پلیس گفت که حدود ۳۵هزار نفر به فراخوانی تحت عنوان «دفاع از دموکراسی - فرانکفورت در برابر آلترناتیو برای آلمان» پیوستند و در قلب امور مالی آلمان راهپیمایی کردند. تعداد مشابهی که برخی پوسترهایی مانند «نازی‌ها بیرون رانده می‌شوند»، حمل می‌کردند، در شهر شمالی هانوفر راهپیمایی کردند.۳۰هزار نفر دیگر در شهر غربی دورتموند به بیرون ریختند. تظاهرات همچنین در شهرهایی از جمله براونشوایگ، ارفورت، کاسل و بسیاری از شهرهای کوچک‌تر برگزار شد. تلویزیون دولتی «ای‌آر‌دیِ آلمان» تعداد شرکت‌کنندگان در روز شنبه را بیش از ۲۰۰هزار نفر اعلام کرد. درمجموع، تظاهرات در حدود ۱۰۰نقطه در سراسر آلمان از جمعه تا روز یکشنبه، از جمله در برلین برگزار شد.

سیاستمداران، کلیساها و مربیان بوندسلیگا از مردم خواسته‌اند تا در برابر حزب آلترناتیو برای آلمان بایستند. در ۱۰ژانویه، گزارشی از سوی رسانه تحقیقاتی «کُرِکتیو» فاش کرد که اعضای حزب آلترناتیو برای آلمان در نشستی با دیگر فعالان راست افراطی درباره اخراج مهاجران و «شهروندان غیرهمسان» بحث کرده‌اند. در میان شرکت‌کنندگان در این گفت‌وگو، مارتین سلنر، رهبر جنبش هویت‌خواه اتریش بود که با نظریه توطئه «جایگزین بزرگ» موافق است که مدعی است توطئه‌ای توسط مهاجران غیرسفیدپوست برای جایگزینی جمعیت سفیدپوست «بومی» اروپا وجود دارد.

حمله‌ به دموکراسی ما

اخبار مربوط به گردهمایی راست افراطی در زمانی که حزب آلترناتیو برای آلمان در نظرسنجی‌های سراسری در رتبه دوم قرار دارد، تنها چند ماه قبل از سه انتخابات مهم منطقه‌ای در شرق آلمان؛ جایی که حمایت از آنها قوی‌تر است، در سراسر آلمان شوک ایجاد کرد. حزب ضد مهاجرت حضور اعضای خود در این نشست را تایید کرد؛ اما قبول پروژه «مهاجرت» را که توسط سلنر حمایت می‌شد، رد کرد. آلیس وایدل، یکی از مشاوران خود که در مذاکرات شرکت کرده بود، راه خود را از این گروه جدا کرد. سیاستمداران برجسته، از جمله اولاف شولتز، صدراعظم که آخر هفته گذشته به تظاهرات ملحق شد، گفتند که هرگونه طرحی برای اخراج مهاجران یا شهروندان به‌طور یکسان به منزله «حمله علیه دموکراسی ما و به نوبه خود به همه ما» است.

او از همه خواست تا برای انسجام، مدارا و «آلمان دموکراتیک ما» موضع بگیرند. در این میان اعضای صنعت تجارت کشور آلمان نیز نگرانی‌های خود را بیان کردند. جو کایزر، رئیس هیات نظارت زیمنس انرژی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز که روز شنبه منتشر شد، گفت: «اگر همه چیز همان‌طور که گزارش شده درست باشد، کاملا منزجر کننده است.» اظهارات کایزر پس از آن بیان شد که رهبران شرکت‌های آلمانی، از جمله سازنده تراشه Infineon و سازنده مواد شیمیایی Evonik، نگرانی‌های خود را در اوایل این هفته بیان کردند. کایزر با برجسته کردن درس‌هایی از تاریخ آلمان، نسبت به آسیب دیدن وجهه آلمان در سراسر جهان هشدار داد و از کسب‌وکارهای آلمانی خواست آشکارا درباره عواقب آن هشدار دهند.