تاکید ایران و روسیه بر همکاری تجاری و تولیدات حلال

باشگاه بین المللی تجارت اسلامی یک اتحادیه تجاری در روسیه است که هسته اصلی آن تجارت اسلامی و با محوریت تولید و صادرات و واردت گوشت حلال است.

این باشگاه برای متحد کردن تاجران از روسیه و سایر کشورها ، صرف نظر از ملیت تاسیس و با حمایت از کارآفرینان با در نظر گرفتن ارزشهای معنوی اسلام در حال ایجاد مشاغلی از جمله تولید و صادرات و واردات گوشت حلال است.

در حال حاضر تنها حدود ۱/۳ میلیون تن گوشت حلال در روسیه تولید می شود و  از جمعیت ۱۴۵ میلیون نفری این کشور ۱۵ تا ۲۰ درصد (بیش از ۲۵ میلیون نفر) را متقاضیان محصولات حلال تشکیل می دهند.

این همایش در قالب مجازی با میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه با هدف بررسی حوزه تجارت تولیدات حلال و راههای گسترش این نوع از تجارت بین دو کشور برگزار شد. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در این همایش گفت: با توجه به یکجانبه گرایی آمریکا و تحریم های ظالمانه علیه دو کشور ایران و روسیه ضرورت دارد از ظرفیت های منطقه ای برای  رفع مشکلات ناشی از تحریمها از جمله ظرفیت های باشگاه بین المللی تجارت اسلامی بهره ببریم.  

وی  حجم سرمایه گذاری خارجی بین کشورهای اسلامی با کشورهای عیراسلامی را بسیار پایین و در حدود ۱۱ درصد ظرفیت اصلی آن عنوان کرد و افزود : برای برون رفت از این وضعیت نیاز به هم افزایی و اتحاد بین کشورهای اسلامی وجود دارد و در این بین نقش باشگاه بین المللی تجارت اسلامی می تواند موثر باشد.

جلالی با بیان اینکه محوریت اتحادیه بین المللی تجارت اسلامی تمرکز بر بحث غذای حلال با حفظ ارزشهای سلامی است، گفت: ایران با برندکردن یکهزار و ۵۰۰ نمونه عذای حلال می تواند همکاری تنگاتنگی با این اتحادیه داشته باشد.

وی به تقویت و توسعه بخش های خصوصی ایران و روسیه برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور تاکید کرد و گفت: لازم است یک هم افزایی در در بین بخش خصوصی دو کشور ایجاد کنیم.

«کبائف، مارات وازیخوویچ» رئیس باشگاه بین المللی تجارت اسلامی هم با تاکید بر اینکه محور کاری این باشگاه بر تولید و صادرات و واردات گوشت حلال است آمادگی این اتحادیه را برای همکاری در این زمینه و همچنین دیگر فعالیتهای اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

مسلم کایف مشاور باشگاه بین المللی تجارت اسلامی نیز همچنین خواستار گروه کاری برای همکاری اقتصادی این باشگاه با جمهوری اسلامی ایران شد.

"سید محمدولی روزبهان" مدیرعامل جدید منطقه آزاد انزلی هم با اشاره به ظرفییت های  دو کشور در زمینه محضولات غذایی، کشاورزی و صنعتی و همپنین ارتباطات مناسب زمینی؛ هوایی و دریایی  خواستار توسعه روابط تجاری دو کشور شد.

وی با توجه  ظرفیت بالای منطقه آزاد بندر انزلی و برنامه های  در دست اچرای این منطقه برای توسعه تصریح کرد: می توانیم شاهد زمینه همکاری بیشتر و مبادلات تجاری بسیار خوب بین ایران و روسیه باشیم.

وی گفت با برنامه ریزی می توان حجم مبادلات بازرگانی بین دو طرف را از وضعیت فعلی طی دو سال به چهار برابر رساند.

روزبهانی  همچنین از کبائف رئیس باشگاه بین المللی تجارت اسلامی برای دیدار از بندر انزلی به منظور آشنایی با ظرفیتهای ویژه این منطفه با هدف همکاری بیشتر دو کشور دعوت کرد که با موافقت طرف روسی مواحه شد.

«سید جلیل جلالی فر» معاون رییس اتاق متشرک بازرگانی ایران و روسیه هم با اشاره به تاکید مقامات عالی ایران برای تقویت روابط با روسیه گفت: دولت روسیه هم سند راهبردی همکاری در کریدور شمال جنوب ایران را تصویب کرده است و با توجه به روابط بهینه دو طرف شایسته است زمینه مبالات تجاری بین دو کشور با ایجاد زیرساختها هر چه زودتر فراهم شود. 

وی با اشاره به اینکه ایران در مرکز کشورهای اسلامی قرار گرفته است به رئیس باشگاه بین المللی تجارت اسلامی پیشنهاد داد نمایندگی این اتحادیه برای ایجاد روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای اسلامی در ایران و در بندر انزلی تاسیس شود که مورد موافقت طرف روسی واقع گرفت و قرار شد برای تاسیس این نمایندگی بررسی های لازم انجام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.