دارد به سلاح اتمی دست پیدا کند، ما باید وارد عمل شویم و باید روشن کنیم دنیا این اجازه را نخواهد داد.»

این فضاسازی‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان درحالی بود که مقام‌های مربوطه در جمهوری‌اسلامی بارها اعلام کرده‌اند صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان که ذیل پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی جریان دارد، به‌کرات مورد تأیید مسئولان و بازرسان آژانس قرار گرفته‌است. علاوه‌براین، جمهوری‌اسلامی ایران همواره خواستار ثبات و امنیت در منطقه بوده و این اسرائیل است که با برخورداری از سلاح‌های اتمی و فعالیت‌های تروریستی و خرابکارانه خود، تهدیدی برای صلح در منطقه به‌حساب می‌آید.

  • هشدار جدی اندیشکده آمریکایی به اسرائیل | حمله به ایران، قمار است

  • اعتراف مرکز بلفِر درباره ایران؛ هشدار به تل‌آویو | ایران می‌تواند اقتصاد اسرائیل را فلج کند

  • واکنش مقامات نظامی و امنیتی اسرائیل به فرمان حمله نظامی به ایران

واکنش ایران

پس‌از این تهدیدهای رژیم صهیونیستی بود که سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ۲۲مهرماه، در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای‌امنیت درباره هرگونه محاسبه اشتباه و ماجراجویی احتمالی این رژیم هشدار داد. مجید تخت‌روانچی ضمن اشاره به «افزایش مداوم» تعداد و شدت «تهدیدهای تحریک‌آمیز و ماجراجویانه» رژیم اسرائیل طی ماه‌های گذشته، تأکید کرد که این تهدیدها به سطح هشداردهنده‌ای رسیده‌است و چنین تهدیدهای سیستماتیک صریح و آشکاری علیه یکی از اعضای مؤسس سازمان ملل‌متحد، نقض فاحش حقوق بین‌الملل به‌ویژه ماده۲ (۴) منشور ملل‌متحد است. اشاره نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در این نامه به سخنان تهدیدآمیز چندی قبل آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی بود که گفته بود کشورش باز هم ایران و ازجمله برنامه هسته‌ای آن را هدف قرار خواهد داد. او در این سخنان ادعا کرده بود: «عملیات برای نابودی توانایی‌های ایرانی‌ها ادامه خواهد یافت و گسترده‌تر و پیشرفته‌تر خواهد شد. فهرست طرح‌ها، غافلگیرکننده و ارتقایافته خواهد بود.» این سخنان تهدیدآمیز رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی درحالی مطرح می‌شد که نقش این رژیم در آسیب زدن به بخشی از ساختمان تأسیسات هسته‌ای کرج، معروف به «تسا» انکارناپذیر بود و مدتی بعد آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی نیز مجبور شد در نشست اخیر شورای‌حکام این آژانس این اقدام خرابکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم کند.

چراغ‌سبز آمریکا به تهدیدهای رژیم صهیونیستی

پذیرش ضمنی اقدام‌های خرابکارانه و بی‌ثبات‌کننده رژیم صهیونیستی ازسوی مقام‌های این رژیم باهدف «ازبین بردن قابلیت‌های ایران» درحالی‌است که چندی قبل هم بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفته بود، به‌غیر از «طرح ب» (پلن بی) که آمریکا جزئیات آن را برای تقابل با ایران آماده کرده، اسرائیل هم «طرح ج» را در این زمینه آماده کرده‌است؛ طرحی که بنا به ادعای برخی منابع خبری شامل مجموعه‌ای از اقدام‌های مخفی خرابکارانه در برنامه هسته‌ای ایران و تقویت توانمندی نظامی برای حمله احتمالی به سایت‌های اتمی ایران است.

