شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

  • فاجعه در راه است

    محافظه‌کاران به مدت ۱۴سال بر سیاست بریتانیا تسلط داشته‌اند و از طریق بحران پس از بحران، از جمله برخی از بحران‌های ساخته خودشان، قدرت را حفظ کرده‌اند. اکنون درحالی‌که بریتانیایی‌های ناراضی برای حضور در پای صندوق‌های رای آماده می‌شوند، محافظه‌کاران با چشم‌انداز «بی‌ربطی» مواجه هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آنها می‌توانند کمترین سهم خود را در پارلمان در یک قرن اخیر کسب کنند. پس از پنج سال دولت پرتلاطم، پایگاه آنها از هم پاشیده است. «جاش هولدر» در گزارش ۲۴ ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، برخی از آنها به «چپ» می‌روند؛ درحالی‌که این حزب حدود ۲۰ درصد از حزب کارگر فاصله دارد.
  • آینده غزه در چهار سناریو

    نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید جنگ در نوار غزه به زودی وارد مرحله جدیدی می‌شود. بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «مرحله شدید جنگ با حماس در شرف پایان است. این به آن معنا نیست که جنگ در شرف پایان است، بلکه جنگ در مرحله شدید خود در شرف پایان است.» اگرچه بیش از نیمسال از کشتار وحشتناک در غزه می‌گذرد، اما نتانیاهو به سرعت دو چیز را روشن کرد: الف) آتش بس در غزه در دسترس نیست. ب) نبرد بعدی ممکن است در لبنان با حزب‌الله – به عنوان متحد حماس- باشد. «پاتریک کینگزلی» در گزارش ۲۴ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، چهار راه برای تغییر موضع اسرائیل در غزه وجود دارد.
  • صدای پای فاشیسم در آلمان

    دنیای‌اقتصاد: بیورن هوکه، ایدئولوگ جناح راست، از صحنه کوچک یک میخانه در شهر جنگلی در شرق آلمان، اواخر سال گذشته با داستان محاکمه قریب الوقوع خود، انبوهی از پیرواش را به یک سور دعوت کرد. او با گفتن «همه چیز برای آلمان» در یک گردهمایی سیاسی، به‌دلیل نقض قوانین آلمان که شعار نازی‌ها بود، با اتهاماتی روبه‌رو شد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، با وجود نزدیک شدن به تاریخ دادگاه او به جمعیت نگاه کرد و با پوزخندی مغرورانه به آنها اشاره کرد و پرسید: «همه چیز برای....؟» و مردم فریاد زدند: «آلمان». پس از یک دهه تعیین حدود و مرز برای سخنرانی سیاسی در آلمان، هوکه، رهبر حزب آلترناتیو برای آلمان دیگر نیازی نداشت مرزها را خودش رعایت کند، جمعیت این کار را برای او انجام داد.
  • آسانژ از قفس پرید

    دنیای‌اقتصاد: آسانژ با اعتراف به گناه در ازای آزادی و پایان دادن به درگیری با ایالات متحده موافقت کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جدا از مشکلات لحظه آخری، این معامله به نبرد طولانی‌ای پایان می‌دهد که بنیان‌گذار ویکی‌لیکس به‌دلیل افشای اسرار دولتی در دهه۲۰۱۰ آغاز کرده بود.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    قطر از اوایل قرن بیستم وفاداری قبایل را به‌ویژه از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و به‌طور گسترده‌تر در خاورمیانه جذب کرده است. همان‌طور که «علی الشاوی» استاد دانشگاه قطر توضیح می‌دهد، قطر به قبایل مسکن و مشاغل رایگان از جمله خدمت در ارتش ارائه می‌دهد. او توضیح می‌دهد که «دولت قطر خواهان جذب قبایل به قطر، جدا از کشورهای همسایه‌ای مثل عربستان و امارات است.»
  • دستور بازداشت شویگو و گراسیموف

    دیوان کیفری بین‌المللی دیروز سرگئی شویگو(وزیر دفاع) و والری گراسیموف، ژنرال‌ برجسته روس را به ارتکاب آنچه آن را جنایت جنگی توصیف کرده متهم کرد و در حکمی خواستار بازداشت آنها شد. این دیوان مدعی شد: «دلایل کافی وجود دارد که نشان می‌دهد این دو مظنون در حملات موشکی نیروهای مسلح روسیه علیه زیرساخت‏‏‌های برق اوکراین از ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ تا حداقل ۹ مارس ۲۰۲۳ مسوولیت داشته‏‏‌اند.» شورای امنیت روسیه در واکنش به این حکم، در بیانیه‏‏‌ای اعلام کرد: «تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی علیه سرگئی شویگو پوچ و بی‏‏‌اعتبار است، زیرا دیوان کیفری بین‌المللی در روسیه اختیار قضایی ندارد و این اقدام بخشی از جنگ ترکیبی غرب علیه کشور ماست.»
  • سه روز عزای عمومی در داغستان

