تقدیر فرمانده سپاه از «نبرد دیپلماتیک فرزندان انقلابی» سر لشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران

گروه خبر: ۶ روز از قرائت بیانیه هسته‌ای لوزان می‌گذرد؛ بیانیه‌ای که اعلام آن سبب شد هر روز بر شمار حامیان روند مذاکرات و نیز تقدیر‌کنندگان از اقدامات هیات مذاکره‌کننده ایرانی افزوده ‌شود؛ اگرچه در این میان نمی‌توان منتقدان و مخالفان این روند را نادیده گرفت، اما طی ۶ روز گذشته، از مسوولان کشوری گرفته تا افکار عمومی به شکل‌های مختلف حمایت و خرسندی خود را از اقدامات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند. حال آنکه مسوولان لشکری نیز از این اقدامات که به‌زعم بسیاری می‌توان آن دستاوردی مثبت برای کشور قلمداد کرد، تقدیر کرده‌اند؛ علاوه‌بر سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که سه روز پیش موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را به مقام معظم رهبری تبریک گفت، دیروز فرمانده کل سپاه پاسداران نیز به جرگه تقدیرکنندگان از هیات مذاکره‌کننده ایرانی پیوست. سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران با قدردانی از تلاش «فرزندان ملت ایران» در «مذاکرات هسته‌ای» تاکید کرد: «آمریکا مجبور به فراموشی همه گزینه‌های روی میز و روی آوردن به دیپلماسی شد.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرمانده کل سپاه پاسداران در حاشیه همایش فرماندهان سپاه در پاسخ به برخی از ابهامات مطرح شده پیرامون بیانیه اخیر هسته‌ای، تاکید کرد: «به‌فضل الهی فرزندان انقلابی ایران اسلامی در نبرد دیپلماتیک خود تا به امروز توانسته‌اند از حقوق ملت ایران به‌شایستگی دفاع کنند و ملت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تلاش‌های صادقانه و مجاهدت‌های سیاسی این عزیزان و ایستادگی روی خطوط قرمز تعیین شده، قدردانی می‌کنند.» جعفری با اشاره به اینکه بی‌صداقتی و عدم‌پایبندی آمریکایی‌ها به تعهدات و عدم‌اعتماد به آنها، مسیر سختی را برای آینده این جهاد دیپلماتیک ترسیم می‌کند، تاکید کرد: با این حال ما مطمئن هستیم همان‌گونه که رئیس محترم جمهوری و وزیر محترم امور خارجه و اعضای برجسته این تیم به‌صراحت مطرح کردند خط قرمز ما علاوه بر پذیرفتن حق چرخه غنی‌سازی هسته‌ای و تحقیق و توسعه در این حوزه «لغو همه تحریم‌های مرتبط» به‌عنوان نقطه مرکزی مطالبات ملت ایران است.»

فرمانده کل سپاه در حالی که دستگاه دیپلماسی کشور را «هوشمند و شجاع» خواند، انتظارات از این دستگاه را در این موضوع دانست که در فرصت تعیین‌کننده پیشِ‌رو، حداکثر ظرفیت‌های قدرتمند خود و مجموعه نظام را برای عزت انقلاب اسلامی و کشور و نیز لغو همزمان تحریم‌ها به کار گیرد.»

جلسه غیر‌علنی مجلس با حضور ظریف و صالحی

در میان همه حمایت‌ها و تقدیرها از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، برخی همچنان بر طبل انتقاد می‌کوبند و از ابهام‌هایی در بیانیه لوزان سخن می‌گویند که به‌زعم آنان برای کشور مثبت نیست؛ ازجمله برخی نمایندگان مجلس که حتی توضیحات دو ساعته ظریف در یک برنامه تلویزیونی و پاسخ به سوالات در کمیسیون امنیت ملی هم نتوانسته آنان را قانع کند. بر این اساس مجلسی‌ها دیروز جلسه‌ای غیرعلنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ترتیب دادند تا آنچه را که ابهام در بیانیه لوزان می‌خوانند روشن کنند. این جلسه اگرچه دو ساعت طول کشید و حاشیه‌هایی نیز داشت، اما بر اساس آنچه برخی نمایندگان از جزئیات این جلسه غیرعلنی اعلام کرده‌اند، نمایندگان مجلس بار دیگر به حمایت از تیم مذاکره‌کننده پرداختند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان جلسه غیر علنی مجلس، ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها برای رفع نگرانی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