چنین اظهاراتی از همنوایی اسرائیل و ایالات‌متحده در این زمینه حکایت دارد؛ رویکردی تناقض‌آمیز ازسوی آمریکا که از یک‌سو مستمرا می‌کوشد این کشور را نسبت به احیای برجام متعهد نشان دهد و ازسوی دیگر مقام‌های دولت آمریکا در موضع‌گیری‌های اخیر خود، با به‌کارگیری ادبیات تهدیدآمیز و بیان اینکه «درصورت به‌موفقیت نرسیدن مذاکرات وین آمریکا گزینه‌های دیگری هم دارد»، تلاش می‌کنند گفت‌وگوها را در مسیر موردنظر خود (لغو محدود تحریم‌ها و محدودیت حداکثری برنامه هسته‌ای ایران) هدایت کنند.

چراغ‌سبز ضمنی ایالات‌متحده آمریکا به تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه برنامه‌ هسته‌ای جمهوری‌اسلامی زمینه‌ساز افزایش تهدیدهای این رژیم در ماه‌های اخیر شده‌است؛ تا جایی که کوخاوی، رئیس ستاد ارتش این رژیم در آخرین روزهای مهرماه به نیروی هوایی اسرائیل دستور داد پس از وقفه‌ای ۲ساله، تمرینات خود برای حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران را ازسر بگیرد. چند روز قبل از انتشار این خبر بود که رسانه‌های اسرائیلی از اختصاص حدود ۱/۵میلیارد دلار برای حمله به تأسیسات اتمی ایران ازسوی دولت این رژیم خبر داده بودند.

آغاز رزمایش مشترک پیامبراعظم(ص) ۱۷

اعلام آمادگی مقام‌های نظامی کشورمان برای دادن پاسخ کوبنده به تهدیدهای رژیم صهیونیستی درحالی است که نیروهای مسلح کشورمان نیز با تدارک رزمایش مشترک پیامبراعظم(ص) ۱۷، آمادگی خود را دربرابر تهدیدات دشمنان نشان دادند؛ رزمایشی که از صبح دیروز و به‌مدت ۵روز در سواحل خلیج‌فارس، تنگه هرمز و منطقه عمومی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان آغاز شد. در این رزمایش که باحضور نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه و یگان‌هان بسیج برگزار می‌شود، از پیشرفته‌ترین تجهیزات و تاکتیک‌ها باهدف مقابله با هرگونه تهدید دشمنان در هر سطحی استفاده خواهد شد.

به‌گفته معاون عملیات کل سپاه، این رزمایش که با رمز «یا فاطمه الزهرا(س)» و با شعار «اقتدار، امنیت و بازدارندگی فعال و هوشمندانه در سایه وحدت، همدلی و یکپارچگی ملی» آغاز شد، درراستای افزایش سطح آمادگی‌های رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات و تاکتیک‌ها برای مقابله با تهدیدهای متصور و جنگ‌های ترکیبی برگزار می‌شود. براساس آنچه سردار عباس نیلفروشان اعلام کرده، تمرین مقابله با طیف‌های مختلف تهدید که دارای ویژگی‌های همزمانی، پیوستگی و درهم‌تنیدگی در حوزه‌های نرم، نیمه‌سخت و سخت هستند، برای نخستین‌بار در رزمایش پیامبراعظم(ص) ۱۷ عملیاتی می‌شود.

آغاز رزمایش سپاه در آب‌های جنوب کشور درحالی است که معاون سیاسی و امنیتی استاندار بوشهر نیز از برگزاری رزمایش دیگری دراین منطقه باهدف افزایش توان پدافندی نیروهای مسلح در بامداد دیروز خبرداد. محمدتقی ایرانی با اشاره به شنیده شدن صدای ضدهوایی در بوشهر گفت: رزمایش عمومی به‌منظور افزایش توان پدافندی نیروهای مسلح، ساعت ۵بامداد دیروز در جنوب کشور و استان‌های حوزه خلیج‌فارس برگزار شد. وی با بیان اینکه استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر در این رزمایش شرکت داشتند، تصریح کرد: این رزمایش عمومی از پیش اطلاع‌رسانی شده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.