ولی وعده داد دولت عراق تلاش خواهد کرد با ارائه لایحه‌ای به پارلمان به خانواده‌های بی‌بضاعت مستمری و حقوق پرداخت شود. سخنرانی تلویزیونی عادل‌ عبدالمهدی به‌دنبال سه روز اعتراض گسترده و سراسری در شماری از شهرهای عراق انجام شد. این اعتراضات ده‌ها کشته و صدها مجروح برجای گذاشته است. نخست‌وزیر عراق گفت، مطالبه معترضان برای برخورد با فساد، مطالبه‌ای مشروع است، اما باید به دولت کمک کرد تا وظایف خودش را انجام دهد. عادل‌ عبدالمهدی افزود اکنون کشور عراق با دو گزینه «دولت باقی بماند» یا «دولت باقی نماند» مواجه است.«عمران‌خان» در گزارشی برای الجزیره نوشت عادل عبدالمهدی چهارشنبه به‌دنبال کشته شدن هفت نفر در بغداد تا اطلاع ثانوی مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. به‌رغم این مقررات روز پنج‌شنبه دست‌کم چهار هزار معترض در خیابان‌های بغداد دست به تظاهرات زدند و علیه بیکاری، فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی شعار سر دادند.این تظاهرات‌کنندگان که در میدان طیران بغداد تجمع کرده بودند، کوشیدند به سمت میدان تحریر حرکت کنند اما با واکنش نیروهای ضد شورش پلیس مواجه شدند.

 پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور و تیراندازی مانع حرکت این معترضان شده است. گزارش‌ها حاکی است که در جریان این درگیری یک نفر کشته شده است و تظاهرات‌کنندگان خشمگین نیز یک خودروی نیروهای امنیتی را به آتش کشیدند که در پی آن یک سرباز کشته شده است. دست‌کم پنج تظاهرات‌کننده در محله زعفرانیه، در جنوب بغداد و شش تظاهرات‌کننده در شهر نصیریه، در ۳۲۰ کیلومتری پایتخت، کشته شدند. در شهرهای ناصریه، عماره و حله هم مقررات منع آمد و شد اعلام شده است اما گفته می‌شود معترضان با نادیده گرفتن این مقررات در خیابان‌ها حضور دارند. به‌دنبال گسترش اعتراضات، اینترنت در بسیاری از شهرهای عراق قطع است. صندوق بین‌المللی پول می‌گوید، عراق در بین کشورهای دارای ذخایر اثبات شده نفت خام در جهان در رتبه چهارم قرار دارد، اما بخش اعظم جمعیت ۴۰ میلیونی کشور با مشکلاتی چون فقر، فقدان بیمه خدمات درمانی، عدم دسترسی به آموزش و پرورش رایگان و آب آشامیدنی سالم مواجهند.برخی گزارش‌ها، سخنرانی روز جمعه نخست‌وزیر عراق را «یک عقب‌نشینی آشکار» نامیدند که در آن وی مطالبات مردم را «بر حق» خواند. نخست‌وزیر عراق همچنین از معترضان خواست اجازه ندهند اعتراض‌های مسالمت‌آمیز آنها به خشونت و هرج و مرج کشیده شود. تظاهرات گسترده معترضان عراقی از روز سه‌شنبه نهم مهرماه در بغداد و چند شهر مهم دیگر آغاز شد. این تظاهرات در بسیاری از شهرها با دخالت نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد و معترضان نیز در مواردی دست به اقدامات خشونت‌آمیز زدند. حرکت‌های اعتراضی در عراق طی چند روز گذشته دست‌کم ۲۵ کشته و نزدیک به ۱۵۰۰ مجروح به جا گذاشته است (دویچه وله طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعداد کشته‌ها را ۲۱ و زخمی‌ها را ۴۰۰ نفر اعلام کرد). تعداد زیادی از معترضان نیز بازداشت شده‌اند که در مورد شمار دقیق آنها گزارشی منتشر نشده است. نخست‌وزیر عراق در سخنرانی تلویزیونی خود وعده داده که تمام بازداشت‌شدگان در صورتی که مرتکب جرم و جنایتی نشده باشند آزاد شوند. گزارشگر الجزیره به نقل از رسانه‌های محلی می‌افزاید دفتر عبدالمهدی به‌دنبال «ارتباط و تماس‌های دائمی و منظم» با معترضان است و می‌کوشد بحران سیاسی را خاتمه دهد و اوضاع را «به سوی شرایط عادی بازگرداند». اگرچه آمارها در مورد کشته شدن مردم متفاوت است، اما الجزیره می‌نویسد ۳۱ نفر در درگیری‌های ۴ روز گذشته کشته شده‌اند. عمران خان می‌افزاید، تظاهرات بغداد «بزرگ‌ترین چالش برای عبدالمهدی است اما معلوم نیست او بتواند خشم گسترده مردم را مهار کند زیرا معترضان رهبر مشخصی ندارند که دولت بتواند با او وارد مذاکره شود». برخی معترضان عراقی می‌گویند پیامکی از سوی دفتر عبدالمهدی دریافت کرده‌اند که در آن شماره‌ای ذکر شده که به آن «شماره تلفن اضطراری» می‌گویند. معترضان با این شماره می‌توانند تماس بگیرند و اعتراض خود را بیان کنند تا از میزان خشم‌شان کاسته شود. «علی»، ۲۲ ساله، یکی از معترضان به خبرگزاری AFP گفت: «ما تا زمان سقوط حکوت به اعتراضات‌مان ادامه می‌دهیم.» این جوان ۲۲ ساله می‌افزاید: «من ۲۵۰ لیره (حدود ۲۰ سنت آمریکا) در جیب دارم اما سیاستمداران میلیون‌ها لیر در جیب دارند.»

مقام‌های عراقی علاوه‌بر وضع مقررات آمد و شد، دسترسی به اینترنت در پایتخت و برخی شهرهای دیگر را هم قطع کرده‌اند. گزارشگر الجزیره می‌افزاید، چنین اقداماتی تنها موجب برافروختن خشم مردم خواهد شد. علاوه بر کشته و زخمی‌ها، ۶۲ بازداشتی هم به چشم می‌خورد. دولت عراق به‌طور نامحدود قانون منع آمد و شد وضع کرده و تنها به مسافران فرودگاه‌ها، آمبولانس‌ها و زائران اجازه تردد در سطح بغداد داده است.«حمدی الخشالی»، «محمد توفیق» و «تماره قبلاوی» هم در گزارش ۴ اکتبر برای سی‌ان‌ان نوشتند که تعداد کشته‌های درگیری‌های اخیر در عراق ۳۸ نفر و تعداد زخمی‌ها ۱۶۱۰ نفر است. این گزارشگران می‌نویسند تظاهرات روزهای اخیر در عراق بزرگ‌ترین تظاهرات در چند دهه اخیر است که منشأ آن فساد حکومت، دزدی، بیکاری و ناتوانی دولت از ارائه خدمات اولیه و اساسی است. علی اکرم البیاتی، از اعضای کمیسیون عالی مستقل حقوق بشر عراق، می‌گوید از این ۳۸ کشته ۳۵ نفرشان از مردم و سه نفرشان از پلیس است. از تعداد زخمی‌ها هم ۱۲۵۱ نفر از مردم و ۳۵۹ نفر از نیروهای امنیتی است. گزارشگران سی‌ان‌ان می‌نویسند قطعی مکرر برق، افزایش بیکاری و فساد فراوان دولتی موجب نارضایتی مردم در سال‌های اخیر شده است. بسیاری از مردم در نقاط مختلف کشور از خدمات اساسی محروم هستند یا دسترسی اندکی دارند مثل برق و آب آشامیدنی سالم. بیکاری هم به حدود ۱۰ درصد رسیده است. به نوشته این گزارشگران، اگرچه خشونت در عراق بی‌سابقه نیست اما این سطح از خشونت در برابر اعتراضات مردمی در عراقِ پساصدام بسیار نادر بوده است. روی دیگر این درگیری‌ها این است که معترضان به اتفاق خواستار «تغییر» و «سرنگونی» حکومت هستند. مردم می‌پرسند پول نفت کجا رفته؟ چرا مردم روزبه‌روز فقیرتر و سیاستمداران ثروتمندتر می‌شوند؟ وجه دیگر این تظاهرات این است که جنبشی است بدون رهبر و سازماندهی که در آن سکولار و دیندار هم دیده می‌شود و هیچ حزب و گروهی پشتیبان آن نبوده است. در واقع، این جنبش اعتراضی مستقل بوده و به هیچ جریانی وابسته نیست. المهدی روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که در هر قرارداد خارجی باید ۵۰ درصد شغل‌های به وجود آمده به عراقی‌ها و فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه‌ها داده شود.