تا این لحظه، اتحادیه اروپا پیش از اعلام تصمیم ترامپ، بیانیه ای منتشر کرده و در آن تصریح کرده است: همه طرف های توافق هسته ای ایران (برجام) باید از هر گونه تنش که نتوان بعدا آن را کنترل کرد، پرهیز کنند.

قرار است سران کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه بلافاصله بعد از سخنان ترامپ، بیانیه هایی صادر کنند. همچنین امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، ترزا می نخست وزیر انگلستان و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان قرار است امشب و بلافاصله بعد از اعلام تصمیم ترامپ، تلفنی با یکدیگر درباره این موضوع مهم صحبت کنند.

علاوه بر این، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از سخنان امشب ترامپ، در کنفرانسی مطبوعاتی درباره این موضوع، به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

با توجه به نقش تعیین کننده ایران به ویژه در بازار انرژی جهان، انتظار می رود هرگونه تصمیم احتمالی ترامپ برای خروج از برجام، موجی از واکنش های اعتراضی کشورهای جهان علیه واشنگتن را به دنبال داشته باشد.

همچنین موج هشدار مقامات و شخصیت های داخلی آمریکا و مقامات عالی کشورهای مختلف جهان نسبت عواقب خطرناک خروج آمریکا از برجام، از چند روز پیش آغاز شده است.

قرار است رئیس جمهوری آمریکا تا دقایقی دیگر تصمیم خود را در باره ماندن و یا خروج از توافق هسته ای ایران اعلام کند.

بازار گمانه زنی ها و تکذیب ها نیز پیش از اعلام تصمیم ترامپ داغ است.

خبرگزاری رویترز به نقل از کاخ سفید، خبر ساعت پیش نیویورک تایمز را در مورد گفت و گوی تلفنی اخیر ترامپ با مکرون و اعلام تصمیم خروج از برجام به رئیس جمهوری فرانسه، تکذیب کرد.

یک مسئول کاخ سفید سه شنبه شب به رویترز گفت که ترامپ چیزی درباره تصمیم خود به مکرون نگفته است.

کاخ الیزه فرانسه نیز این خبر نیویورک تایمز را تکذیب کرده و گفته است که ترامپ درباره جزئیات تصمیم خود، چیزی به امانوئل مکرون نگفته است.

نیویورک تایمز در اقدامی شیطنت آمیز، به نقل از منابع آگاه از مکالمه تلفنی ترامپ و مکرون اعلام کرده بود که رئیس جمهوری آمریکا به همتای فرانسوی خود گفته است قصد دارد از برجام خارج شود و تمامی تحریم هایی را که به موجب توافق هسته ای ایران لغو شده بود، علیه ایران از سر بگیرد و علاوه بر آن تحریم های اقتصادی جدید علیه ایران وضع کند.

خبر نیویورک تایمز از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام در حالی منتشر شد که کاخ الیزه ساعتی قبل از آن نیز در بیانیه رسمی اعلام کرده رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با مکرون، جزئیات مربوط به تصمیم خود درباره برجام را به وی ارائه نداده است.

در همین حال منابع خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز روز سه شنبه گفتند: ترامپ از توافق هسته ای با ایران خارج خواهد شد که ضربه ای به متحدان ایالات متحده خواهد بود.

قرار بود رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه آینده (۲۲ اردیبهشت) تصمیم برجامی خود را اعلام کند اما شب گذشته در پیامی توئیتری و بدون مقدمه نوشت که قصد دارد این تصمیم را ساعت ۱۴ روز دوشنبه (۱۸ اردیبهشت) به وقت واشنگتن اعلام کند.

تا لحظه انتشار این خبر، ترامپ هنوز رسما تصمیم برجامی خود را اعلام نکرده است.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته هدف دولت از برجام را رفع ظلم هایی چون تحریم از سر کشور و مردم برشمرد و با بیان اینکه هدف اصلی دولت های آمریکا، محدود کردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه ای ایران بوده است، تاکید کرد: اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر؛ درغیر اینصورت تصمیم خود را خواهیم گرفت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز گفته است: قطعا اقدام آمریکا در نقض برجام با واکنش شدید از سوی ایران روبه رو می شود و این واکنش برای آمریکا اصلا خوشایند نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.