کوآرتز گزارش داد، حامیان توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی تاکید دارند که هیچ دلیلی برای خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از این توافق وجود ندارد چراکه این توافق در رسیدن به هدف خود یعنی کاهش ذخیره هسته‌ای ایران موفق بوده است. حتی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا (به غیر از اسرائیل و عربستان سعودی) از این توافق حمایت می کنند.  همچنین کارشناسان تاکید دارند که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شانس این کشور برای دستیابی به توافق با کره شمالی را تضعیف می کند.

مایکل مک فال، سفیر پیشین آمریکا در روسیه دلیل دیگری نیز برای ماندن آمریکا در این توافق دارد. وی معتقد است که خروج از توافق هسته‌ای بازی کردن به نفع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است که می‌گوید آمریکا قابل اعتماد نیست.

مک‌فال که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما روی توافق هسته‌ای کار کرده بود در یک گفت‌وگو با نشریه کوآرتز، به مذاکرات طولانی بین دولت اوباما و دیگر اعضای گروه ۱+۵ اشاره کرد و گفت: با توجه به نبود تمایل دیپلماتیک در دولت ترامپ برای مذاکره مجدد انتظار میرود آمریکا از این توافق تاریخی‌اش خارج شود.

وی ادامه داد: روسیه مشکلی با این اتفاق ندارد چراکه وی در طرف دیگر جامعه بین‌الملل است. ما؛ دولت ترامپ و آمریکا به عنوان فرد منزوی دیده خواهیم شد. ما به عنوان افرادی که همکاری نمی کنند دیده خواهیم شد در حالی که روسیه یک عضوی از حقوق بین‌الملل و همکاری در جهان به نظر خواهد آمد.

این دیپلمات پیشین آمریکایی همچنین گفت: چنین اقدامی بی‌شباهت به آنچه درباره توافق آب و هوایی پاریس انجام دادیم نیست. در ‌آن مورد نیز ما به افراد منزوی در سیستم بین‌المللی تبدیل شدیم که به ایجاد این توافق کمک کرده بود. من فکر نمی کنم این در راستای منافع ملی آمریکا باشد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که در صورت اصلاح نشدن توافق هسته‌ای واشنگتن دیگر به تعلیق تحریم‌های ایران ذیل برجام ادامه نخواهد داد که این به منزله خروج از برجام خواهد بود. وی شب گذشته با انتشار پیامی گفت که تصمیم خود را سه‌شنبه شب (به وقت تهران) اعلام خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.