محمود فاضلی copy

دیوید لامی، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که لندن 30مجوز از 350مجوز فروش تسلیحات موجود را تعلیق می‎کند. لندن در هفته‎های اخیر بارها خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شده است. گروهی با نام «ائتلاف مستقل» در پارلمان انگلستان که توسط ۵نماینده مستقل از جمله جرمی کوربین، رئیس سابق حزب کارگر به‌‎منظور حمایت از مردم مظلوم در غزه تشکیل شده است، خواستار توقف کامل ارسال محموله‎های تسلیحاتی لندن به اسرائیل شد. این گروه تاکید کرده درباره تصمیم دولت انگلیس برای تعلیق فروش برخی سلاح‌‎ها به اشغالگران اسرائیلی ماه‎ها بود از دولت خواسته می‎شد فروش تسلیحات به تل‌آویو فورا و کامل متوقف شود.

این شرم‌آور است که لازم بود بیش از ۴۰ هزار فلسطینی کشته شود تا این اعتراف علنی شود. اعتراف دولت انگلستان باید گام اول توقف کامل ارسال محموله‎های تسلیحاتی به اسرائیل باشد. تا زمانی که تحریم تسلیحاتی کامل (علیه رژیم صهیونیستی) اعمال‌شده، به اشغال سرزمین‌‎های فلسطین و ساخت غیرقانونی شهرک‎ها پایان داده و دولت فلسطین فورا و بدون قید و شرط به‌رسمیت شناخته شود، همچنان فراخوان خواهیم داد. این تنها راه منتهی به صلح عادلانه و پایدار است.

نخست‎وزیر اسرائیل در واکنش به تصمیم دولت انگلیس برای تعلیق ارسال بخشی از محموله‌های تسلیحات برای اسرائل را «مشوقی برای جنبش حماس» دانست و مدعی شد که این رژیم چه با تسلیحات انگلیسی چه بدون آنها در جنگ علیه غزه «پیروز» خواهد شد. به ادعای اسرائیل، تصمیم اشتباه انگلیس برای تعلیق صادرات سلاح به اسرائیل، تنها موجب تشویق حماس خواهد شد. تصمیم انگلیس برای تعلیق ۳۰مجوز ارسال سلاح «ننگین» است و هرگز تصمیم «اسرائیل» برای شکست حماس را تغییر نخواهد داد.

در ایتالیا «آنتونیو تاجانی» وزیر امور خارجه در ژانویه اعلام کرده بود که رم پس از 7 اکتبر - روزی که حماس به اسرائیل حمله کرد و جرقه جنگ در غزه را آغاز کرد - تصمیم گرفته است که دیگر سلاحی به اسرائیل ارسال نکند. با این حال، دولت از آن زمان اعتراف کرده که به توافقات امضاشده قبلی پایبند بوده است. ایتالیا سومین تامین‌کننده تجهیزات نظامی اسرائیل است؛ اما بر اساس گزارش موسسه خیریه تحقیقاتی Action on Armed Violence مستقر در لندن، کمتر از یک درصد از کل واردات تسلیحات اسرائیل را تامین می‎کند.

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا در ژانویه گفته بود که اسپانیا از 7اکتبر به اسرائیل سلاح نفروخته است. در ماه مه، دولت از این هم فراتر رفت و اعلام کرد که کشتی‎های حامل سلاح به اسرائیل را از پهلو گرفتن در بنادر اسپانیا منع می‎کند. مادرید یکی از منتقدان اروپا درباره حمله به غزه است.

پارلمان کانادا در ماه مارس در یک رای غیر الزام‌آور با توقف فروش تجهیزات نظامی به اسرائیل موافقت کرد. ملانی جولی، وزیر امور خارجه در آن زمان به «تورنتو استار» گفته بود «ارسال تسلیحات متوقف خواهد شد؛ این یک چیز واقعی است.» در بلژیک، مقامات محلی یک ایالت فدرال فروش تسلیحات به اسرائیل را محدود کردند. دولت بلژیک همچنین برای ممنوعیت در سراسر اتحادیه اروپا مبارزه کرده است. دادگاهی در هلند در ماه فوریه به دولت دستور داد تا تحویل قطعات جنگنده F35 به اسرائیل را به‎دلیل خطر آشکار نقض جدی قوانین بین‎المللی بشردوستانه متوقف کند. با این حال، این حکم شامل قطعات ارسال‌شده به کشورهایی مانند آمریکا نمی‌شود که می‌توان آن را به اسرائیل تحویل داد. در این میان برخی از کشورها همچنان به فروش تسلیحات به اسرائیل ادامه می‌دهند. به‎دلیل جنجال فروش تسلیحات، ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر جزئیات کامل تجارت اسلحه خود را فاش نمی‎کنند.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‎المللی استکهلم، واشنگتن بزرگ‎ترین حامی نظامی اسرائیل است و حدود 69درصد از تسلیحاتی را که از خارج دریافت می‎کند، تامین می‎کند. جو بایدن از رفتار اسرائیل انتقاد کرده و کمپین بمباران اسرائیل را «بی رویه» توصیف کرده است؛ اما رئیس جمهور از توقف فروش بمب‎های آمریکایی خودداری کرده است. دولت ارسال محموله‎های بمب‎های تخریب‌کننده پناهگاه‎های سنگین بمب به اسرائیل را در ماه مه به حالت تعلیق درآورد؛ اما در ماه ژوئیه تحویل برخی از آنها را از سر گرفت.

به گفته موسسه تحقیقات صلح بین‎المللی استکهلم، حدود 30درصد از صادرات تسلیحات جهانی به اسرائیل از آلمان انجام می‎شود. فروش این تجهیزات شامل سلاح‎های ضد تانک قابل حمل و گلوله برای اسلحه‎های گرم اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک است. برلین حمایت از اسرائیل را به‎دلیل مسوولیت آن در قبال هولوکاست یک دلیل دولتی می‎داند.

صربستان یکی از کشورهایی است که در زمینه صدور تسلیحات به اسرائیل فعال بوده است. شرکت اسلحه‌سازی «یوگوایمپورت اس‌دی‌بی‌آر» این کشور در ژوئیه بیش از ۸میلیون دلار تسلیحات به اسرائیل صادر کرد که در نتیجه ارزش کلی صادرات سلاح و مهمات صربستان به اراضی اشغالی در سال۲۰۲۴ به 23.1میلیون یورو (حدود 25.5میلیون دلار) رسید. از ماه دسامبر دست‌کم ۱۵پرواز از بلگراد در یک پایگاه هوایی اسرائیلی فرود آمده است و این کشور به نادیده گرفتن نگرانی‌ها درخصوص جنایات جنگی علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه ادامه می‌دهد. از سوی دیگر اوایل ژوئیه وب‌سایت «میدل‌ایست‌آی» روابط مهم میان امارات و یک شرکت اسلحه‌سازی در صربستان را که تولیدات خود را برای ارتش رژیم صهیونیستی صادر می‌کند، افشا کرد.

بر اساس گزارش منتشرشده از سوی شرکت «Balkan Insight»، این شرکت صربستانی که مهم‎ترین شرکت تجاری اسلحه‌سازی در صربستان است، در سال۲۰۲۴ دست‌کم 17.1میلیون دلار اسلحه را با هواپیماهای نظامی و مسافربری به اراضی اشغالی صادر کرده است. سال۲۰۱۳ در پی بروز بحران اقتصادی در جهان، صربستان که دچار کمبود نقدینگی بود، وام‌های چند میلیارد دلاری را از امارات دریافت کرد و همزمان نیز برای جذب سرمایه‌گذاری‌های اماراتی و نیز امضای قراردادهای تسلیحاتی تلاش کرد.