فشارهای فزاینده علیه اسرائیل

وی افزود: «اسرائیل این پیشنهاد را پذیرفته است و شورای امنیت این فرصت را دارد که یک صدا اعلام موضع کند و از حماس بخواهد که همین کار را انجام دهد.» «مایک ایوز» در گزارش ۱۰ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، عملیات نظامی اخیر اسرائیل در نوار غزه -از جمله حمله سنگین هوایی و زمینی که منجر به نجات چهار گروگان اسرائیلی شد اما تعداد زیادی از فلسطینی‌ها را به شهادت رساند- منجر به انتقاد شدید بین‌المللی از رفتار اسرائیل شده است. این اقدام ممکن است حرکت تازه‌ای برای آتش‌بس ایجاد کند، درست زمانی که بلینکن هشتمین سفر خود را در خاورمیانه از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر آغاز می‌کند.

 تجربه اخیر نشان می‌دهد که سیاست دستیابی به یک توافق آتش‌بس واقع‌بینانه بسیار پیچیده است. یکی از موانع اصلی، ایالات متحده به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت بوده است.  این کشور سه قطعنامه آتش بس را وتو کرده است. ماه گذشته، یک مقام آمریکایی گفت که ایالات متحده همچنین قصد دارد از پیش‌نویس قطعنامه الجزایر که اسرائیل را یک «قدرت اشغالگر» در غزه توصیف کرده و خواستار توقف فوری حمله نظامی اسرائیل به شهر رفح می‌شود، جلوگیری کند. حتی اگر ایالات متحده از یک پیشنهاد حمایت کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که هم اسرائیل و هم حماس از آن حمایت کنند. طرح سه مرحله‌ای کنونی مورد تایید آمریکا با آتش‌بس فوری و موقت آغاز می‌شود و در راستای پایان دائمی جنگ و بازسازی غزه کار می‌کند.

شرایط آتش‌بس چگونه محقق می‌شود؟

تا هفته گذشته، نه اسرائیل و نه حماس به‌طور قطعی نگفته بودند که آتش‌بس را می‌پذیرند یا رد می‌کنند. یکی از نکات مهم این است که آیا یک توافق به حماس اجازه می‌دهد تا کنترل غزه را حفظ کند یا خیر؛ سناریویی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل آن را خط قرمز توصیف کرده است. موضوع دیگر مربوط به زمان‌بندی دقیق آتش‌بس است. نتانیاهو گفته است که اسرائیل تا زمانی که قدرت حکومتی و نظامی حماس از بین نرود، به جنگ ادامه خواهد داد؛ اما حماس هرگونه پیشرفتی در معامله گروگان‌گیری را مشروط به تعهد اسرائیل برای آتش‌بس دائمی و خروج کامل نیروهایش از غزه کرده است. روز یکشنبه، تحول جدید در سیاست داخلی اسرائیل -خروج بنی‌گانتس از کابینه اضطراری نتانیاهو - به نظر می‌رسید مذاکرات آتش‌بس را پیچیده کند.

بنی گانتس، اعتبار بین‌المللی دولت نتانیاهو را افزایش داده بود. گانتس خواستار توافق آتش‌بس شده و بر تشکیل یک نهاد اداری - با حمایت آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها، فلسطینی‌ها و دیگر اعراب - برای نظارت بر امور غیرنظامی در غزه پس از جنگ فشار آورده است. تحلیلگران می‌گویند که کناره‌گیری گانتس می‌تواند شرکای راست افراطی در ائتلاف دولتی نتانیاهو را که تهدید کرده‌اند در صورت پیشبرد پیشنهاد اخیر، دولت را سرنگون خواهند کرد، جسورتر کند.  بیانیه ایالات متحده در روز یکشنبه به آینده غزه پس از جنگ اشاره کرد و گفت که توافق آتش‌بس منجر به «نقشه راهی برای پایان دادن به بحران به‌طور کلی و یک طرح بازسازی چندساله با حمایت بین‌المللی می‌شود.»  در این بیانیه جزئیات بیشتر یا توضیحی ارائه نشده است که چگونه بلینکن قصد دارد این طرح را در طول سفر خود به اسرائیل و دیگر طرف‌های منطقه بقبولاند.

شروع فروپاشی کابینه

«آدام راسگون» هم در گزارش دیگری در ۱۰ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، بنی‌گانتس، سیاستمدار اسرائیلی و یکی از اعضای کلیدی کابینه جنگ این رژیم، روز یکشنبه به‌دلیل مدیریت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر در جنگ غزه از دولت استعفا کرد. این استعفا ضربه‌ای به سیمای یک صدایی وارد کرد که نتانیاهو توانست در آغاز جنگ ایجاد کند. این استعفا همچنین اختلافات در رأس رهبری اسرائیل درباره آینده جنگ و پیامدهای آن را آشکار کرد.

 گانتس که ماه گذشته تهدید کرده بود استعفا خواهد داد مگر اینکه نتانیاهو نگرانی‌های او درباره چگونگی پایان دادن به جنگ و آنچه را که در پی آن خواهد آمد مورد توجه قرار دهد، گفت که حزبش دولت اضطراری را ترک می‌کند.  او گفت که رهبری نتانیاهو «ما را از پیشروی به سوی پیروزی واقعی بازمی‌دارد.» بعید است که این اقدام نتانیاهو را مجبور به کناره‌گیری کند؛ دولت نتانیاهو همچنان اکثریت محدودی در پارلمان اسرائیل خواهد داشت. خروج گانتس در حالی صورت می‌گیرد که ناامیدی از شکست قاطعانه حماس یا بازگرداندن همه گروگان‌هایی که پس از حمله ۷اکتبر در غزه نگهداری می‌شدند، افزایش یافته است.

 افزایش فشار  بین‌المللی بر بی‌بی

 نتانیاهو همچنین با انتقادهای بین‌المللی به‌دلیل افزایش ویرانی‌ها و تلفات غیرنظامیان در غزه مواجه است. ماه گذشته، گانتس ضرب‌الاجل شنبه ۹ژوئن (۲۰خرداد) را برای نتانیاهو تعیین کرد تا به خواسته‌های وی برای پاسخ به بسیاری از مسائل، از جمله طرح بازگرداندن گروگان‌های اسیرشده در غزه، پاسخ دهد. او برای روز شنبه کنفرانس خبری را برنامه‌ریزی کرد؛ اما پس از اعلام مقامات اسرائیلی درباره نجات چهار گروگان، کنفرانس خود را به تعویق انداخت. علاوه بر گانتس، سه مقام دیگر صهیونیست هم استعفا کردند: «گادی آیزنکوت» عضو کابینه جنگ اسرائیل، «حیلی تروپیر» که از او با عنوان «وزیر بدون وزارت» یاد می‌شد و عضو کنست و «دولت وحدت ملی» بود و «آوی روزنفلد» فرمانده لشکر غزه در ارتش رژیم صهیونیستی.