مجلسی در گفت و گو با «انتخاب»، در پاسخ به این سوال که آیا جلو افتادن زمان اعلام نظر ترامپ درباره برجام، به معنای قطعی شدن خروج آمریکا از این توافق است یا خیر، گفت: خروج از این توافق معنایی ندارد. چراکه برجام معاهده ای است که شورای امنیت هم آن را تثبیت کرده است. در چنین شرایطی، خروج از توافق به معنای قانون شکنی است.

او ادامه داد: تصمیم گیری درباره پایبندی ایران به برجام، با نهادهای بین المللی قانونی است نه آمریکا. اما آمریکا با بدعت گذاری در این خصوص، هر ۶ ماه درباره میزان پایبندی ایران اعلام نظر می کند.

این تحلیلگر مسائل بین مللی افزود: خروج از برجام و شکستن امضای آمریکا، خبط بزرگی از طرف ترامپ خواهد بود. تعجب آور است که با وجود این همه اندیشکده و سازمان بزرگ در آمریکا، ترامپ بخواهد این گونه امضای این کشور را بی اعتبار کند.

او درباره اثرات خروج آمریکا از برجام هم گفت: نیازی به خارج شدن نیست؛ آمریکا در عمل توافق را نادیده گرفته و تحریم ها از طرف این کشور ادامه یافته است و با توجه به میزان نفوذ این کشور در دنیا، بازار کوچک ایران را عملا در حالت تعلیق نگه داشته است. در این شرایط، چه ترامپ توافق را نقض کند و چه بدون نقض آن، به تحریم ها ادامه دهد یکسان است.

مجلسی ادامه داد: اکنون به مرحله ای رسیده ایم که می توان گفت به راه حل نهایی مورد علاقه افراطیون داخلی ایران، قدم به قدم نزدیک می شویم بود و آن، یکسره کردن برجام است.

او افزود: چنین شرایطی، مهارت های دیپلماتیک و تصمیمات عقلای سیاستگذاری کشور را می‌طلبد که بتوانند از عهده کار برآیند و از نزدیک شدن به راه حل مورد علاقه افراطیون جلوگیری کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.