به گزارش میزان، در این میان برخی گیاهان توانایی بیشتری برای دریافت آلاینده‌ها دارند و توانایی آنها در جذب کربن موجود در هوا بستگی به ابعاد، سن و پهنه تاج گیاه دارد و هرچه تاج بزرگتر باشد گیاه آلاینده بیشتری جذب می‌کند.

باتوجه به شرایط آب و هوایی حاکم در شهر تهران، درختان با برگ پهن به دلیل مقاومت و جذب آلایندگی، بیشتر به چشم می‌خورد.

به گفته برخی کارشناسان کشاورزی تمام گیاهان در کاهش آلودگی هوا نقش دارند اما میزان تاثیرپذیری هریک باتوجه به ساختارشان متفاوت است.

براساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا از سال ۹۱ و توسعه فضای سبز که یکی از بندهای این طرح است، سالانه باید یک متر مربع بر سرانه فضای سبز کلان شهرها به ویژه تهران اضافه شود.

در همین راستا مجتبی شادلو کارشناس کشاورزی در پاسخ به سوال میزان مبنی براینکه چه درختانی با آب و هوای تهران سازگارترند و در رفع آلودگی هوا تاثیر به‌سزایی دارند، گفت: اقلیم تهران به چند دسته تقسم می‌شود و معمولا درخت چنار به دلیل مقاومت و جذب آلودگی هوا بیشتر در سطح شهر کاشته می‌شود.

وی افزود: وجود درخت چنار با داشتن برگ‌های پهن، عمربالا، توان زیاد در جذب آلایندگی به ویژه کربن و گازهای گلخانه‌ای در کاهش آلودگی هوا تاثیر به‌سزایی دارد و این موضوع را تجربه ثابت کرده است.

شادلو کاشت گسترده درختان توت در سطح شهر را کاملا کارشناسی نشده دانست و افزود: درخت توت در جذب آلودگی موثر است اما حجم بالای کاشت آن در شهر تهران مشکلاتی از قبیل گسترش پشه سفید را به‌وجود آورده که با کاشت درختانی چون اقاقیا به جای توت، این مشکل حاصل نمی‌شد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به موثر بودن درخت اکالیپتوس در کنترل آلودگی اظهار کرد: اکالیپتوس درخت خوبی از لحاظ جذب آلودگی است اما به سرمای شدید هوا حساس است و مقاومت بالایی ندارد.

وی در انتها خاطرنشان کرد: درختان سوزنی مقاومت بالایی در برابر سرما دارند ولی در جذب گازهای گلخانه ای به ویژه کربن به خوبیه درختان برگ پهن نیست اما در فصول سرد سال به دلیل همیشه سبز بودن برای کاهش آلودگی هوا موثر عمل می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.