شماره روزنامه ۶۰۳۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۳۲ دنیای اقتصاد

اخبار خودرو - روزنامه شماره ۵۹۳۲

  • مالیات بر لوکس‌نماها

    دنیای اقتصاد-گروه خودرو: نمایندگان مجلس روز گذشته برای خودروهای بالای ۳.۵میلیارد تومان مالیات سالانه در نظر گرفتند؛ اما در لایحه بودجه پیشنهادی، این رقم ۳میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. دولت از سال۱۴۰۰ نسبت به اخذ مالیات از لوکس‌سواران اقدام کرده حال آنکه درآمد زیادی از این نوع مالیات نداشته است. در بسیاری از کشورها ملاحظات زیست‌محیطی نقش اصلی را در وضع مالیات‌ها ایفا می‌کند؛ اما در ایران تنها قیمت به‌عنوان معیاری برای لوکس بودن خودرو محاسبه می‌شود که با توجه به سطح نامتعارف قیمت خودرو تحت‌تاثیر سیاست‌های نادرست بازار، معیار قابل اطمینانی نیست.
  • مخالفت مجلسی‌ با فروش خودرو در حاشیه بازار

    دنیای‌اقتصاد: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: فروش خودرو در حاشیه بازار، سیاست غلطی است، زیرا بازار خودرو در ایران انحصاری است و واردات نیز به‌سختی انجام می‌شود. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که منظور از اینکه گفته می‌شود حاشیه بازار، کدام بازار است، ادامه داد: آیا منظور بازار تلگرامی است یا قیمت‌‌‌سازی‌‌‌هایی که در پلتفرم‌‌‌های داخلی بدون هیچ مبنایی توسط چند نمایشگاه‌دار صورت می‌گیرد؟
  • روان‌درمانی در بازار خودرو

    دنیای‌اقتصاد: به نظر می‌رسد کلیدواژه وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر فراگیری واردات و تولید خودروهای برقی، این روزها تا حدی تعدیل شده و عباس علی‌آبادی حالا روی عبارت «مردم نگران نباشند» تمرکز کرده است. علی‌آبادی که هشتمین ماه حضور خود در وزارت صمت را سپری می‌کند، در این مدت به هیچ موضوعی به‌اندازه خودروهای برقی نپرداخته است. وی نشان داده که در صنعت خودرو تنها تمرکزش بر موضوع توسعه خودروهای برقی است. با این حال، این روزها عبارت دیگری نیز به ادبیات خودرویی وی اضافه شده است: «مردم نگران نباشند».
  • کاهش عمدی تولید در فورد

    دنیای‌اقتصاد: فوردموتور اعلام کرد که تولید پیکاپ لایتنینگ F-۱۵۰ خود را کاهش خواهد داد، زیرا تقاضا برای خودروهای الکتریکی کمتر از حد انتظار بوده است. به گزارش «ایسنا»، خودروساز شماره۲ ایالات‌‌‌متحده عنوان کرد که از اول آوریل تولید خود را در مرکز خودروهای الکتریکی روژ به یک‌شیفت کاهش می‌دهد. این خودروساز در اکتبر اعلام کرد که به طور موقت یکی از سه‌شیفت کارخانه میشیگان را که F-۱۵۰ الکتریکی تولید می‌کند، کاهش می‌دهد.
  • خودروساز ویتنامی ناکام ماند

    دنیای‌اقتصاد: وین‌فست، سازنده خودروهای برقی ویتنامی اعلام کرد در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۳۵‌هزار دستگاه خودرو تحویل داده است که کمتر از هدف خود یعنی حداقل ۴۰‌هزار دستگاه است. طبق اعلام این خودروساز، دلیل این موضوع، پذیرش کند خودروهای الکتریکی در برخی مناطق، رقابت سخت و اقتصاد نامطمئن است. به گفته این شرکت، با همه اینها تحویل خودرو در سه‌ماه آخر سال ۲۰۲۳، حدود ۳۵‌درصد نسبت به سه‌ماهه سوم افزایش یافته و به ۱۳‌هزار و ۵۱۳دستگاه رسیده است. وین‌فست که در ماه مارس گذشته تحویل خودروی کاربردی اسپرت ( VF۸ (SUV خود را در کالیفرنیا آغاز کرد، در اوایل ماه جاری طرحی را برای راه‌اندازی تاسیسات تولید و باتری در هند روی میز گذاشت. این شرکت قصد دارد در بازارهای بیشتری در خاورمیانه، آمریکای لاتین و آسیا از جمله اندونزی گسترش یابد. در ماه اکتبر، یکی از مقامات ارشد وین‌فست گفت که این شرکت در سال‌جاری فروش خود را گسترش خواهد داد. وین‌فست که هنوز سودی به دست نیاورده است، وقتی وارد بازار خودروهای برقی شد که قیمت تحت فشار بود و به کاهش قیمت خودروهای پیشرو در بازار تسلا و شرکت‌های چینی از جمله بی‌وای‌دی منجر شد.
  • رضایت وزیر صمت از بازار خودرو

    دنیای‌اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید خودروهای داخلی را افزایش خواهیم داد، گفت: بازار خودرو رو به‌‌‌ بهبود است. مردم باید حوصله کنند، زیرا وضع خوبی خواهیم داشت. عباس علی‌‌‌آبادی دیروز در حاشیه بیست‌وششمین دوره همایش رتبه‌‌‌بندی شرکت‌های برتر ایران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بازار خودرو رو به‌‌‌ بهبود است، اما عده‌‌‌ای در این بازار به دنبال منافع خود و سودهای کلان هستند و از این فضا سوءاستفاده می‌کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر