مسجدی روز یکشنبه در نشستی با هیات رئیسه اتحادیه صنایع عراق افزود: انجام سرمایه گذاری و اشتراک منابع برای انجام بخشی از عملیات تولید در عراق از سوی فعالان و سرمایه گذاران ایرانی را فصل جدیدی از همکاری ها میان دو کشور اعلام کرد.

وی گفت: هر چند روابط تجاری میان دو کشور در شرایط کنونی وضعیت خوبی دارد اما فعالان اقتصادی ایران باید بسرعت به سمت مشارکت و سرمایه گذاری در عراق پیش بروند و ما آنها را به رفتن به این سمت تشویق و از آنها حمایت می کنیم. 

مسجدی افزود: روابط عمیق فرهنگی و تاریخی میان دو کشور ایجاب می کند، روابط اقتصادی نیز هر چه عمیق تر و ریشه ای تر شود و بهترین راه رسیدن به این مهم، سرمایه گذاری در صنعت و تولید و انجام کارهای مشترک است. 

علی صبیح الساعدی دبیرکل اتحادیه صنایع عراق نیز در این نشست بر ادامه همکاری با شرکت های ایرانی و لزوم حضور جدی و مستقیم بخش خصوصی ایران برای ایجاد خطوط تولید در عراق تاکید کرد. 

وی گفت: توان بالای ایران در حوزه صنعتی و برخورداری از دانش روز مزیت بزرگی است که می تواند بعنوان ظرفیت مکمل تولید در عراق نقش ایفا کند. 

الساعدی افزود: اجرای تدریجی خطوط تولید در عراق، حضور ایرانی ها را در بازار عراق تثبیت و سازوکار قابل اتکایی در تعمیق همکاری ها ایجاد خواهد کرد.

وی در حاشیه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت که آینده روابط اقتصادی دو کشور در همکاری صنعتی و انجام کارهای مشترک در حوزه تولید است چرا که عراق به سمتی می رود که بتدریج در بسیاری از زمینه ها خودکفا شده و واردات خود را کاهش یا به صفر می رساند.

این مقام عراقی، فعالان اقتصادی ایران را دعوت کرد وارد عرصه وسیع کاری در عراق و همکاری با طرف های عراقی شوند تا بتوانند موقعیت کاری خود را بیش از پیش تثبیت کنند. 

ناصر بهزاد رایزن بازرگانی ایران در عراق نیز در این دیدار به پیگیریهای انجام شده و اعلام آمادگی خانه صنعت و معدن ایران و شرکت شهرک های صنعتی ایران برای تقویت رویکرد تولید در عراق به منظور مشارکت و مشاوره فنی آمادگی های لازم نیز اشاره کرد.

بهزاد همچنین تاکید کرد که نگاه توسعه تجارت ایران برپایه تقویت تعاملات بازرگانی بر بستر تولید همچنان دنبال خواهد شد.

ارزش تبادل تجاری ایران و عراق در حال حاضر ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.