شماره روزنامه ۶۱۲۸
|

  • هشدار تند آمریکا به اسرائیل

    دنیای اقتصاد: مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند، دولت بایدن به اسرائیل هشدار داد که عدم اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه ظرف ۳۰روز، به دو میلیون نفری که در غزه گرفتار شده‌اند، می‌تواند باعث قطع کمک‌های نظامی شود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این هشدار تند روز یکشنبه در نامه‌ای به امضای لوید جی.آستین سوم، وزیر دفاع و آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه ارسال شد. در این نامه اسمی از بایدن نبود. این نامه خطاب به وزیر جنگ اسرائیل، یوآو گالانت و وزیر امور استراتژیک آن، ران درمر بود. برخی از دستیاران گفتند، تصمیم برای قرار ندادن نام بایدن در نامه، ممکن است سطحی از حفاظت را برای کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده ایجاد کند که به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری، مسیر خوبی را درباره جنگ اسرائیل طی کرده و تاکنون تهدید مستقیمی علیه این رژیم نداشته است، در عین حال که خواستار توقف جنگ برای کم کردن تلفات بالای این جنگ و زندگی دلخراشی است که فلسطینی‌ها تحمل می‌کنند.
  • فرو رفتن اسرائیل در جنگ بی‌پایان

    دنیای‌اقتصاد: منابع رسانه‌ای صبح دیروز (چهارشنبه ۲۵مهرماه) از حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف لبنان و شهادت و زخمی شدن شماری در نتیجه این حملات خبر دادند. «ایسنا» به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی در این‌باره گزارش داد که جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین حمله خود به لبنان شهرک «مرکبا» در جنوب لبنان را هدف قرار دادند. طبق این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی همچنین چند شهرک در جنوب شرق لبنان را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داد.
  • بهای پیشرفت روابط ترکیه با اروپا

    محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل
    ارگان رسانه‌ای The National Interest آمریکا به بررسی پیشرفت‌های ترکیه در حوزه صنایع دفاعی پرداخته و وضعیت تانک‌های «آلتای» ترکیه را مورد توجه قرار داده و آن ‌را پیشرفته‌ترین تانک در رده خود خوانده بود. این رسانه ادعا کرده که ترکیه در دوره حاکمیت اردوغان رویای احیای دوره عثمانی در مناطقی نظیر بالکان، شاخ آفریقا و خاورمیانه را در سر می‌پروراند و برای این منظور سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش نظامی انجام می‌دهد. ترکیه بعد از تنش‌ها با آمریکا و آلمان، صنایع دفاعی بومی خود را توسعه داد. این کشور برای تحقق اهداف ژئوپلیتیک خود ناوگان تانک، نزدیک به ۷۰۰تانک مدرن و ۱۵۰۰تانک کهنه دارد. مجموع تانک‌های موجود در یونان، انگلستان و فرانسه کمتر از تانک‌های ترکیه است. ارتش ترکیه حدود ۳۳۰لئوپارد-۲، ۳۵۰لئوپارد-۱، ۱۶۰ام-۶۰ صبرا، ۶۵۰ ام-۶۰ پاتون و ۷۵۰ ام-۴۸ پاتون دارد. ارتش ترک سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای تانک اصلی هزینه می‌کند.
  • ضعف اسرائیل در برابر رقص پهپادها

