علی باقری صبح امروز در دانشگاه قم عنوان کرد: یکی از مفاهیمی که از ابتدای جریان انقلاب اسلامی بر آن باور داشتیم و پایبند بودیم و برای این باور شهدای زیادی را دادیم، مفهوم‌استقلال است؛ استقلال مفهومی است که همه برآن باور دارند و پایبند هستند.

وی افزود: بعضی از افراد مدافع طیف دولت اعتقاد دارند و می‌گویند استقلال زائیده تفکر دهه ۶۰میلادی درکشورهای تحت سلطه آفریقایی است و استقلال امروز به معنای انزواطلبی است؛ این افراد اعتقادی به مفهوم استقلال ندارند و به آن پایبند نیستند.

وی در عین حال استقلال را به معنای صیانت از حرمت ها و عقاید دانست و اظهار داشت: هر کشور دارای دو مرز است، یکی مرز سخت که توسط صدام مورد تجاوز قرار گرفت، مرز دیگر کشور، مرز نرم است که شامل حقوق ملی کشور میود و باید از آن صیانت کرد.

وی ادامه داد: یکی از ایرادات جدی برجام که هیچگاه رفع نمی‌شود این است که این توافق حقوق ملی ما را مورد تعرض قرار داده است و مرز های استقلال کشور را مخدوش کرده است.

عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته‌ای کشور  با بیان این‌که «هیچ کشور مستقلی در دنیا تعهد مادام العمر نمی‌دهد»، مدعی شد: تیم مذاکره کننده دولت در برجام تعهد مادام العمر دادند؛ در برجام، ایران از ۱۰۰حق ملی خود محروم شده است؛ ۲۰حق از این تعداد به صورت مادام العمر و ۲۸حق دیگر نیز به صورت بدون زمان از کشور گرفته شده است؛ همچنین ایران از ۵۲حق دیگر خود در مدت زمان طولانی محروم است.

وی افزود: تفکر غیر انقلابی به دنبال احقاق حق نیستند و به گرفتن سهم خود از دنیا بسنده می‌کنند؛ در برجام به گونه ای عمل شد که تنها به کسب سهم مسلم کشور اکتفا شد و حقوق ملی نادیده گرفته شد.

وی حقوق کشور را غیرقابل مذاکره عنوان کرد و با بیان این‌که «توان موشکی و هسته‌ای حقوق کشور است و به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست» ابراز عقیده کرد: یکی از خسارت‌های اصلی برجام، اجازه ورود دشمن به حیطه حقوق ملی کشور بود که الان آن‌ها جرات می‌کنند و می‌گویند که درخصوص توان نظامی و موشکی ایران باید مذاکره شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.