شماره روزنامه ۶۰۴۹
|

  • استقبال بازارها از پزشکیان

    بااعلام پیروزی مسعود پزشکیان، پرونده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بسته شد.پزشکیان در انتخابات روز جمعه ۱۵تیرماه با کسب ۱۶میلیون و ۳۸۴هزار و ۴۰۳رای، به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شد.او طی برگزاری دومرحله انتخابات ریاست‌جمهوری توانست دررقابت با ۵رقیب دیگر خود که همگی ازجریان اصولگرا بودند، پیروز رقابت‌های انتخاباتی شود . رقیب اصلی او سعید جلیلی نیز که به مرحله دوم انتخابات راه یافته بود باکسب ۱۳میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای ، صندلی ریاست جمهوری را به او واگذار کرد. انتخابات ریاست‌جمهوری با پیروزی مسعود پزشکیان به پایان رسید. با این حال بسیاری از جامعه‌شناسان انتخابات ۱۴۰۳ را انتخاباتی قابل بررسی و تامل عنوان کردند؛ چرا که در آن نظم سابق اجتماعی به هم خورده و حتی به نظر می‌رسد‌ دچار تغییرات جدی شده است. بعد از بر‌‌گزاری دومین دور از انتخابات چهارهمین دوره ریاست‌جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس جدید دولت فصل ابهامات انتخاباتی در بورس تمام شد. شنبه ۱۶تیرماه تابلوی معاملات بازار سرمایه بعد از یک دوره رکود طولانی رنگ هیجان به خود گرفت و شاخص‌ها توانستند رکوردهای جالبی را به‌ثبت برسانند. روز گذشته همزمان با اعلام نتیجه انتخابات دولت چهاردهم و پیروزی نامزد اصلاح‌طلب در این دوره، نرخ دلار و تتر در معاملات غیررسمی شروع به نوسانات کاهشی کرد. اما اولویت اصلی رئیس‌جمهور جدید چه باید باشد؟ به نظر می‌رسد، پله اول گشایش اقتصادی رفع دائمی تحریم‌ها است. «دنیای‌اقتصاد» در شماره امروز خود، آنچه را که دولت چهاردهم لازم است در اقتصاد و سیاست، مدنظر داشته باشد، از نگاه اقتصاددانان و صاحب‌نظران تشریح و بررسی کرده است. همچنین آینده بازارهای مسکن، خودرو و فعالیت‌های صنعتی نیز در نظرسنجی از کارشناسان این حوزه‌‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
  • سلام بر دولت مسعود

    دنیای اقتصاد: با اعلام پیروزی مسعود پزشکیان، پرونده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بسته شد. پزشکیان در انتخابات روز جمعه ۱۵تیرماه با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای، به عنوان رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شد. او طی برگزاری دو مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری توانست در رقابت با ۵رقیب دیگر خود که همگی از جریان اصولگرا بودند پیروز رقابت‌های انتخاباتی شود‌. رقیب اصلی او سعید جلیلی نیز که به مرحله دوم انتخابات راه یافته بود با کسب ۱۳میلیون و ۵۳۸هزار و ۱۷۹ رای، صندلی ریاست‌جمهوری را به او واگذار کرد.
  • چشم‌انداز سیاست خارجی

    دنیای اقتصاد: به دنبال پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، رسانه‌های غربی این رویداد را بازتاب دادند. سی‌ان‌ان با تکیه بر گفته برخی کارشناسان نوشت یک چهره معتدل‌تر در ریاست‌جمهوری می‌تواند گفت‌وگو بین ایران و کشورهای غربی را تسهیل کند. نیویورک‌تایمز هم بر اساس گفته تحلیلگران تاکید کرد که رئیس‌جمهور می‌تواند سیاست‌های داخلی را تعیین کند و سیاست خارجی را نیز شکل دهد. هر دو رسانه غربی به چالش‌هایی که پیش‌روی دولت جدید است از جمله احتمال گسترش تنش‌ها بین ایران و اسرائیل و مساله هسته‌ای پرداختند.
  • تقدیر رهبر انقلاب از حرکت بزرگ مردم

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ضمن تبریک به ملت ایران و رئیس‌جمهور منتخب و همه فعالان این صحنه حساس، همگان را به همراهی و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه و تاکید کردند: شایسته است رفتارهای رقابتی انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و همه برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کنند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب را به توکل به خداوند رحمان و چشم دوختن به افق‌های بلند و ادامه راه شهید رئیسی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های فراوان کشور به ویژه جوانان انقلابی و مومن توصیه کردند. متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
  • دیدار رئیس‌جمهور منتخب با رهبر انقلاب

    آقای دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب عصر روز شنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.رهبر انقلاب در این دیدار ضمن تبریک مجدد موفقیت آقای دکتر پزشکیان در کسب رای اکثریت و ابراز خرسندی از روند افزایشی مشارکت در دور دوم انتخابات، اظهار امیدواری کردند آقای دکتر پزشکیان با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و دیگر ظرفیت‌های فراوان کشور در مسیر پیشرفت و آبادانی گام بردارد.‌حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین ضمن دعا و آرزوی توفیق برای رئیس‌جمهور منتخب، توصیه‌هایی را بیان کردند./پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری
  • چرا اصولگرایان باختند؟