    دنیای اقتصاد: پلیس اسرائیل می‌گوید، دقایقی قبل از حمله مرگبار پهپادی حزب‌الله به یک پایگاه ارتش در شمال اسرائیل، افسران پلیس گزارش‌هایی مبنی بر وجود یک پرنده مشکوک را به نیروی هوایی اطلاع دادند. به آنها گفته شد که نگران نباشند؛ زیرا این پرنده اسرائیلی است و همین امر باعث شد که افسران پرونده را ببندند. «پاتریک کینگزلی» و «گابی سوبلمن» در گزارش ۱۴اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، ارزیابی نیروی هوایی اشتباه به نظر می‌رسید: لحظاتی بعد، چهار سرباز اسرائیلی در حمله حزب‌الله کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. این جدیدترین مورد از چندین حمله پهپادی اخیر است که نقاط ضعف را در نحوه شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین نشان می‌دهد. در ماه ژوئیه، شبه نظامیان حوثی در یمن (انصارالله) به یک ساختمان مسکونی در تل‌آویو حمله کرده و یک غیرنظامی را کشتند. حزب‌الله هفته گذشته به شمال تل‌آویو حمله کرد و خساراتی وارد آورد؛ اما تلفات جانی نداشت. در اوایل سال، حزب‌الله تصاویری را پخش کرد که توسط یک پهپاد که بر فراز تاسیسات حساس در حیفا ضبط شده بود.
  • غزه زیر بمباران بی‌سابقه

    دنیای اقتصاد: ماشین جنگی و جنایت اسرائیل سر توقف ندارد. «هانی محمود» در گزارش دیروز سه شنبه ۲۴مهرماه در الجزیره نوشت، تمام شبانه روز از زمین و هوا حملات به غزه ادامه دارد. همه دچار حس شکننده ایمنی هستند و از یک ثانیه دیگر خود خبر ندارند. به‌طور مثال، خان یونس دیگر جایی برای ماندن نیست. اما مردم چاره‌ای ندارند جز اینکه همان‌جا بمانند. دائم دستور به تخلیه صادر می‌شود و مردم زیر موشک و آوار هستند و آوارگی را به دوش می‌کشند. آوارگان بیمارستان را به‌عنوان سرپناه برمی‌گزینند؛ اما بیمارستان هم امنیت ندارد.
  • جنگ خودی‌ها در کاخ سفید

    دنیای‌اقتصاد: تنش‌ها بین تیم بایدن و تیم هریس در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده افزایش یافته است. ۱۰نفر از آشنایان به موضوع به آکسیوس گفتند که روابط بین تیم کامالا هریس و تیم جو بایدن در کاخ سفید در هفته‌های پایانی قبل از انتخابات بسیار پرتنش بوده است. «هرچند تیم بایدن مایل به پیروز شدن هریس در انتخابات است اما بسیاری از دستیاران ارشد بایدن از اینکه رئیس جمهور آمریکا مجبور به کناره‌گیری از نامزدی مجددش برای انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع هریس شد ناخرسند بوده و به اجبار در نقش حامی هریس در طی کارزار انتخابات ظاهر می‌شوند. یکی از متحدان هریس درباره تیم جو بایدن تصریح می‌دارد: «آنها هنوز ناراضی هستند. برخی دستیاران کاخ سفید نیز این احساس را دارند.»
  • ما مجددا سازمان یافتیم

    دنیای‌اقتصاد: معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز سه‌شنبه برای سومین‌بار از زمان شهادت سیدحسن نصرالله سخنرانی کرد. شیخ نعیم قاسم در ابتدای سخنانش گفت: ما در مقاومت به دست سید حسن نصرالله، رهبر بزرگ تربیت شدیم، موضع‌گیری‌های ایشان دستور کار ما است و سخنان او نور راه ما و مسیر ما است. سیدحسن نصرالله ما را ترک نکرد و رزمندگان با قاطعیت مبارزه می‌کنند و مردم در عشق او ثابت قدم هستند و امید ما به پیروزی حد و مرزی ندارد. سایه سیدحسن نصرالله دشمنان را می‌ترساند و دستور او نافذ است و ما دشمنان را شکست خواهیم داد و آنها را از سرزمینمان ریشه‌کن می‌کنیم.
  • بحران در روابط کانادا و هند

    دنیای‌اقتصاد: کانادا روز دوشنبه دولت هند را به قتل و اخاذی منتقدان هندی خود متهم کرد. این اختلافات از زمان ترور یک فعال سیک در سال گذشته شدیدتر شده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، کانادا دیپلمات ارشد هند و پنج نفر دیگر را به‌دلیل عضویت در یک شبکه جنایتکار گسترده اخراج کرد. هند نیز متقابلا ۶دیپلمات کانادایی را اخراج کرد.
  • تایوان در محاصره ۱۵۳هواپیمای چینی

    دنیای‌اقتصاد: ورود هواپیماهای چینی به حریم تایوان افزایش یافته است. به گفته وزارت دفاع این جزیره خودمختار، درحالی‌که چین تمرینات نظامی گسترده‌ای انجام می‌دهد، ورود ۱۵۳هواپیما را در اطراف قلمرو خود شناسایی کرده است. به گزارش الجزیره، وزارت دفاع ملی تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تایوان شاهد «افزایش فعالیت هواپیماهای جنگی» در ۲۴ساعت بوده است. این بیانیه خاطرنشان کرد که بازی‌های جنگی چین بار دیگر تنش‌ها را در سراسر منطقه افزایش داده است. پکن روز دوشنبه جت‌های جنگنده، پهپادها، کشتی‌های جنگی و کشتی‌های گارد ساحلی را برای محاصره تایوان در این منطقه مستقر کرد. تایپه گفت که با اعزام «نیروهای مناسب» و قرار دادن آنها در اطراف خود، در حالت آماده‌باش قرار دارد و آماده واکنش است. وزارت دفاع تایوان گفت: «۹۰فروند هواپیمای چینی در منطقه شناساییِ پدافند هوایی این کشور مشاهده شده است.» پکن تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و گفته است که برای بازگرداندن آن به خاک اصلی ممکن است به زور هم متوسل شود.
  • شبه جزیره؛ انبار باروت

    دنیای‌اقتصاد: تنش‌ها در شبه‌جزیره کره افزایش یافته است و این منطقه را همچون انبار باروت کرده است. رسانه‌های کره‌جنوبی مدعی شدند که نیروهای ارتش کره‌شمالی، جاده‌های مرزی منتهی به کره‌جنوبی را منفجر کردند. به گزارش ان‌پی‌آر، کره‌جنوبی اعلام کرد که کره‌شمالی روز سه‌شنبه بخش‌های شمالی جاده‌های بین دو کره را که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، منفجر کرد و احتمالا در تلافی اقداماتی است که پیونگ‌یانگ مدعی انجام آن از سوی سئول است.
  • آخرین نسخه جنایت جنگی در غزه

    دنیای اقتصاد: پس از اینکه سربازان اسرائیلی «محمد شبیر» را که با خانواده‌اش مخفی شده بود یافتند، او را به مدت ۱۰روز بازداشت و سپس بدون هیچ اتهامی آزادش کردند. شبیر گفت که در آن مدت سربازان از او به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند. شبیر که در آن زمان ۱۷ سال داشت، گفت که مجبور شد با دستبند در میان ویرانه‌های خالی زادگاهش، خان یونس، در جنوب غزه قدم بزند و به دنبال مواد منفجره‌ای بگردد که حماس در مسیر سربازان اسرائیلی کار گذاشته بود. شبیر گفت: برای اینکه آنها خودشان آسیب نبینند، او را مجبور کردند که جلوتر از سربازان حرکت کند. «ناتان اودنهایمر»، «بلال شبیر» و «پاتریک کینگزلی» در گزارش ۱۴ اکتبر در نیویورک تایمز نوشتند، این جوان ۱۷ساله گفت: در یکی از ساختمان‌های ویران‌شده در مسیر متوقف شد؛ در امتداد دیوار یکسری سیم به مواد منفجره متصل بود.
  • نقطه عطف در جنگ لبنان

    دنیای‌اقتصاد: رسانه‌های رژیم صهیونیستی با سانسور گسترده درباره محل حمله پهپادی اخیر حزب‌الله لبنان در حیفا تنها اذعان کردند که این حمله با یک پهپاد بسیار پیشرفته انجام گرفت. به گزارش «ایسنا» «محمد خیری» خبرنگار فلسطینی در گفت‌وگو با شبکه خبری «الجزیره» اظهار کرد: پهپاد حزب‌الله که عصر یکشنبه منطقه «بنیامینا» در جنوب حیفا را هدف قرار داد، مدل بسیار پیشرفته‌ای بود اما درباره محل مورد هدف، سانسور گسترده‌ای در رسانه‌های اسرائیلی انجام گرفت. خیری تاکید کرد: «گروه‌های اسرائیلی متعددی تصاویری از حمله انجام شده به اتاق‌های غذاخوری سربازان اسرائیلی را منتشر کردند که در آنها خون در کف این اتاق‌ها مشاهده می‌شود.» وب‌سایت عبری «کیکار هشبات» نیز درباره عملیات یکشنبه حزب‌الله لبنان علیه اردوگاه آموزشی تیپ گولانی در منطقه «بنیامینا» در جنوب حیفا و کشته و زخمی شدن ده‌ها افسر و سرباز در این اردوگاه، به نقل از برخی شاهدان عینی و مسوولان امنیتی و نظامی اعلام کرد: «پهپادی که حمله را انجام داد، از نوع بسیار پیشرفته‌ای بود، این پهپاد که در حال پرواز در ارتفاع پایینی بود، موشکی را به سمت اردوگاه شلیک کرد که در آنجا منفجر شد.»
  • هریس در مخمصه

    دنیای‌اقتصاد: نظرسنجی‌های اخیر حاکی از آن است که کامالا هریس در کمتر از یک‌ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، در حال از دست دادن جایگاه خود در برابر دونالد ترامپ است. به گزارش الجزیره، بر اساس سه نظرسنجی منتشرشده در روز یکشنبه، با نزدیک شدن به آخرین مرحله رقابت برای کاخ سفید، برتری هریس بر ترامپ کاهش یافته یا کاملا از بین رفته است. در آخرین نظرسنجی ان‌بی‌سی نیوز، نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه نزدیک به هم شدند. در نظرسنجی ماه پیش ان‌بی‌سی نیوز، کامالا هریس با ۶درصد پیشتاز بود.در آخرین نظرسنجی «ایپسوس-ای‌بی‌سی نیوز»، هریس با ۵۰درصد نسبت به ترامپ ۴۹درصدی پیشتاز است. دموکرات‌ها در نظرسنجی مشابه در ماه گذشته با ۵۲درصد به ۴۶درصد برتری داشتند. در نظرسنجی «سی‌بی‌سی نیوز» و «یوگاو»، هریس با درصد۵۱ نسبت به ترامپ ۴۸درصدی پیشتاز است؛ اما این نظرسنجی نشان می‌دهد فاصله ترامپ با هریس کم شده است.
  • آوارگی دسته‌جمعی فلسطینی‌ها

    دنیای اقتصاد: محاصره شمال غزه امروز دوشنبه وارد دهمین روز خود شد. طی این مدت دست‌کم ۲۰۰نفر در حملات هوایی اسرائیل جان خود را از دست دادند و ده‌ها هزار نفر دیگر هم در محاصره حملات هوایی و زمینی اسرائیل قرار گرفته و راه غذا و آب به سوی آنها سد شده است. «دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه» در واکنش به جنایات تازه رژیم صهیونیستی در شمال این باریکه، این اقدامات را جنگی برای ریشه‌کن کردن ملت فلسطین از سرزمین خود توصیف کرد.
  • زنگ خطر برای کامالا

    دنیای‌اقتصاد: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده و نامزد حزب دموکرات‌ها در انتخابات سال جاری میلادی، در مسیر کسب اکثریت رأی‌دهندگان سیاه‌پوست است و از زمانی که جانشین بایدن برای نامزدی ریاست‌جمهوری شده است، رای بسیاری از سیاهان را به سبد آرای دموکرات‌ها بازگردانده است. با این حال، شکاف قابل توجهی در حمایت از او همچنان وجود دارد. این مساله زمانی عجیب می‌شود که وی رنگین‌پوست است، اما نتوانسته حتی به اندازه هیلاری کلینتون سفیدپوست، رای سیاهان را به‌دست آورد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر