به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، ایالات متحده روز دوشنبه به چین هشدار داد که به سفر مورد انتظار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، با تحریکات نظامی پاسخ ندهد. این در حالی است که مقامات آمریکایی به دنبال اطمینان دادن به پکن بودند که چنین سفری اولین‌‌بار در نوع خود نخواهد بود و هیچ تغییری در سیاست منطقه‌‌ای‌‌اش نخواهد داشت. با افزایش تنش‌‌ها در آستانه ورود پلوسی به تایپه، کاخ سفید اعلام کرد نگران آن است که چین موشک‌‌هایی به تنگه تایوان شلیک کند، هواپیماهای جنگی را به منطقه دفاع هوایی تایوان بفرستد یا فعالیت‌های دریایی یا هوایی گسترده‌‌ای را انجام دهد که از خطوط سنتی عبور کرده باشد. جان اف.کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که پکن یک سفر بالقوه مطابق با سیاست دیرینه ایالات متحده را به نوعی به بحران یا درگیری تبدیل کند یا از آن به‌عنوان بهانه‌‌ای برای افزایش فعالیت‌‌های نظامی تهاجمی در داخل یا اطراف تنگه تایوان استفاده کند.»

وی افزود: «در عین حال اقدامات ما تهدیدآمیز نیست و هیچ عرصه جدیدی را نمی‌‌گشاید. هیچ چیزی درباره این دیدار بالقوه یا بازدید احتمالی که اتفاقا سابقه داشته است، وجود ندارد و وضعیت موجود را تغییر نخواهد داد.» اما پکن صراحتا اعلام کرد که به آنها هیچ اطمینان خاطری داده نشده است. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ما می‌‌خواهیم یک‌بار دیگر به ایالات متحده بگوییم که چین مستحکم ایستاده است، ارتش آزادی‌‌بخش خلق چین هرگز بیکار نخواهد نشست و چین برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود پاسخ قاطعانه و اقدامات متقابل قوی انجام خواهد داد.» سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین تصریح کرد: « اگر او جرات رفتن پیدا کرد، ما نشان خواهیم داد که چه اقداماتی خواهیم داشت. پس صبر کنیم و ببینیم.» بن‌‌بست درباره دیدار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان اعصاب هر دو طرف اقیانوس آرام را در زمانی که ایالات متحده در حال حاضر در حال کمک به اوکراین برای مقابله با حمله روسیه بوده، به هم ریخته است.

برخی می‌‌گویند سفر احتمالی پلوسی به تایوان ممکن است یک سنگ محک برای اشتیاق چین برای رودررویی با آمریکا باشد. روزنامه نیویورک‌‌تایمز در گزارشی نوشت: بلافاصله پس از آخرین رویارویی بزرگ پکن با واشنگتن بر سر تایوان، شی جین پینگ که در آن زمان یک مقام در حال ظهور در یکی از استان‌های چین بود، به یک لشکر توپخانه ذخیره ملحق شد و بعدا با لباس سبز نظامی از خود عکس گرفت؛ درحالی‌که کلاه خود را برعکس گذاشته بود. با نگاه سخت به جزیره خودگردان، شی مدت‌ها قبل از اینکه رهبر ارشد چین شود، دریافته بود که توجه به تایوان برای بقای سیاسی در حزب کمونیست حاکم ضروری است. درحالی‌که این درس در پس ذهن او مانده است، رئیس‌‌جمهوری چین می‌‌سنجد که اگر نانسی پلوسی از سنگاپور به تایوان سفر کند، او چه واکنشی باید نشان دهد. او بلندپایه‌ترین مقام ایالات متحده خواهد بود که از سال۱۹۹۷ به این جزیره سفر کرده است، زمانی که رئیس‌‌مجلس قبلی، نیوت گینگریچ، از این جزیره دیدن کرد. شی خود را پرچمدار یک هدف مقدس - اتحاد تایوان با چین - معرفی کرده است و پکن سفر مقامات آمریکایی به جزیره را توهین به این ادعا می‌‌داند.

وزارت امور خارجه چین به پلوسی درباره «عواقب جدی این سفر» هشدار داده است اگر همان‌طور که انتظار می‌‌ررود، وی به تایوان سفر کند، ارتش چین ممکن است اقداماتی انجام دهد؛ مضاف بر اینکه آنها هشدارهای مبهمی درباره آمادگی برای دفاع از حاکمیت ملی صادر کرده‌‌اند. اما شی همچنین با یک لحظه اقتصادی و سیاسی شکننده مواجه است و حتی در شرایطی که حمایت ملی‌‌گرایان را جلب کند، وارد شدن به بحران بر سر تایوان می‌‌تواند به او آسیب برساند. او همچنین امسال برنامه گردهمایی حزب کمونیست را دارد که در سرنوشت او مهم است و قصد دارد برای سومین‌‌بار خود را نامزد یک دوره دیگر ریاست‌‌جمهوری ۵ساله کند. پس برای او یک رکورد خوب اقتصادی که از کرونا آسیب‌‌دیده حائز اهمیت است. باید منتظر ماند تا دید در این دو راهی شی کدام مسیر را انتخاب می‌‌کند: تقابل یا نادیده گرفتن سفر پلوسی به تایوان.