شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۰ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۷۰

  • یک قدم تا نامزدی رسمی

    دنیای اقتصاد: کامالا هریس در آستانه نامزدی دموکرات‌ها قرار دارد. رئیس حزب دموکرات گفت که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، آرای لازم را برای نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به‌دست آورده است و در ماه نوامبر یک رقابت انتخاباتی را علیه دونالد ترامپ جمهوری‌خواه ترتیب خواهد داد. به گزارش الجزیره، جیمی هریسون، رئیس کمیته ملی حزب دموکرات، روز جمعه گفت که هریس از آستانه آرای نمایندگان لازم برای کسب نامزدی عبور کرده است. روند رای‌گیری آنلاین -که به نام فراخوان مجازی شناخته می‌شود- تا روز دوشنبه به‌طور رسمی پایان نمی‌یابد. هریسون طی تماسی با حامیان خود گفت: «بسیار مفتخرم که تایید کنم که معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس بیش از اکثریت آرا را از همه نمایندگان کنوانسیون به‌دست آورده است و پس از پایان رای‌گیری در روز دوشنبه، نامزد حزب دموکرات خواهد بود. »
  • افزایش حضور نظامی آمریکا درمنطقه

    دنیای اقتصاد: «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به تحولات منطقه‌ای و احتمال حمله به اسرائیل در راستای انتقام شهادت اسماعیل هنیه دستور داد جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی بیشتری به خاورمیانه بروند. «اریک اشمیت» و «هلن کوپر» در گزارش ۲اوت در نیویورک‌تایمز نوشتند، ارتش یک اسکادران اضافی از جت‌های جنگنده «اف۲۲» نیروی هوایی، تعداد نامشخصی رزم‌ناوها و ناوشکن نیروی دریایی که قادر به رهگیری موشک‌های بالستیک هستند و در صورت نیاز، سامانه‌های دفاع موشکی بالستیک زمینی بیشتری را ارسال خواهد کرد. سخنگوی پنتاگون هم اعلام کرد: «گروه ضربتی ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن جایگزین گروه ضربتی ناو هواپیمابر یواس‌اس تئودور روزولت در منطقه مسوولیت فرماندهی مرکزی خواهد شد.»
  • عملیات انتحاری در موگادیشو

    دنیای‌اقتصاد: به گفته مقامات سومالی، در یک انفجار انتحاری و حمله مسلحانه در یکی از سواحل محبوب در موگادیشو، پایتخت سومالی، حداقل ۳۲نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. «الشباب» یک گروه مسلح وابسته به القاعده، مسوولیت حمله به ساحل «لیدو» در اواخر روز جمعه را از طریق یک ایستگاه رادیویی وابسته به آن بر عهده گرفت. الجزیره در گزارش ۳اوت به نقل از خبرگزاری ملی سومالی گزارش داد که نیروهای امنیتی به سرعت به محل حادثه شتافتند و گفتند که حداقل پنج مهاجم به ضرب گلوله کشته شدند و نفر ششم خود را در محل منفجر کرد. این انفجار زمانی رخ داد که ساکنان در ساحل بودند. «عبدیفتاح عدن‌حسن»، سخنگوی پلیس به خبرنگاران گفت: «بیش از ۳۲غیرنظامی در این حمله جان باختند و حدود ۶۳نفر دیگر زخمی شدند که حال برخی از آنها وخیم است.»
  • «لام» کمونیست دوست آمریکا

    دنیای‌اقتصاد: پولیتبوروی (دفتر سیاسی) دولت ویتنام روز شنبه اعلام کرد: رئیس‌جمهور «تو لام» که بیشتر به‌خاطر اجرای یک برنامه گسترده ضد فساد شناخته شده است، دبیر کل بعدی حزب کمونیست این کشور خواهد شد. «دبیر کل»، شغل اصلی در سیستم سیاسی رهبری جمعی ویتنام است و «لام» در ماه ژوئیه، پس از مرگ «نگوین فو ترونگ»، که از سال۲۰۱۱ دبیر کل بود، به‌طور موقت به این سمت منصوب شد. «دیمین کیو» در گزارشی در نیویورک‌تایمز در همین رابطه نوشت، این انتصاب به لام این فرصت را می‌دهد که موقعیت خود را در داخل حزب قبل از برگزاری کنگره حزبی در سال۲۰۲۶ برای انتخاب رهبران ارشد کشور برای ۵سال آینده، تثبیت کند. «کارل تایر» کارشناس ویتنام و استاد بازنشسته سیاست در دانشگاه «نیو ساوت ولز» در کانبرا واقع در استرالیا، گفت: «او ممکن است نقش آغازگر رقابت‌ها در سال۲۰۲۶ را داشته باشد؛ اما باید روند خاصی را طی کند.» وی افزود: «در آنجا فضای زیادی برای مردم به‌منظور مخالفت وجود دارد.»
  • لغو توافق با متهم اصلی ۱۱ سپتامبر

    دنياي اقتصاد: لوید جی آستین سوم، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه گفت که توافق به دست آمده در ۱۱ مرداد را لغو کرده است. توافق‌نامه‌‌‌ای که این هفته با طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و دو همدست او به دست آمده بود که دو روز بعد لغو شد. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، با یک یادداشت این توافق لغو شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر