کریستیا فریلند روز چهارشنبه این مطلب را در پاسخ به نامه کنگره ایرانیان کانادایی درباره سیاست این کشور در قبال ایران مطرح کرد و افزود: به شما اطمینان دهم که کانادا به طور موثر از قوانینی که بر پایه مقررات بین المللی ایجاد شده باشد، حمایت می کند.

وی افزود: دولت ما معتقد است برجام که در سال ۲۰۱۵ با ایران توافق شده و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است، برای تامین امنیت منطقه ای و جهانی ضروری است. اگرچه برجام یک توافق کامل نیست اما به جلوگیری از تهدید واقعی برای صلح و امنیت بین المللی کمک کرده است.

فریلند که بیانیه ای در حمایت از برجام صادر کرده است، یادآور شد: در نشست وزرای خارجه گروه هفت که اخیرا در تورنتو برگزار شد، وزرا توافق کردند که برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران مطابق ان پی تی و برجام متعهد بمانند.

بر اساس اعلام دفتر وزیر خارجه کانادا، این کشور مبلغ ۱۱.۵ میلیون دلار کمک داوطلبانه به آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) اختصاص داده است تا به نظارت و تائید اجرای تعهدات برجام از سوی ایران بپردازد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در هشتم ماه مه (هجدهم اردیبهشت) اعلام کرد دیگر در برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام باقی نخواهد ماند.

جامعه بین المللی به خصوص طرف های این توافق بین المللی تاکید کردند که برجام را بدون حضور آمریکا ادامه خواهند داد اما جمهوری اسلامی ایران خواستار بهره مندی از منافع اقتصادی این توافق شده است.

برجام به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه های فصل هفتمی و تحریمی ایران را لغو و بر همکاری کشورها با ایران تاکید دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.