شماره روزنامه ۶۱۱۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۱۳ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۱۱۳

  • خاورمیانه در بزنگاه تاریخی

    دنیای اقتصاد: حال و هوای تهران و بیروت غمبار است. هر دو پایتخت مهم مقاومت در سوگ شهادت سیدحسن نصرالله نشسته‌اند. نشانه این غم مشترک به‌وضوح در دیدار مقام‌های کشوری و لشکری از دفتر نمایندگی حزب‌الله لبنان در ایران نمایان بود. تصاویر منتشرشده از این دیدارها چهره مغموم و ناراحت سردار قاآنی و دکتر ظریف را در کنار عبدالله صفی‌الدین، نماینده حزب‌الله به نمایش می‌گذاشت. اما گزارش‌های الجزیره و نیویورک‌تایمز نیز از آن سوی مرزها تصویر چندان متفاوتی ارائه نمی‌کنند. برخلاف جوسازی برخی رسانه‌های غربی، حرفه‌ای‌ترهای عالم خبر و تحلیل در غرب معتقدند که تصویر‌سازی از حزب‌الله پس از نصرالله به‌عنوان یک سازمان بی‌دفاع و برهم ریخته دور از واقعیت است و این جنبش با تعیین جانشین سید مقاومت، نبرد با اسرائیل را با شدتی بیشتر از امروز ادامه خواهد داد. در این میان فارن‌افرز به دولت بایدن متذکر می‌شود که در حال ورود به جنگ بزرگ هستیم و بهتر است آمریکا برای پیشگیری از چنین جنگی الگوی «شاتل دیپلماسی» کیسینجر پس از جنگ۱۹۷۳ را دنبال کند.
  • سید جهادی یا شیخ فرهنگی؟

    دنیای‌اقتصاد: پس از شهادت سیدحسن نصرالله، رهبر گروه مقاومت حزب‌الله، پرسش‌هایی درباره جانشین او مطرح شده است. به گزارش الجزیره، اما شهادت سیدحسن نصرالله در غروب روز جمعه، در جریان حمله گسترده اسرائیل به جنوب بیروت، نشان‌دهنده درگذشت نه تنها یک چهره، بلکه مردی است که جنبش شیعی لبنان را در چشم حامیان آن و منطقه‌ای گسترده‌تر تجسم بخشید.
  • قدرت حزب‌الله قابل ترمیم است

    دنیای‌اقتصاد: ترور سیدحسن نصرالله این پرسش را مطرح می‌کند که آیا حزب‌الله می‌تواند آسیب‌های هفته‌های اخیر را ترمیم کند. مقامات ایالات متحده در واکنش به این پرسش می‌گویند زود است که فکر کنید این گروه از دور خارج شده است.
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    نمونه‌ای از قدرت عاریه‌ای بحرین همانا حمایت از یک اندیشکده معتبر، مانند «موسسه‌ بین‌المللی مطالعات استراتژیک» (IISS) است. گاردین در سال۲۰۱۶ گزارش داد که این موسسه «طی پنج سال [۲۵میلیون پوند] پول نقد دریافت کرد، تا حدی برای پرداخت هزینه‌ کنفرانس خلیج‌فارس که بوریس جانسون قرار بود در آن سخنرانی کند.» به‌عنوان «دامنه» قدرت عاریه‌ای در این مورد، دفتری در بحرین افتتاح و میزبان «گفت‌وگوی منامه» شد؛ اجلاس امنیتی برتر که تاثیرگذارترین سیاستگذاران از خاورمیانه و فراتر از آن را گرد هم آورد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر