با شیوع بیماری کرونا در کشور با تصمیم وزارت بهداشت بسیج ملی مقابله با کرونا تشکیل شد و گروه‌های مختلف حوزه‌های بهداشت و درمان برای مقابله با این بیماری به خط شدند. نیروهای بهداشت که خط شکن این نبرد شدند و وظیفه غربالگری را بر عهده داشتند و از سوی دیگر کادر پزشکی و پرستاری وظیفه سنگین درمان بیماران را بر دوش گرفتند.

*حقوق همه نیروها ۵۰ درصد افزایش میابد

با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا میزان ساعات کاری حوزه بهداشت و درمان نیز به شدت افزایش یافت، از همین رو مسوولان وزارت بهداشت نیز وعده‌هایی نظیر افزایش حقوق پرسنل، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و پرداخت فوق‌العاده ویژه را به پرسنلی که در خط مقدم جبهه مقابله با کرونا هستند دادند به طوری که سید کامل تقوی‌نژاد، معاون توسعه وزارت بهداشت نیز با حضور در یک برنامه تلویزیونی درخصوص این مطالبه اظهار داشت: با کمک دولت ۵۰ درصد از امتیازات فصل دهم خدمات کشوری به حقوق همکاران اضافه شد، وقتی این پول پرداخت می‌شود نیروی شرکتی رسمی و قراردادی، ضریب کا و... داریم که ممکن است برخی فقط ۳۰ درصد را دریافت کرده باشند، آقای وزیر دستور داده است که همه نیروها باید حقوق دریافت و اگر فردی این حقوق را دریافت نکرده دریافت خواهد کرد.

*وعده‌های توخالی معاون توسعه وزارت بهداشت

هرچند وعده‌های چند ماه قبل تقوی‌نژاد نور امیدی درخصوص حل مشکلات نیروهای شرکتی وزارت بهداشت در دل آنها ایجاد کرد اما ظاهرا این صحبت‌ها فقط در حد وعده‌های توخالی بود به طوری که خبرنگاران فارس پس از ارسال این مطالبه به وی هیچ پاسخی از وی دریافت نکردند و معاون توسعه وزارت بهداشت پاسخگوی وعده‌هایش نشد و تماس‌های خبرنگاران بی پاسخ ماند.

پس از وعده‌های مسوولان وزارت بهداشت، نیروهای شرکتی با ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس من خبرگزاری فارس خواستار پیگیری مشکلاتشان شدند، خبرنگاران فارس نیز با دعوت از آنها پای دردشان نشستند تا از این طریق بتوانند مشکلات این قشر را پیگیری کنند.

کارکنان شرکتی وزارت بهداشت در این جلسه به موضوعاتی مانند نداشتن امنیت شغلی ، نداشتن بیمه، نا کافی بودن حقوق برای گذران زندگی ، قراردادهای کارگری و عدم تحقق وعده‌های مسوولان اشاره کردند.

پس از این جلسه، خبرنگار فارس موضوع را از معاون وزیر بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیگیری کرد و دغدغه نیروهای شرکتی وزارت بهداشت را با آنها در میان گذاشت علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در این خصوص گفت: با توجه به ابلاغ افزایش حقوق نیروهای رسمی فعال در حوزه سلامت، همه معاونین وزارت بهداشت متفق‌القول بودند که باید حقوق همه نیروها از جمله نیروهای شرکتی افزایش پیدا کند.

وی گفت: تأمین اعتبار افزایش حقوق، فقط برای استخدامی‌ها پیش‌بینی شده بود و ما موضوع افزایش حقوق نیروهای شرکتی را از طریق سازمان مدیریت پیگیر هستیم و امیدواریم این موضوع نهایتاً تا اول مهر محقق شود.

*بررسی مشکلات با حضور نماینده مجلس

همچنین خبرنگاران فارس با دعوت از یکی از نمایندگان مجلس و نیروهای شرکتی در جلسه‌ای خواستار پیگیری موضوع این موضوع از سوی مجلس شدند که در این جلسه محمد پاک مهر نماینده مجلس با شنیدن دغدغه‌های نیروهای شرکتی گفت: جذب نیروهای جدید در کنار نیروهای فعلی باید در شرایط بحران مورد توجه قرار گیرد، تبدیل وضعیت نیروهای موجود نیز مهم است، اگر قرار نیست چیزی به حقوق آنها اضافه شود تلاش کنیم با تبدیل وضعیت به مدافعان سلامت انگیزه بدهیم و حق آنها را ادا کنیم.

وی ادامه داد: برقراری فوق‌العاده ویژه پرسنل بهداشت و درمان بارها درخواست شده است و امیدوارم با ایثارگری‌های مدافع سلامت بتوانیم حق آنها را ادا کنیم، این موضوعات در جلسه‌ای با وزیر بهداشت نیز مطرح شده است و امیدواریم به زودی شاهد تحقق آنها باشیم.

*تجمع نیروهای شرکتی مقابل مجلس

اما صبح امروز تعدادی از نیروهای شرکتی وزارت بهداشت با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت خواستار پیگیری جدی مطالباتشان شدند، این افراد معتقدند مطالباتشان باید به طور جدی مورد توجه مسوولان قرار گیرد و صرفا با اظهار نظر و وعده‌های توخالی نمی‌توان گره‌ای از مشکلات آنها حل کرد.

هرچند طی روزهای گذشته مسوولان وزارت بهداشت بارها این موضوع را از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری کرده‌اند اما سازمان برنامه و بودجه تنها مجوز استخدام سه هزار نیروی جدید را داده است که این تعداد جذب نیرو در این شرایط کافی به نظر نمی‌رسد.

* حجم کار سنگینی روی دوش ماست

یکی از این نیروهای شرکتی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت:  6 سال است که به صورت نیروی شرکتی در وزارت بهداشت مشغول به کار هستم و در ابتدای آغاز به کار به من وعده استخدام دادند اما پس از گذشت سه سال هنوز محقق نشده است.

وی در ادامه درباره مشکلات پرسنل شرکتی توضیح داد: قبل از اینکه به عنوان نیروی شرکتی فعال باشم به صورت استخدام مشغول به کار بودم که به دلیل برخی مشکلات از کار فاصله گرفتم، در حال حاضر معضل اصلی نیروهای شرکتی افزایش حقوق‌ها و تبدیل وضعیت‌ها است به طوری که نیروهای شرکتی در بیمارستان‌ها شاید بیش از ۶۰ درصد کارهای درمانی را انجام می‌دهند و حجم کار سنگینی روی دوش آنهاست اما در خصوص افزایش حقوق‌ها با وجود اینکه همه ما در حوزه کرونا فعالی بودیم حقوق نیروهای رسمی 50 درصد افزایش یافت و حقوق ما تنها 15 درصد افزایش داشته است. ما نسبت به سایر نیروهای رسمی امنیت شغلی نداریم، قراردادهای ما یکساله است و سالانه این قراردادها تمدید می‌شود، بیمه ما برقرار است و تحت پوشش بیمه قرار داریم.

*قراردادهای ما کارگری است

یکی دیگر از این افراد به فارس گفت: من در شبکه‌ بهداشت به عنوان کارشناس سلامت روان مشغول به فعالیت هستم حدود ۵ سال است که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به فعالیت بوده و قبل از استخدام از بینتعداد زیادی داوطلب با آزمون وارد کار شدیم و در اوایل آغاز به کار به ما نگفتند که قرار است به عنوان نیروی شرکتی فعالیت داشته باشیم اما پس از گذراندن پنج ماه طرح زیر نظر شرکت مشغول به فعالیت شدیم.

وی افزود: در حال حاضر ماماها، پرستاران و متخصصان تغذیه زیر نظر شرکت‌های وزارت بهداشت مشغول به فعالیت هستند و با اینکه ما نیروهای تخصصی هستیم قراردادهای ما کارگری است که این موضوع تخطی در قانون بوده و متاسفانه قراردادهای ما با عناوین کارگری، نیروهای غیر تخصصی و غیره ثبت می‌شود.

*سه سال اخیر افزایش حقوقی نداشتیم

یکی دیگر از تجمع‌کنندگان در اینباره به فارس گفت: ما با آزمون و گزینش و طی کردن مراحل استخدامی وارد این کار شدیم اما در واقع به جای اینکه با وزارت بهداشت قرارداد داشته باشیم با پیمانکار وارد کار شدیم، برخی همکاران من 10 سال سابقه کار دارند و به صورت شرکتی در حال فعالیت هستند و از هیچ مزایای پرسنل وزارت بهداشت برخوردار نیستند. نه تنها طی این مدت شاهد افزایش حقوق نبوده‌ایم بلکه دی ماه با کاهش حقوق مواجه شدیم! طی سه سال اخیر نیز هیچ افزایش حقوقی نداشتیم و تشویقی در خصوص کار در حوزه کرونا دریافت نکردیم. برخی همکاران من دچار بیماری کرونا شدند و در زمینه گرفتن استعلاجی و دریافت طول درمان تامین اجتماعی همکاری مناسبی با ما ندارد.

به گزارش فارس، هرچند طی روزهای گذشته برخی مسوولان خواستار پیگیری مطالبات نیروهای شرکتی شده‌اند اما لازم است سازمان برنامه و بودجه، مجلس و وزارت بهداشت در شرایطی که این نیروها در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند، تصمیم جدی برای حل مشکلات آنها بگیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.