لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه قرار است سه شنبه هفته جاری در راس هیئتی بلند پایه و به دعوت از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران وارد تهران شود تا پس از هشت سال، یکی از بلندپایه ترین مقامات فرانسه در حاشیه صف طولانی تجار و فعالان اقتصادی غربی برای ورود به ایران وارد پاویون فرودگاه مهرآباد شود.

به گزارش نامه نیوز، سفر فابیوس فرانسوی به تهران اما علاوه بر متن، حاشیه های قابل توجهی به همراه دارد، حواشی که چند ساعت پس از اعلام تاریخ سفر فابیوس به تیتر رسانه های رسمی و مجازی ایران تبدیل شد.

فابیوس در دوران ریاست جمهوری میتران، در سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ سمت نخست وزیری را در کاخ الیزه فرانسه بر عهده داشت؛ سمتی که با اتهام دست داشتن در ارسال خون های آلوده به ایران به پایان رسید.

ماجرا از این قرار است که حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق و در خلال سال‌های ۶۲ و ۶۳، انستیتو «مریو» که اکنون در مالکیت شرکت سنوفی اَوِنتیس فرانسوی است فاکتور‌های انعادی آلوده به «اچ‌ آی وی» را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشور‌ها از جمله آلمان ، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و... صادر کرد. همین مساله باعث شد تعدادی از بیماران هموفیلی و تالاسمی که از این فرآوردها به عنوان دارو استفاده کردند به این ویروس مبتلا شده و جان خود را از دست بدهند.

براساس گزارش‌ها آلوده بودن این فاکتور‌ها از سوی نماینده شرکت مریو در ایران در نامه‌ای به مقامات وزارت بهداشت فاش شد.

سپس به دنبال مشخص شدن این موضوع که منشا آلودگی فرآورده‌های خونی در پرونده هموفیلی‌ها خارجی بوده است سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۸۷ از شرکت فرانسوی شکایت کرد و در ادامه وزارت بهداشت و دفتر حقوقی ریاست جمهوری وارد مسیر پرونده شدند. با اثبات قصور شرکت فرانسوی در تولید محصول سالم، سایر کشور‌ها‌ نسبت به دریافت غرامت از این شرکت اقدام کرده و توانستند خسارت خود را دریافت کنند. ایران تنها کشوری است که تاکنون موفق به دریافت خسارت خود از شرکت مریو نشده است.

فابیوس متهم بود که هرگونه تشریفات در زمینه انجام آزمایش‌ها از نمونه‌های خونی را لغو کرده و خونهای آلوده بدون اینکه مراحل آزمایش را پشت سر بگذارند، وارد بازار شدند. او دستور غربال‌گری را زمانی صادر کرد که محموله خون های آلوده، صادر شده بود.

هرچند که رای این دادگاه به دلیل ناکافی بودن مستندات دخالت او در این پرونده، تبرئه فابیوس بود اما هنوز هم جناح رقیب در فرانسه این مسئله را نقطه تاریک پرونده او می دانند.

گفته می‌شود که غرامت بیماران این پرونده از سوی دولت ایران به این افراد و خانواده‌هایشان پرداخت شده است اما هنوز فرانسه در این زمینه هیچ غرامتی به ایران پرداخت نکرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.