اروپا و فرآیند محاسبه کسری بودجه

 حاجیداکیس، وزیر دارایی یونان که در جلسات یوروگروپ شرکت کرد، حصول پیشرفت در سه زمینه مذکور را از خبرهای مثبت برای اقتصاد یونان دانست و مدعی شد درخواست دیرینه دولت‎های یونانی برای حذف هزینه‎های دفاعی از فرآیند محاسبه کسری بودجه بیش از حد، اینک مورد اجماع کشورهای عضو قرار گرفته و این خبر بسیار مهمی برای یونان است. با این حال دولت صرف نظر از این تحولات مثبت، به‎طور جدی به کار خود ادامه داده و انضباط مالی را با سیاست‎های توسعه‎ای ترکیب خواهد داد تا یونان از پیشرفت قابل توجه چهار سال و نیم گذشته حداکثر بهره‌برداری را انجام دهد. یکی از موضوعات مهم اقتصاد این کشور در روزهای اخیر، اینکه سرانجام پارلمان یونان با ۱۵۸رای موافق (نمایندگان نئودموکراسی) در برابر ۱۴۰رای مخالف سایر احزاب، لایحه وزارت دارایی تحت عنوان تدابیر برای محدود کردن فرار مالیاتی را که نظام مالیاتی مشاغل آزاد را دچار تغییرات می‎کند، به تصویب رساند.

دولت محافظه‎کار یونان مدعی است با اصلاح نظام مالیاتی فوق، درآمدهای مالیاتی دولت افزایش خواهد یافت. وزیر دارایی یونان با دفاع از نظام مالیاتی جدید دارندگان مشاغل آزاد، اعلام کرد با اجرای مقررات جدید ۷۱درصد دارندگان مشاغل آزاد که درآمد زیر حداقل حقوق کارمند دارند، از این پس به‎طور میانگین سالانه ۷۵۰یورو به‎عنوان مالیات پرداخت خواهند کرد. وی مساله فرار مالیاتی در یونان را بسیار مهم توصیف کرد و هشدار داد دیر یا زود، استفاده از هوش مصنوعی این مساله را حل وفصل خواهد کرد. او از اجرای ۱۰ابتکار دیگر برای مقابله با پدیده فرار مالیاتی سخن گفت و تاکید کرد در سال جدید تمام شرکت‎ها و کارآفرین‎ها موظف به داشتن دستگاه پوز وصل شده به اداره مالیات خواهند شد. همچنین استفاده از پول نقد و نظارت سختگیرانه بر درآمد و مخارج شرکت‎ها و دارندگان مشاغل آزاد مورد تاکید قرار گرفت.

مبارزه با پدیده فرار مالیاتی یکی از اولویت‎های اصلی دولت یونان در بودجه۲۰۲۴ است. به گفته وزیر دارایی در راستای تضمین توزیع عادلانه بار مالیاتی بین مالیات‌دهندگان، دولت هفت اقدام هدفمند را در سال جدید به اجرا خواهد گذاشت که مهم‎ترین آن تکمیل اتصال تمام صندوق‎ها و دستگاه‎های پوز فروشگاه‎ها و شرکت‎ها به آژانس مستقل درآمدهای دولت (اداره مالیات)، گسترش اجباری شدن سیستم پرداخت الکترونیک به سایر بخش‎های بازار خرده‌فروشی، محدود کردن استفاده از پول نقد در تمام بخش‎های اقتصاد، ممنوع شدن خرید و فروش ملک از طریق پول نقد و خارج از سیستم بانکی، اجباری شدن انتقال الکترونیکی سوابق حسابداری شرکت‎ها به آژانس مستقل درآمدهای دولتی و وضع جریمه درباره شرکت‎هایی که در این زمینه کوتاهی می‎کنند.

بودجه سال۲۰۲۴ یونان دارای ۱۰هدف بلندپروازانه در زمینه رشد اقتصادی، محدود کردن فرار مالیاتی، مهار رشد هزینه‎ها، افزایش سرمایه‌گذاری و کاهش تورم است. بودجه سال آتی تولید ناخالص داخلی را ۲۳۴میلیارد یورو پیش‎بینی کرده که نزدیک به رقم سال ۲۰۰۹ و پیش از آغاز بحران مالی این کشور است. این بودجه موجب کاهش تولید ناخالص داخلی به‎میزان ۲۷درصد شد. به‎نظر می‎رسد یونان در سال۲۰۲۴ با چالش‎های بودجه روبه‎رو خواهد شد. رشد اقتصادی یونان در سال۲۰۲۴ باید به ۲.۹درصد رسیده و تولید ناخالص داخلی به رقم ۲۳۴میلیارد یورو نزدیک شود. با توجه به وجود مشکلات موجود، تحقق رشد بالای اقتصادی به خودی خود یک چالش است. از دیدگاه شورای مالی یونان، تحولات ژئوپلیتیک با توجه به وجود دو جنگ اوکراین و خاورمیانه، خطر رکود اقتصادی در کشورهای اروپایی، ادامه نرخ بالای تورم و حفظ نرخ بالای بهره‎های بانکی از فاکتورهایی است که تحقق نرخ رشد اقتصادی یونان را رقم خواهد زد.

از دیگر چالش‎های یونان در سال جدید، گرانی و تاثیر آن بر مصرف خصوصی، میزان رشد مصرف خصوصی در بودجه سال آینده ۱.۳درصد ارزیابی شده که کمتر از سال جاری (۲.۹درصد) است. با توجه به سطح گرانی و تاثیر آن بر مصرف خصوصی تحقق این رقم نیز یکی از چالش‎های بودجه محسوب می‎شود. یونان انتظار دارد در سال جدید درآمد توریستی۲۰۲۴ باید رکورد جدیدی را به ثبت برساند. درآمد توریستی یونان در سال آینده ۲۱-۲۰میلیارد یورو ارزیابی شده است. تحقق این رقم مشروط به حفظ رشد اقتصادی در کشورهای بزرگ اروپایی که مشتریان اصلی گردشگری یونانی هستند، خواهد بود. طبق اعلام بانک مرکزی یونان، در ۹ماه اول سال جاری ۲۷۷۹۰۵۰۰گردشگر به یونان سفر کردند که در مقایسه با سال گذشته (۲۳۶۸۶۷۰۰نفر) به میزان ۱۷.۳درصد رشد پیدا کرده است.

جریان مسافرتی از طریق هوایی به میزان ۱۱.۷درصد و از طریق زمینی به میزان ۳۶.۷درصد افزایش یافت. درآمد توریستی یونان در این دوره به ۱۷.۹۱۹میلیارد یورو رسید که در مقایسه با دوره نسبی سال گذشته به میزان ۱۵.۲درصد افزایش یافته است. درآمد از گردشگران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ۹.۹۸۲میلیارد یورو رسید که نسبت به سال۲۰۲۳ به میزان ۱۱.۷درصد افزایش داشته است. سرمایه‎گذاری در این کشور نیز باید ۱۵درصد در سال۲۰۲۴ افزایش یابد. این یکی از بلندپروازانه‎ترین اهداف بودجه۲۰۲۴ است. نرخ تورم باید در سطح ۲.۶ درصد حفظ شود. کمیسیون اروپا ارزیابی خود درباره قیمت نفت را از ۸۱ به ۸۴دلار تغییر داد؛ تصمیمی که باعث شد ارزیابی یونان درباره میزان رشد اقتصادی از ۳ به ۲.۹درصد کاهش یابد و نرخ تورم از ۲.۴درصد که در پیش‎نویس بودجه پیش‎بینی شده بود، به ۲.۶درصد در متن نهایی افزایش یابد.