تلاش بایدن برای مقابله با روسیه در مرزهای اوکراین

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفت که در حال توسعه مجموعه‌ای از ابتکارات بوده که تشدید اوضاع در مرز با اوکراین را برای روسیه «بسیار، بسیار سخت» کند.

وی که در جمع خبرنگاران در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت که وی در تماس دائم با متحدان آمریکا در اروپا و در اوکراین است.

بایدن افزود که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز به طور گسترده در این موضوع فعال هستند.

بایدن در سخنان خود در جمع خبرنگاران هیچ اشاره‌ای به جزئیات ابتکاراتی که گفته بود، نکرد.

از سوی دیگر «اُلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین روز جمعه درباره احتمال تشدید تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف هشدار داد.

رزنیکوف درباره این ادعا گفت که احتمال «تشدید تنش از سوی فدراسیون روسیه» در مقیاس بزرگ وجود دارد و به احتمال زیاد این اتفاق در پایان ماه ژانویه ۲۰۲۲ رخ خواهد داد.

اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند. با این حال، این کشورهای غربی به رهبری آمریکا هستند که چند روزی است با اظهار نظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند.

ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ضمن ابراز نگرانی از تحرکات نظامی روسیه نزدیک اوکراین، مدعی شد در صورت اقدام نظامی مسکو علیه کی‌یف، منافع امنیت ملی واشنگتن و ناتو نیز به خطر می‌افتد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.