تحمیل نظر نمایندگان مجلس در انتخاب استانداران؟

عضو نهاد ریاست جمهوری در دولت دهم معتقد است مشورت کردن با نمایندگان جهت انتخاب استانداران اقدام مناسبی است اما این شرایط نباید منتج به تحمیل نظر نمایندگان در انتخاب استانداران شود.

وزارت کشور فرم و پرسشنامه‌ای درباره مسائل و مشکلات استان تهیه و تنظیم کرده و در اختیار مجامع نمایندگان استان‌ها قرار داده تا این مجامع چهره‌های توانمندی که توانایی حل مشکلات بومی هر استانی را دارند، به عنوان استاندار به وزارت کشور معرفی کنند. 

این اقدام وزارت کشور حتی انتقاد خود نمایندگان را نیز که حالا قرار است با این وزارتخانه همکاری کنند، سبب شده است. در حقیقت عده‌ای از اعضای پارلمان انتخاب استانداران این روش را زمینه‌ساز زد و بندهای سیاسی و در نتیجه به قدرت رسیدن برخی چهره‌های خاص بدون توجه به مباحثی چون تخصص‌گرایی و شایسته‌سالاری قلمداد می‌کنند. 

در همین راستا مسعود پزشکیان با تاکید بر اینکه روش ابداعی وزارت کشور جهت انتخاب استانداران را قبول ندارد، با اشاره به مبنای مخالفت خود می‌گوید: «انتخاب استانداران بر اساس نظر نمایندگان، روش درستی نیست زیرا در راستای همین درخواست، نمایندگان می‌خواهند آدم‌های خودشان برای استانداری‌ها انتخاب شوند.» 

علاوه بر پزشکیان برخی چهره‌هایی که پیش‌تر سابقه حضور در دولت را داشتند، بر این نکته تأکید می‌کنند که اقدام وزارت کشور مبنی بر انتخاب استانداران طبق نظر نمایندگان، بسترساز زد و بندهای ‌سیاسی میان استانداران و نمایندگان خواهد شد. 

عباس امیری‌فر معتقد است سرعت دولت سیزدهم در انتخاب استانداران، بسیار پایین است. 

مشورت کردن با نمایندگان جهت انتخاب استانداران اشکال ندارد اما... 

عباس امیری‌فر، عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم، در ارزیابی اقدام اخیر وزارت کشور مبنی بر انتخاب استانداران بر اساس نظر نمایندگان به قرن نو گفت: مشورت کردن با نمایندگان جهت انتخاب استانداران اشکال ندارد اما اینکه با نظر نهایی آن‌ها این انتخاب صورت بگیرد، صحیح نیست. در حقیقت هر نماینده مجلسی نسبت به منطقه خودش اشراف دارد و با حوزه انتخابیه خود آشنا است. از این رو نمایندگان مجلس می‌توانند یکی از اشخاصی باشند که در تعیین استانداران مورد مشورت قرار می‌گیرند اما در مجموع باید بعد از مشورت با نماینده‌ها، وزرا تصمیم نهایی را در هیئت دولت بگیرند. 

وزارت کشور چارچوبی جهت انتخاب استانداران تعیین کند 

وی در واکنش به اینکه گفته می‌شود با تصمیم دولت مبنی بر انتخاب استانداران بر اساس نظر نمایندگان، بسترهای لازم برای بده‌بستان‌های سیاسی نهادینه می‌شود، تصریح کرد: به هر حال دولت سیزدهم شعارهایی در مورد جلوگیری از رانت‌خواری داده است؛ بنابراین بهترین کار این است که وزارت کشور چارچوبی را تعیین کند که در فرآیند انتخاب استانداران از نمایندگان فقط مشورت گرفته شود و تحمیل نباشد؛ چراکه اگر تحمیل صورت گیرد بده‌بستان‌های سیاسی اتفاق خواهد افتاد. 

منتقد انتخاب صادق خلیلیان به عنوان استاندار خوزستان، هستم 

امیری‌فر با اشاره به انتخاب صادق خلیلیان به عنوان استاندار خوزستان، توسط دولت سیزدهم اظهار کرد: بنده نسبت به انتخاب صادق خلیلیان به عنوان استاندار خوزستان انتقاداتی داشتم. هرچند او در دولت دهم حضور داشت، به نظر می‌رسد که می‌توانستند فردی بهتر و قوی‌تر را برای استانداری انتخاب کنند. علاوه بر این در مورد مدرس‌خیابانی که به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انتخاب شد، این نکته برملا شد که نجومی‌بگیر بوده و بسیاری از انتصاب او راضی نیستند. 

سرعت عمل پایین دولت در انتخاب استانداران نتایج خوبی ندارد

عضو نهاد ریاست‌جمهوری در دولت سیزدهم ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌هایی که در رابطه با انتخاب استانداران مطرح می‌شود این نکته است که چرا با این همه تأخیر این کار انجام شده است؟ در حال حاضر بیش از یک ماه است که دولت مستقر شده و هنوز بیش از دو استاندار انتخاب نشده است، یعنی واقعاً‌ مملکت قحط‌الرجال است که دولت در مسیر انتخاب استانداران این‌قدر کُند پیش می‌رود؟ این موضوع به نظرم درست نیست و نتایج خوبی نخواهد داشت چراکه در نهایت باعث می‌شود عده‌ای بیایند و استانداران مورد نظر خود را تحمیل کنند. 

امیری‌فر با تأکید بر مزایای انتخاب استاندار بومی برای هر استان ابراز کرد: اگر استاندار بومی باشد و در منطقه شناخته شده باشد، قطعاً مقبولیت دارد. علاوه بر این آشنایی او با منطقه منجر به این می‌شود که بهتر بتواند کار کند و این هم خودش می‌تواند یکی از پارامترها برای انتخاب استانداران قرار بگیرد. 

انتخاب استاندار با سبقه نظامی اشکالی ندارد

وی در واکنش به اینکه برخی با استناد به سابقه نظامی وزیر کشور، احتمال روی کار آمدن استاندارهایی با سابقه نظامی را امری محتمل‌تر از قبل می‌دانند، متذکر شد: اگر استاندار سبقه نظامی داشته باشد، مشکل نیست. بنده خودم در سپاه بودم، این چهره‌ها بیشتر سیاسی هستند تا سبقه نظامی داشته باشند؛ فلذا مشکلی ندارد. به عبارت دیگر اگر کسانی باشند که با وجود داشتن سابقه نظامی شرایط استاندار شدن را داشته باشند، هیچ مشکلی نیست. در واقع نظامی بودن می‌تواند یک پارامتری باشد به این ترتیب که مثل سردار سلیمانی که بالاخره نظامی بود اما یک عنصر عقیدتی محسوب می‌شد و محبوبیت زیادی هم در میان مردم داشت، آن استاندار فعالیت خوبی داشته باشد، بین مردم محبوب واقع می‌شود. 

وحیدی بیش از اینکه چهره نظامی باشد، چهره ارزشی محسوب می‌شود 

امیری‌فر همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به آشنایی که از وحیدی در دولت دهم دارم، به هر حال درست است که او نظامی بود اما بیشتر چهره اعتقادی، ارزشی و سیاسی دارد و به نظر فرد توانمندی در وزارت دفاع بود و قطعا الان هم در وزارت کشور فرد توانمندی است و با مشورت از گروه‌های سیاسی و بهره‌مندی از نظر مسئولان نظام استانداران را انتخاب و بعد به هیئت دولت معرفی می‌کند. 

وی در پایان در رابطه با اینکه افکار عمومی وجود استاندارانی با سبقه نظامی را می‌پذیرد؟ یادآور شد: آقای قالیباف هم در جنگ بود و نظامی، اما الان رئیس قوه مقننه شده است؛ بنابراین مشکل خاصی برای حضور افراد با سابقه نظامی به عنوان استاندار، وجود ندارد. علاوه بر این علی لاریجانی هم همکار ما در سپاه بود و سمت رئیس ستاد مشترک سپاه را داشت اما بعد به مدت ۱۲ سال ریاست مجلس را بر عهده داشت؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد در مورد حضور افراد با سابقه نظامی به عنوان استاندار، مشکلی وجود داشته باشد؛ البته از نظر مردم هم کسانی که در جبهه‌های جنگ موفق بودند و محبوبیت دارند، هیچ اشکالی وجود ندارد که به عنوان افراد ارزشی از آن‌ها استفاده شود، کما اینکه در میان مردم هم محبوبیت دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.