نرخ هر کیلو مرغ ۳۵ هزار تومان شد

محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش مجدد قیمت مرغ  در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۲۲ هزار و ۷۳۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۳۰ هزار و ۱۷۶ تومان و در خرده فروشی ۳۵ هزار تومان است.

وی افزود: تا زمانیکه تکلیف تامین و توزیع نهاده‌های دامی مشخص نشود، مسئولان دولتی باید جوابگوی قیمت مرغ در بازار باشند، درحالیکه با تامین و توزیع عادلانه قیمت مرغ به حالت عادی باز می‌گردد.

کمالی سروستانی با انتقاد از توزیع ناعادلانه نهاده دامی بیان کرد: در حال حاضر به تعداد معدودی از مرغداران به اسم زنجیره ۱۰۰ درصد نهاده توزیع می‌شود، اما به طور کلی ۹۰ درصد مرغداران رها مانده اند، به همین خاطر تمایلی به جوجه ریزی ندارند.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه افزایش نرخ مصوب نهاده دامی  رغبت مرغدار برای جوجه ریزی را کاهش می‌دهد، بیان کرد: قیمت مصوب هر کیلو ذرت از یک هزار و ۵۰۰ به یک هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا از ۲ هزار و ۷۰۰ به ۳ هزار و ۲۲۰ تومان در بندر رسیده است که با احتساب ۲۵ تا ۲۶ درصد سود به دست مرغدار می‌رسد.

وی قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان و ذرت را ۴ هزار تا ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام‌کرد و گفت: با توجه به اختلاف چندبرابری قیمت مصوب نهاده با بازار آزاد، تولیدکنندگان رغبتی به تولید ندارند که در نتیجه این امر کاهش تولید را به همراه داشته است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار است، تصریح کرد: قیمت دستوری در کوتاه مدت جوابگوست، اما کاهش عرضه نهاده دامی موجب شده ذرت و کنجاله به میزان کافی به دست مرغدار نرسد که درنهایت کاهش تولید و کمبود عرضه زمینه را برای افزایش قیمت در بازار فراهم‌می کند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.