فکت شیت ایرانی صادر می‌شود

از میان آنچه برخی نمایندگان درباره جزئیات جلسه غیرعلنی دیروز گفته‌اند، سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در این جلسه صالحی اطلاعاتی درباره مساله فنی مذاکره ارائه کرد، گفت: از جمله از مهم‌ترین دستاوردهای به دست آمده در حوزه فنی در مذاکرات لوزان حفظ امکان تحقیق و توسعه کشور در موضوع هسته‌ای است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر اساس آنچه نقوی حسینی به «ایسنا» گفته است، وزیر امور خارجه گفت که قرار است فکت شیت ایرانی در پاسخ به دروغ‌‌پردازی‌های آمریکا در مورد بیانیه لوزان صادر شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» درباره جزئیات بیشتری از جلسه با ظریف و صالحی تاکید کرد: برآیند این جلسه را می‌توان این‌گونه بیان کرد که نمایندگان از تیم مذاکره‌کننده خواستند تا اشکالات موجود در بیانیه لوزان در توافق نهایی تکرار نشود.» به نظر می‌رسد به‌زعم سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ابهامات همچنان باقی مانده است. این اما نظر همه نمایندگان مجلس نیست.

مطهری: بسیاری از ابهامات رفع شد

علی مطهری در این باره با بیان اینکه این جلسه در جهت‌گیری مجلس در مورد مذاکرات موثر خواهد بود، جلسه غیرعلنی دیروز را خوب ارزیابی کرد و افزود: «فکر می‌کنم بسیاری از ابهامات نمایندگان در این جلسه برطرف شده باشد.» بر اساس گزارش «ایسنا»، مطهری تاکید کرد که فضای مجلس و اکثریت نمایندگان، موافق صحبت‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود. از سوی دیگر حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه در امور کنسولی و پارلمانی از استقبال گرم نمایندگان از توضیحات وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه غیرعلنی دیروز خبر داد.

اعتراض ناکام منتقدان

اگرچه جلسه دیروز خالی از حاشیه نبود، اما بدرقه گرم نمایندگان از ظریف و صالحی درپایان جلسه غیرعلنی دیروز نشان می‌دهد اعتراض‌های صورت گرفته از سوی برخی نمایندگان مخالف با روند مذاکرات هسته‌ای در داخل جلسه و نیز تجمع کسانی که گفته می‌شود دانشجویان مخالف با روند مذاکرات هسته‌ای بودند، ناکام ماند. ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی اعلام شد مفاد بیانیه‌ لوزان، مورد تایید نظام است، اعلام کرد که نمایندگان مجلس در پایان به گرمی ظریف و صالحی را بدرقه کردند. از سوی دیگر محمدرضا تابش در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اعتراض تعداد کمی از نمایندگان مجلس که منتقد روند مذاکرات و بیانیه لوزان بودند تاکید کرد که این اعتراض‌ها نتوانست جو حمایتی مجلس از تیم مذاکره‌کننده را به هم بزند. انتخاب نیز به نقل از سید محمد سادات ابراهیمی، نماینده شوشتر در مجلس نوشت: «گروهی خاص از نمایندگان مجلس به سخنان محمد جواد ظریف در جلسه غیرعلنی اعتراض کردند که با نکوهش اکثریت مجلس روبه‌رو شدند و اکثریت مجلس با سخنان ظریف و صالحی موافق است.»