اد رویس روز سه شنبه در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که با موضوع چالش های ایران افزود:به سر آمدن اعتبار ملزومات توافق، رسیدگی به این نقصان ها لازم است برای این که پیشگیری کنیم از این که ایران تهدیدی را متوجه آمریکا و متحدانش کند.

وی ادامه داد: ایراد اصلی این است که محدودیت های موقت را با برچیده شدن دائمی تحریم ها معاوضه می کند، امروز کمیته تصمیم برابر رئیس جمهوری را مطالعه خواهد کرد.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: همان طور که می دانید من با توافق هسته ای و همین طور اکثریت دو حزب در کمیته مخالف بودند، چرا این اتفاق افتاد، به خاطر این که دولت اوبا در مذاکراتش به ‌طور سرسری از اهداف کلیدی گذشت.

رویس اظهار کرد: این توافق، جلوی مسیر ایران را به سلاح هسته ای نمی گیرد و به گونه ای نیست که بازرسان بتوانند ۲۴ ساعته به بازرسی بپردازند و جلوی دستیابی ایران به موشک های بالستیک قاره پیمایش را نمی گیرد.

وی با این ادعا که به ایران انبوهی از پول نقد داد تا از فعالیت‌های تروریستی در سراسر جهان حمایت کنند، اضافه کرد: بهترین مسیر به جلو این است که اصلاح این ایرادها را ادامه دهیم در حالی که همچنان وضع می‌کنیم و توافق را اجرایی می‌کنیم.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد: دولت اوباما ما را در مکان مشکلی قرارداد، ۱۰۰ میلیارد دلار به ایران داده شد و دست‌کم ۱.۷ میلیارد دلار آن در واقع پرداخت باج گونه پول نقد در تخته چوب ها،داخل هواپیما و برخلاف توصیه وزارت دادگستری به رژیم ایران ارسال شد.

رویس تصریح کرد: وقتی که گروگان ها هم آزاد شدند. بسیاری از این پول ها به سپاه پاسداران رسیده است، پاره پاره کردن توافق هسته ای باعث نمی شود این پول نقد را به دست آوریم، این خمیر دندان را نمی توان به محلش بازگرداند، کمک نخواهد کرد به بسیج و تشویق متحدان ما که رسیدگی کنند به فعالیت های خطرناک ایران که همه ما را تهدید می کند.

وی گفت: من از این می ترسم که بیرون آمدن از این توافق تمام این تلاش ها را پس براند، کنگره هیچ گزینه ای را در این باره نشنیده است. هفته پیش اقدام نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از پرده برداری از آرشیو تسلیحات هسته ای مخفیانه ایران نشان می دهد که چه چیزی در گرو کار است.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان افزود: بر خلاف تکذیب های مکرر، ایران برنامه فراگیری برای طراحی، آزمایش و ساخت یک سلاح هسته ای داشته است. بله این سوال پیش می آید که ایران چه چیزی را پنهان می کند؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.