    نیویورک تایمز: یکشنبه عصر، مردان مسلح ناشناس به دو کلیسا، یک کنیسه و یک پاسگاه پلیس راهنمایی و رانندگی در شهر «دربند» و «مخاچ‌قلعه» حمله کردند. کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد: ۱۵ افسر پلیس، چهار غیرنظامی از جمله یک کشیش ارتدوکس در این حملات تروریستی کشته شدند. تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که لحظاتی از تیراندازی مهاجمان را نشان می‌دهد. در این تصاویر و ویدئوها عده‌ای با لباس‌های تیره دیده می‌شوند که به سمت خودروهای پلیس تیراندازی می‌کنند و بعد کاروانی از خودروهای امنیتی و امداد با آژیر وارد صحنه در مخاچ‌قلعه، بزرگ‌ترین شهر داغستان می‌شوند. سرگئی ملیکوف، رئیس داغستان نیز سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
  • سلسله حوادث مرگبار در یونان

    نیویورک‌تایمز: مقامات یونانی روز دوشنبه اعلام کردند که جسد یک مرد آلمانی گمشده در نزدیکی دره‌ای در جزیره کرت پیدا شده است که آخرین مورد از یکسری حوادث مرگبار است که شامل گردشگرانی می‌شود که در آن گرمای سوزان پیاده روی می‌کنند. به گفته مقامات یونان، امسال حداقل ۱۰گردشگر در شرایط مشابه ناپدید شده یا مرده پیدا شده‌اند. این کشور امسال زودتر از حد معمول موج‌های گرمای مداوم را تجربه کرده و دمای هوا در بسیاری از مناطق برای چند روز متوالی از ۱۰۰درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتی‌گراد) فراتر رفته است. سرویس آتش‌نشانی در بیانیه ای اعلام کرد جسد مرد ۶۷ساله در «زمین ناهموار و غیرقابل دسترس» در نزدیکی تنگه تریپیتی در جنوب غربی کرت پیدا شد. به گفته «کنستانتینا دیموگلیدو»، سخنگوی پلیس این مرد اوایل بعدازظهر یکشنبه با همسرش تماس گرفته و گفته بود که آب نوشیدنی‌اش تمام شده است. او مکان خود را نمی‌دانست؛ اما مقامات سیگنال تلفن همراه او را ردیابی کردند.
  • همه به دنبال تفاهم غیرمستقیم با حزب‌الله

    دنیای اقتصاد: جنگ مرگبار و ویرانگر اسرائیل - حماس کافی نبود که ترس از رویارویی گسترده‌تر بین اسرائیل - حزب‌الله هم بر آن افزوده شده است. اوایل همین هفته، یعنی ساعاتی پس از انتشار ویدئویی ۹دقیقه‌ای از سوی حزب‌الله که پهپادهای جاسوسی را در حال گشت‌زنی در شمال اسرائیل نشان می‌داد، مقامات اسرائیلی اعلام کردند که برای یک «جنگ همه‌جانبه» آماده هستند و طرح‌هایی را برای حمله مورد تصویب قرار داده‌اند. پس از نمایش فیلم پهپاد، سیدحسن نصرالله تهدید کرد که اگر اسرائیل دامنه درگیری‌های کنونی را گسترش دهد، «بدون محدودیت، بدون قاعده و سقف» نبرد خواهد کرد.
  • فرانسه در آستانه تشکیل اولین دولت ملی‌گرای افراطی

    دنیای‌اقتصاد: در فرانسه، مانند ایالات متحده، احساسات علیه مهاجران سخت‌تر می‌شود و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به این موضوع توجه ویژه دارند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، با رشد سریع احساسات ناسیونالیستی این نگاه در حال جا افتادن است که مهاجران تهدیدی مستقیم علیه فرانسه هستند و به نظر می‌رسد این احساس رو به رشد در میان بسیاری از فرانسوی‌ها وجود دارد که آنها دیگر در کشور خود نیستند.
  • انقلاب نظامی هوش مصنوعی

    دنیای‌اقتصاد - گروه اقتصاد بین‌الملل: رایانه در میانه جنگ و به دنبال وقوع جنگ متولد شد. دستگاه کلوسوس در سال۱۹۴۴ در دوران جنگ جهانی دوم برای شکستن کد رمزهای آلمان نازی ساخته شد. یک دهه بعد، رایانه‌ها سیستم دفاع هوایی آمریکا را سامان می‌دادند. در دهه‌های بعد، هوش ماشینی نقش اندکی در جنگ‌ها ایفا کرد؛ اما امروز این حوزه قرار است نقش کلیدی و محوری داشته باشد. همان‌طور که جهان غیرنظامی، شاهد پیشرفت سریع در حوزه هوش مصنوعی (AI) است، جهان نظامی نیز باید برای جهش نوآوری آماده شود و این پدیده به همان اندازه که ماهیت جنگ را تغییر می‌دهد، می‌تواند منجر به بی‌ثباتی شود.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    دیویدسون به ملاقات‌ مکرر بین قطر و نمایندگان اسلام‌گرا اشاره می‌کند و اینکه هم دو دولت آمریکا و هم دولت‌های عربی معتقد بودند که رهبران النصره از دوحه بازدید کرده‌اند. علاوه بر این، قطر سعی کرد از تروریست نامیدن جبهه‌ النصره اجتناب کند. شیخ تمیم در اولین مصاحبه خود با سی‌ان‌ان اظهار کرد که این یک «اشتباه بزرگ» است که همه‌ اسلام‌گرایان در سوریه را افراط‌گرا معرفی کنیم و همان‌طور که دیکنسون درسال۲۰۱۴ تصریح کرد: «دوحه در تمام اظهارات اخیر خود در رد افراط‌گرایی، از دولت اسلامی [داعش] نام برده، اما هرگز نامی از جبهه‌ النصره به میان نیاورده است.»
  • ارزیابی حماس پس‌از ۷ اکتبر

    دنیای اقتصاد: ۹ماه عملیات جنگی هوایی و زمینی اسرائیل در غزه نه حماس را شکست داده و نه می‌توان گفت اسرائیل به شکست این گروه نزدیک شده است. برعکس، می‌توان گفت حماس امروز قدرتمندتر از ۷اکتبر است. از زمان حمله حماس در اکتبر گذشته، اسرائیل با حدود ۴۰هزار سرباز به شمال و جنوب غزه حمله کرده است، ۸۰درصد جمعیت را به زور آواره کرده، بیش از ۳۷هزار نفر را کشته، حداقل ۷۰هزار تُن بمب روی غزه پرتاب کرده (که وزن این بمب‌ها بسیار بیشتر از وزن بمب‌هایی بود که در تمام جنگ جهانی دوم بر لندن، درسدن و هامبورگ ریخته شد)، بیش از نیمی از ساختمان‌های غزه را ویران کرده یا مورد آسیب قرار داده است و دسترسی این منطقه به آب، غذا و برق را محدود کرده و کل جمعیت را در آستانه قحطی قرار داده است.
  • زمزمه جنگ در منطقه

    دنیای‌اقتصاد: مقامات ارشد آمریکایی به هیاتی از مقامات ارشد اسرائیلی که چندی پیش از واشنگتن بازدید کردند، اطمینان دادند که اگر جنگی تمام‌عیار در مرز شمالی اسرائیل بین این رژیم و حزب‌الله رخ دهد، دولت بایدن کاملا آماده است تا از متحد خود حمایت کند. این تضمین‌های حضوری در حالی ارائه شد که نگرانی از افزایش درگیری میان طرفین وجود دارد. از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو نیز علنا آمریکا را متهم کرده بود که تسلیحات و مهمات مورد نیاز این رژیم را دریغ کرده که باعث تنش‌هایی میان مقامات اسرائیلی و آمریکایی شده بود.
  • سایه جنگ بر سر مدیترانه

    دنیای اقتصاد: پس از چندین روز درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل، روز چهارشنبه حسن نصرالله هشدار داد که در صورت وقوع جنگ همه‌جانبه، «هیچ مکانی در برابر موشک‌ها و پهپادهای ما امن نخواهد بود.» او همچنین قبرس را تهدید کرد که به اسرائیل اجازه استفاده از فرودگاه‌ها و پایگاه‌های خود در یک درگیری تمام‌عیار را ندهد. «یوان وارد» در گزارش ۱۹ژوئن برای الجزیره نوشت، نصرالله گفت: «دشمن به خوبی می‌داند که ما خود را برای سخت‌ترین روزها آماده کرده‌ایم و دشمن می‌داند که با چه چیزی روبه‌رو خواهد شد. اگر جنگ بر ما تحمیل شود، مقاومت بدون قید، قاعده و محدودیت خواهد جنگید.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر