شماره روزنامه ۶۰۳۸
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۰۵ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۰۵

  • دست‌های بسته نتانیاهو

    دنیای اقتصاد: مذاکره‌کنندگان اسرائیلی و حماس روز چهارشنبه در بحبوحه فشار بر سر توافق پیشنهادی برای آتش‌بس در قاهره حضور داشتند؛ اگرچه مقامات اسرائیلی گفتند که شکاف‌های عمده‌ای بین طرفین باقی مانده است. این هیات‌ها روز سه‌شنبه، ساعاتی پس از ورود تانک‌ها و نیروهای اسرائیلی به شهر رفح در جنوب غزه و کنترل گذرگاه مرزی با مصر وارد شدند. اساسی‌ترین «نقطه گیر» در مذاکرات بر عبارتی متمرکز است که در پیشنهادهای مورد تایید اسرائیل و حماس آمده است: راهی به سوی «آرامش پایدار». در بازنگری حماس، این عبارت به وضوح به‌عنوان پایان دائمی جنگ و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه تعریف شده است. نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل همواره با هرگونه توافقی که صراحتا خواستار آتش‌بس دائمی باشد، مخالفت کرده و گفته است تا زمانی که حماس نابود نشود و گروگان‌ها آزاد نشوند، نیروهای اسرائیلی جنگ در غزه را متوقف نخواهند کرد.
  • پنیر فرانسوی برای نمک‌گیر کردن شی

    دنیای‌اقتصاد: رئیس‌جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون که معتقد است شخصی کلیدی در دیپلماسی است، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین را به ارتفاع ۷ هزار فوتی برد تا با نشان دادن روستای دوران کودکی‌اش او را اغوا کند؛ اما چیزی جز باران و برف نصیبشان نشد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در حالی رئیس‌جمهوری چین این مسیر را طی می‌کرد که باران سیل‌آسا، رفت و آمد را سخت‌تر کرده بود. با این حال حتی این هوای وحشتناک هم باعث نشده بود تا عده‌ای در طول مسیر با پرچم‌های قرمز رنگ چین نایستاده باشند. مکرون دلسرد نشد و رئیس‌جمهوری چین با دو ساعت تاخیر بالاخره توانست به مکرون ملحق شود؛ جایی که رستوران برگرفروشی مورد علاقه‌اش در ایستگاه شپرد قرار داشت. رقصندگانی با لباس محلی رنگارنگ در آنجا حضور داشتند و صدای فلوت و آکاردئون فضا را پر کرده بود.
  • توقف ارسال سلاح آمریکایی به اسرائیل

    دنیای‌اقتصاد: مقامات دولت بایدن سه‌شنبه‌شب (۱۸اردیبهشت‌ماه) گفتند که رئیس‌جمهور هفته گذشته ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کرد تا از استفاده از سلاح‌های ساخت آمریکا در حمله به شهر رفح جلوگیری کند. این نشانه‌ای از شکاف فزاینده بین ایالات متحده و اسرائیل درباره جنگ است. به گفته مقامات، رئیس‌جمهور جلوی ارسال ۱۸۰۰بمب ۹۰۷کیلوگرمی و ۱۷۰۰بمب ۲۲۶کیلوگرمی را که می‌ترسید در رفح مورد استفاده قرار گیرد، گرفت. دولت در حال بررسی این است که آیا از انتقال‌های آینده - از جمله کیت‌های هدایتی که بمب‌های به اصطلاح «گنگ» را به مهمات هدایت‌شونده دقیق تبدیل می‌کند- جلوگیری کند یا نه؟ «پیتر بیکر» در گزارش ۸مه در نیویورک‌تایمز نوشت، تصمیم به تاخیر در تحویل ۳۵۰۰بمب، اولین‌بار از زمان حمله ۷اکتبر به رهبری حماس است که بایدن از قدرت خود برای محدود کردن تسلیحات به‌عنوان ابزاری برای تاثیرگذاری بر رویکرد اسرائیل به جنگ استفاده کرد. تعدادی از متحدان دموکرات بایدن در کنگره چندهفته‌ای است از او خواسته‌اند که ارسال تسلیحات به اسرائیل را محدود یا متوقف کند؛ کاری که او تاکنون به‌دلیل حمایت قوی از تلاش برای نابودی حماس از انجام آن امتناع کرده است.
  • چرا اردوغان به آمریکا نرفت؟

    محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل
    سفر اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه به آمریکا که قرار بود در ۹مه سال ‌جاری صورت گیرد، به درخواست طرف ترک به‎تعویق افتاد. «اونجو کچه‌لی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با اعلام اینکه برنامه سفر اردوغان به آمریکا بنا به تغییراتی که در برنامه‌های رئیس‌جمهوری ترکیه صورت گرفته و به درخواست طرف ترک برای تاریخ دیگری که مناسب با تقویم کاری هر دو طرف باشد، به تعویق افتاده است. تیم اردوغان امیدوار بود دعوت جو بایدن از رئیس‌جمهور ترکیه برای سفر به واشنگتن، بتواند فصل نوینی را در همکاری‌های دوجانبه رقم بزند. اردوغان و بایدن آخرین بار در ژوئیه سال گذشته در حاشیه نشست سران ناتو در لیتوانی دیدار کرده بودند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر