شماره روزنامه ۶۰۲۵
|

  • تناقض‌نمایی بایدن در پاریس

    دنیای اقتصاد: بایدن روز چهارشنبه وارد فرانسه شد. او می‌خواهد رهبران اروپایی را در کنار خود جمع کند و عزمی را که به حمایت از اوکراین کمک کرده است، نشان دهد. اما او همچنین در برابر همان رهبران خواهد ایستاد و در عمل در میان دموکراسی‌های غربی به تنهایی از اسرائیل حمایت می‌کند. «مایکل شی‌یر» و «پیتر بیکر» در گزارش ۴ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشتند، سفر بایدن به فرانسه به مناسبت هشتادمین سالگرد تهاجم «روزD» (منظور نبرد نرماندی است)، اولین بار از زمان حمله ۷اکتبر است. او هفته آینده برای حضور درنشستی در ایتالیا با رهبران کشورهای گروه۷ به اروپا بازخواهد گشت و سه‌هفته پس از آن میزبان هفتادوپنجمین سالگرد نشست سران کشورهای ناتو در واشنگتن خواهد بود.
  • نگرانی بزرگ در اروپا

    دنیای اقتصاد: سهم اروپا از اقتصاد جهانی در حال کاهش است و ترس از اینکه این قاره دیگر نتواند با ایالات متحده و چین همگام شود، عمیق‌تر می‌شود. «انریکو لِتا»، نخست وزیر سابق ایتالیا که اخیرا گزارشی درباره آینده بازار واحد به اتحادیه اروپا ارائه کرده است، گفت: «ما بیش از حد کوچک هستیم.» «نیکولای تانگن» رئیس صندوق ثروت نروژ، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری جهان، به فایننشال‌تایمز گفت: «ما چندان جاه‌طلب نیستیم. آمریکایی‌ها فقط سخت‌تر کار می‌کنند.» اتحادیه اتاق‌های بازرگانی اروپا اعلام کرد: کسب‌وکارهای اروپایی باید اعتماد به نفس خود را بازیابند.
  • پایان افسانه شکست‌ناپذیری مودی

    دنیای‌اقتصاد: ناگهان هاله شکست‌ناپذیری اطراف نارندرا مودی شکسته شد. در انتخاباتی که شعار حزب او نوید یک پیروزی قاطع را داده بود و مودی بارها خود را فرستاده خدا اعلام کرده بود، نتایج اعلام‌شده در روز سه‌شنبه به‌طور غیرمنتظره‌ای تامل‌برانگیز بود. «مجیب مشعل»، «هاری کومار» و دیگران در گزارش ۴ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشتند، مودی، ۷۳ ساله، قرار است برای سومین دوره متوالی نخست‌وزیر شود؛ البته پس از اینکه کمیسیون انتخابات در اوایل روز چهارشنبه تایید نهایی را داد که احزاب تشکیل‌دهنده ائتلاف او مجموعا از اکثریت پارلمان عبور کرده‌اند. این شاهکاری است که تنها یک رهبر هندی دیگر به‌دست آورده و حزب او «بهاراتیا جاناتا» یا « B.J.P» به مراتب بیشتر از هر حزب دیگری کرسی‌ها را به‌دست آورده است.
  • کسی ضربه فنی نشد

    دنیای‌اقتصاد: دو مدعی نخست وزیری آینده بریتانیا روز سه‌شنبه در یک مناظره تلویزیونی با عصبانیت بر سر سیاست‌های مالیاتی، مهاجرتی و بهداشتی با هم درگیر شدند؛ به‌طوری‌که در برخی مواقع به بداخلاقی‌هایی منجر شد؛ زیرا رقبای سیاسی به تندی با یکدیگر سخن می‌گفتند. «استفان کسل» در گزارش ۵ ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، این تقابل دقیقا یک‌ماه قبل از انتخابات مهم سراسری رخ داد که تعیین می‌کند آیا حزب اپوزیسیون کارگر می‌تواند از پیشتازی قوی خود در نظرسنجی‌ها استفاده کند و به ۱۴سال پرتلاطم دولت تحت رهبری محافظه‌کاران که طی آن، این حزب پنج نخست‌وزیر مختلف داشته است، پایان دهد.تقریبا به محض شروع بحث، نخست‌وزیر ریشی سوناک ادعا کرد که رقیب او، رهبر حزب کارگر، کایر استارمر، در صورت پیروزی در انتخابات، مالیات ۲۰۰۰پوندی بریتانیایی‌ها را به حدود ۲۵۵۰دلار در سال افزایش می‌دهد و این ادعا را بارها تکرار کرد.
  • گام بلند ایرلند در خاورمیانه

    محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل
    سایمون هریس، نخست‎‎وزیر ایرلند هنگام ورود به جلسه کابینه اعلام کرد که به‎رسمیت شناختن کشور فلسطین به‎عنوان یک کشور مستقل توسط ایرلند «یک حرکت تاریخی» و «یک لحظه مهم» است. او معتقد است اروپا می‌تواند برای برقراری آتش‌بس در غزه «کارهای بسیار بیشتری» انجام دهد. او از همه کشورها می‌خواهد از هر اهرمی ‌که در اختیار دارند، برای ایجاد حداکثر فشار برای آتش‌بس استفاده کنند. هریس گفت که امیدوار است این اقدام ایرلند سایر کشورها را تشویق کند تا گامی را بردارند که می‌دانم بسیاری در نظر دارند و من واقعا از آنها می‌خواهم که این کار را انجام دهند. تعدادی از کشورهای دیگر گفته‌اند که ما نیز به انجام این کار فکر می‌کنیم و من واقعا آن کشورها را تشویق می‌کنم که این کار را انجام دهند؛ زیرا اکنون باید حرکتی برای صلح و توقف خشونت ایجاد کنیم.
  • تیراندازی در اطراف سفارت آمریکا در بیروت

    المیادین: منابع خبری لبنانی دیروز چهارشنبه از وقوع تیراندازی در اطراف سفارت آمریکا در منطقه «عوکر» در جبل لبنان خبر دادند. فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفارت آمریکا در لبنان در منطقه عوکر در معرض تیراندازی یک نفر با تابعیت سوری قرار گرفت که نیروهای ارتش مستقر در منطقه به منبع تیراندازی پاسخ دادند و این مساله باعث شد فرد شلیک‌کننده به سمت سفارت زخمی شود. او برای درمان به بیمارستان منتقل شد. براساس بیانیه سفارت آمریکا، تحقیقات در جریان است و مقامات سفارت با طرف‌های مجری قانون در لبنان در تماس هستند.
  • اولین رئیس‌جمهور زن در مکزیک

    انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در ایالات متحده باز هم رقابتی بین دو مرد است. اما در آمریکای لاتین، همان‌طور که انتخابات مکزیک در چند روز اخیر نشان داد، انتخاب یک زن به‌عنوان رئیس‌جمهور به‌طور قابل توجهی امری عادی شده است. «سایمون رومرو» در گزارش ۳ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، «کلودیا شینباوم» که در انتخابات مکزیک در برابر کاندیدای زن دیگر، «زوچیتل گالوز»، پیروز شد، به ده‌ها زن دیگر می‌پیوندد که از دهه۱۹۷۰ به‌عنوان رئیس‌جمهور در کشورهای آمریکای لاتین خدمت کرده‌اند.
  • رقابت تنگاتنگ انتخاباتی در هند

    هند روز سه‌شنبه شروع به انتشار نتایج رای‌گیری از انتخابات عمومی خود کرد که به نظر می‌رسد نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور را در مسیری تنگ‌تر برای کسب پنج سال دیگر حضور در قدرت قرار می‌دهد. این در حالی است که برخی پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها خلاف این مساله را بیان می‌کردند. حتی اگر حزب مودی تعداد قابل توجهی از کرسی‌های پارلمان را از دست بدهد، همچنان باید بتواند با کمک شرکای ائتلافی خود دولت تشکیل دهد.
  • بایدن بازی «بی‌بی» را برهم زد

    دنیای‌اقتصاد: ماه‌هاست که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از ارائه جدول زمانی برای پایان جنگ علیه حماس در غزه خودداری کرده است؛ موضعی که منتقدان او آن را یک تاکتیک سیاسی می‌دانند. اما بیانیه بایدن مبنی بر طرح پیشنهادی برای آتش‌بس، او را در سیبل قرار داد. به نظر می‌رسد که نتانیاهو – به‌عنوان یک محافظه کار- اکنون با انتخاب جدی بین «بقای» دولت تندرو و جنگ‌طلب خود و «بازگرداندن» گروگان‌ها مواجه است.
  • شوک «فاراژ» به انتخابات بریتانیا

    دنیای‌اقتصاد: «نایجل فاراژ»، مبارز حامی برگزیت و اخلالگر سریالی در سیاست بریتانیا، روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد به‌عنوان نامزد در انتخابات سراسری بریتانیا در ماه آینده شرکت کند و این یک ضربه جدید برای چشم‌انداز نخست‌وزیر این کشور، ریشی سوناک است. «استفان کسل» در گزارش ۳ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، بیانیه غافلگیرکننده فاراژ که نماینده یک جنبش راست‌گرای شورشی است که برای مهار مهاجرت مبارزه می‌کند، تهدید می‌کند که با گرفتن رای از حزب محافظه‌کار حاکم بر بریتانیا، این کمپین را به هم می‌زند. با انجام این کار، او می‌تواند کار سوناک و حزبش را برای کاهش فاصله دو رقمی در نظرسنجی‌ها با حزب مخالف کارگر دشوارتر کند.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    مهران کامروا طی مصاحبه‌ای نظر خود را مبنی بر اینکه تلاش‌های میانجی‌گرانه قطر به نسبت بی‌طرف باقی مانده است، به اشتراک گذاشت و اگرچه حزب‌الله نمی‌خواست امضا کند، اما قطر کمی بر حزب‌الله فشار آورد تا موافقت کند. این دیدگاه نشان می‌دهد که تلاش‌های میانجی‌گرانه قطر، لبنان را از جنگ داخلی نجات داد. در مقابل، یک دیدگاه جایگزین را می‌توان در چارچوب قدرت عاریه‌ای صورت‌بندی کرد, یعنی اینکه توافق دوحه با تسلیم همه‌ طرف‌ها به خواسته‌های حزب‌الله حاصل شد. پروفسور جونز از دانشگاه دورهام می‌گوید که «لبنان فقط یک الحاقیه به دولتی است که آن دولت همان حزب‌الله است» و این دومی «بسیار قوی‌تر از دولت لبنان است.» جونز استدلال می‌کند که میانجی‌گری‌ای که صورت گرفت، موضعی را که حزب‌الله «از قبل در میان جناح‌های سیاسی لبنان داشت» مشروعیت بخشید. علاوه بر این، پیوندهای موجود با حزب‌الله به قطر اجازه داد تا در سال۲۰۱۴ بین حزب‌الله و جبهه‌ النصره میانجی‌گری کند.
  • اسرائیل در منگنه حقوقی

    دنیای اقتصاد: روز جمعه وقتی به سخنان قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری گوش می‌دادم که به اسرائیل می‌گفت حمله نظامی خود را در رفح متوقف کند، دو فکر به ذهنم خطور کرد. اولین مورد این بود که حکم دیوان به‌طور غیرعادی قوی بود: قاضی گفت اسرائیل «باید فورا» حمله نظامی خود را در رفح متوقف کند. بسیاری از ناظران انتظار نداشتند دادگاه چنین دستور مستقیمی را صادر کند؛ زیرا صلاحیتی برای تحمیل شرایط مشابه بر حماس ندارد. فکر دوم هم این بود که استفاده دادگاه از علائم نگارشی قطعا بحث‌هایی برمی‌انگیخت. در اینجا بخش مهمی از این حکم آمده است: «اسرائیل مطابق با تعهدات خود بر اساس کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی و با توجه به بدتر شدن شرایط زندگی غیرنظامیان در استان رفح، فورا تهاجم نظامی خود و هر اقدام دیگری در استان رفح را که ممکن است شرایط زندگی گروه فلسطینی را در غزه وخیم کند یا به‌طور کلی یا جزئی تخریب فیزیکی آنها را به همراه داشته باشد، متوقف کند»
  • حمایت رسمی آمریکا از آتش‌بس دائمی

    دنیای اقتصاد: بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه با اعلام اینکه حماس دیگر قادر به انجام یک حمله بزرگ به اسرائیل نیست، گفت که زمان آتش‌بس دائمی در غزه فرا رسیده و طرح جدیدی را که به گفته وی اسرائیل پیشنهاد داده است، برای آزادی گروگان‌ها و پایان دادن به جنگ پیشنهاد داده، تایید کرد. بایدن که از اتاق ناهارخوری دولتی در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: «زمان آن است که این جنگ پایان یابد، روز بعد شروع شود.» او همچنین توصیف واضحی از کاهش توانایی‌های حماس پس از بیش از هفت ماه حملات اسرائیل ارائه کرد و گفت: «در این مرحله، حماس دیگر قادر به انجام هفتم اکتبر دیگر نیست.» بایدن گفت: «این واقعا یک لحظه تعیین‌کننده است. اسرائیل پیشنهاد خود را ارائه کرده است. حماس می‌گوید خواهان آتش‌بس است. این معامله فرصتی است برای اثبات اینکه آیا واقعا آن را می‌خواهند یا نه؟»
  • پایان سلطه کنگره ملی بر آفریقای جنوبی

    دنیای‌اقتصاد: «جیکوب زوما»، رئیس‌جمهور سابق، به‌عنوان بزرگ‌ترین پیروز انتخابات عمومی آفریقای جنوبی ظاهر می‌شود؛ زیرا به نظر می‌رسد حزب جدا شده جدید او «اومخونتو وسیزوه» (به معنای «نیزه ملت» که با علامت اختصاری «MK» شناخته می‌شود) برای دستیابی به دستاوردهای بزرگ به هزینه «کنگره ملی آفریقا»یی حاکم بر کشور آماده است. با بیش از ۹۷ درصد شمارش آرا، به نظر می‌رسد که «اومخونتو وسیزوه» در آستانه تصاحب قدرت در «کوازولو ناتال» است و به راحتی در استانی که کنگره ملی آفریقا از اولین انتخابات پس از آپارتاید در سال۱۹۹۴ هرگز شکست نخورده است، پیشتاز است. «کانیتا هانتر» در گزارش ۳۱مه در الجزیره نوشت، در سطح ملی، با انتشار نتایج، «اومخونتو وسیزوه» با تقریبا ۱۵درصد آرا، پس از « کنگره ملی آفریقا» (ANC) با حدود ۴۰درصد آرا و حزب مخالف اصلی یعنی «اتحاد دموکراتیک» (DA) (۲۱ درصد) سوم شد. آرای شمارش‌شده تاکنون تصویر واضحی از پیروزی «اومخونتو وسیزوه» بر بخش‌هایی از حمایت سنتی «کنگره ملی آفریقا» در پایگاه‌های خود نشان می‌دهد.
  • آلمان در التهاب

    دنیای‌اقتصاد: مردی که چاقو به دست داشت، روز جمعه پس از آنکه ۶نفر از جمله یک افسر پلیس را در شهر مانهایم در غرب آلمان با چاقو زد، توسط پلیس هدف گلوله قرار گرفت. به گفته دفتر دادستان عمومی در کارلسروهه، افسری که چاقو خورده در وضعیت وخیمی است. «کریستوفر اف.شوتز» در گزارش ۳۱مه در نیویورک‌تایمز نوشت، یکی دیگر از مجروحان، مایکل اشتورزنبرگر، یک فعال سیاسی بود که به خاطر عقاید ضداسلامی اش شهرت داشت. اشتورزنبرگر با اعضای جنبش مدنی «Pax Europa»، یک گروه کوچک دست راستی، در یک مرکز خرید در صبح روز جمعه پیش از انتخابات اتحادیه اروپا در ماه آینده، یک کمپین تبلیغاتی داشت. بر اساس بیانیه صادره از سوی پلیس، چهار نفر دیگر از اعضای این گروه نیز زخمی شدند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر