ماه گذشته، این کشور از دیوان خواست تا «اقدامات اضطراری» را برای برلین وضع کند تا مانع تامین مالی اسرائیل شود و تصمیم این کشور برای قطع حمایت از آنروا را مورد بازنگری قرار دهد. نماینده نیکاراگوئه خواستار اتخاذ اقدامات قانونی و حقوقی علیه «مشارکت» برلین در نقض «جدی قانون بشردوستانه بین المللی» شده است. «ولفگانگ بوشنر»، سخنگوی دولت آلمان می‌گوید برلین موضع خود را در دیوان اعلام خواهد کرد؛ اما در عین حال افزود که آلمان معتقد است چنین پرونده‌ای فاقد توجیه است. به نوشته گزارشگر الجزیره، برلین یکی از مهم‌ترین متحدان اسرائیل و دومین ارائه‌دهنده بزرگ کمک به اسرائیل پس از آمریکاست. به گفته «موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم»، این کشور ۳۰درصد از واردات تسلیحات اسرائیل را به خود اختصاص داده است.

آلمان همچنین دومین کمک‌دهنده بزرگ به آنروا بود البته قبل از آنکه کمک‌های خود را به این نهاد -پس از متهم شدن برخی اعضای آن از سوی اسرائیل به همکاری با حماس- در ماه ژانویه قطع کند. در ماه ژانویه هم آفریقای جنوبی پرونده اسرائیل را به دیوان کشاند و این رژیم را به ارتکاب «نسل‌کشی» در غزه متهم کرد. نماینده آفریقای جنوبی استدلال کرد که میزان بالای تلفات، ویرانی خانه‌ها و مسدود کردن آب و غذا به معنای نقض کنوانسیون نسل‌کشی است. درحالی‌که صدور حکم در این پرونده ممکن است چند سال طول بکشد، اما دیوان اقدامات مقدماتی اتخاذ کرد و به اسرائیل دستور داد اقداماتی را که می‌تواند ناقض کنوانسیون باشد، قطع کند.

به نوشته الجزیره، قاضی «عون شوکت الخساونه»، دارای ملیت اردنی، به‌عنوان ریاست موقت این پرونده انتخاب شده است. او پیش از این رئیس دپارتمان حقوقی وزارت خارجه اردن، مشاور ملک حسین (پادشاه سابق اردن) و رئیس دربار سلطنتی بوده است. با این حال، «کارلوس خوزه آرگلو گومز»، سفیر نیکاراگوئه در دیوان اظهارات آغازین خود را به نمایندگی از کشور متبوع خود بیان کرد. او گفت که آلمان در حال تسهیل نسل‌کشی در غزه با ارسال تسلیحات به اسرائیل است. گومز در سخنان آغازین خود گفت: «این پرونده شامل رویدادهای عظیمی درباره زندگی و رفاه صدها هزار نفر است. این پرونده همچنین شامل نابودی یک ملت است.»

گومز در بخش دیگری از سخنانش افزود که دولت نیکاراگوئه «همدردی ویژه‌ای با مردم فلسطین» به‌دلیل مبارزه خود با مداخله نظامی دارد. او افزود: «در پرونده فعلی، نیکاراگوئه نه تنها به نمایندگی از خود...بلکه به نمایندگی از مردم فلسطین عمل می‌کند که در معرض یکی از ویرانگرترین اقدامات نظامی در تاریخ مدرن قرار گرفته‌اند.» گومز در سخنان پایانی خود درخواست کشورش را تسلیم دیوان کرد تا اقدامات و فرمان‌های زیر را صادر کند:

* آلمان باید فورا کمک‌های خود به اسرائیل را - به ویژه کمک‌های نظامی - به حال تعلیق در آورد.

* آلمان باید فورا تضمین دهد که تجهیزات /تسلیحات نظامی داده‌شده به اسرائیل یا دیگر تجهیزات استفاده‌شده برای اهداف نظامی که از سوی آلمان به اسرائیل داده شده نباید برای ارتکاب، تسهیل یا نقض جدی کنوانسیون نسل‌کشی و قانون بشردوستانه بین‌المللی به‌کار گرفته شود.