    دکتر رحمن قهرمان‌پور/تحليلگر انتخابات و سياست خارجي
    سرانجام رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسید و پزشکیان برنده این رقابت شد. همان‌طوری‌که در یادداشت‌های قبلی هم گفته بودم در این رقابت، پزشکیان همواره جلوتر از جلیلی و شانس برنده شدنش بیشتر بود. جلیلی هم می‌توانست تحت شرایط خاصی برنده شود، اما مسیر پیروزی او به مراتب دشوارتر بود. اصولگرایان هم اشتباهات متعددی را در کمپین جلیلی مرتکب شدند. نخست اینکه اساس کمپین خود را بر تداوم وضع موجود قرار دادند. در حالی که نامزد مستقری در صحنه رقابت حاضر نبود. از طرف دیگر همزمان نقش چالشگر را ایفا کردند و «نه‌» به دولت سوم روحانی را شعار خود قرار دادند. ایفای همزمان دو نقش مستقر و چالشگر در کمپین انتخاباتی کاری بسیار دشوار است و در واقع رای‌دهنده مردد را سردرگم می‌کند. مشکل اساسی کمپین جلیلی این بود که از ابتدا به رای‌دهنده مردد نزدیک نشد و نتوانست آنها را جذب کند. سبد رای اصلی او حزبی بود و نتوانست سبد رای شخصی خود‌ را گسترش دهد. این در حالی بود که پزشکیان از ابتدا توانست سبد رای شخصی خوبی را جذب کند و تا آخر هم آن را حفظ کرد. سبد رای حزبی اصلاح‌طلبان هم به این سبد رای شخصی اضافه شد و او را پیروز انتخابات کرد.
  • موج تبریکات بین‌المللی به پزشکیان

    دنیای‌اقتصاد: رهبران جهان پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفتند.به گزارش الجزیره مسعود پزشکیان، رقیب خود سعید جلیلی را در دور دوم شکست داد. پزشکیان که قول داده است ایران را به روی جهان باز کند، قاطعانه نهمین رئیس‌جمهور منتخب کشورش شد.پزشکیان روز شنبه به «مسیر دشوار پیش رو» اذعان کرد، اما دست به سوی همه ایرانیان دراز کرد.
  • سه‌قطبی جدید در نقشه سیاسی ایران

    دنياي اقتصاد: انتخابات ریاست‌جمهوری با پیروزی مسعود پزشکیان به پایان رسید. با این حال بسیاری از جامعه‌شناسان انتخابات ۱۴۰۳ را انتخاباتی قابل بررسی و تامل عنوان کردند، چرا که در آن نظم سابق اجتماعی به هم خورده و حتی به نظر می‌رسد‌ دچار تغییرات جدی شده است.
  • پیام مقام معظم رهبری به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به پنجاه و هشتمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، با اشاره به مسائل پیچیده کنونی جهان، بر نقش‌آفرینی و اثرگذاری این دانشجویان در مسائل بزرگ با تکیه بر انگیزه، ایمان و اعتمادبه‌نفس تاکید کردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
  • عیار بین‌المللی انتخابات

    دنیای اقتصاد: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه پانزدهم تیر ماه برگزار شد و دو نامزدی که بیشترین آرا را کسب کرده بودند یعنی مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌‌‌طلبان و سعید جلیلی نامزد اصولگرایان در این انتخابات به رقابت پرداختند. این دور از انتخابات در ایران نیز در رسانه‌‌‌های جهان بازتاب زیادی داشت.
  • دومین انتخاب در ۸ روز

    دنیای اقتصاد: دومین مرحله ازچهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته با رقابت میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در ایران و شعب اخذ رای درخارج از کشور برگزار شد. اولین مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری روز ۸تیرماه با حضور ۴نامزد انتخابات برگزار شد که هیچ نامزدی نتوانست بیش از نیمی از آرا را کسب کند و راهی پاستورشود. به این ترتیب مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با کسب بیشترین آرا نسبت به دو رقیب دیگرخود به دور دوم انتخابات راه یافتند. بر این اساس، سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری برای دومین‌بار درتاریخ جمهوری اسلامی به نتیجه رای مردم در مرحله دوم انتخابات گره خورد. پیش‌تر در دوره نهم ریاست‌جمهوری در سال۸۴ انتخابات دومرحله‌ای شده بود.
  • اولین حضور رسمی ایران در شانگهای

    دنیای‌اقتصاد: بیست‌وچهارمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، صبح روز چهارشنبه با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری و سران کشورهای عضو این سازمان در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد. مخبر روز چهارشنبه برای شرکت و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در صدر هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به قزاقستان سفر کرد و علاوه بر سخنرانی در این اجلاس، دیدارهای دوجانبه‌ای با برخی سران کشورهای عضو این سازمان ازجمله ولادیمیرپوتین رئیس‌جمهوری روسیه و شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین داشت.
  • حضور رهبر انقلاب در مرحله دوم انتخابات

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز و همزمان با آغاز مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، راس ساعت ۸صبح رای خود را در صندوق انداختند. رهبر انقلاب پس از انداختن رای خود در صندوق۱۱۰، روز انتخابات را یک روز خوب و روز فعال شدن مردم برای یک امر مهم سیاسی دانستند و گفتند: ان‌شاءالله مردم عزیزمان با همت بیشتر در مرحله دوم و حضور در پای صندوق‌های رای و انتخاب بهترین، کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا شنبه رئیس جمهورمان را داشته باشیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری افزودند: اگر این‌گونه باشد خرسندکننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر