نقشه راه آینده دیپلماسی ایران

گروه دیپلماسی- فضای دانشجویی دانشگاه تهران فرصتی را برای تبیین سیاست خارجی و جزئیات توافق هسته‌ای ژنو فراهم آورد که در این میان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه توانست در فضای احساسی و البته انتقادی به سوالات و ابهامات دانشجویان پاسخ گوید. این سخنرانی با استقبال بسیار دانشجویان این دانشگاه روبه‌رو شد و از ساعاتی قبل از این سخنرانی، سالن محل این نشست، سراسر جمعیت بود. دانشجویان در بین سخنرانی ظریف، او را بارها تشویق کردند. در این نشست ظریف با اشاره به فضای جدید نظام بین‌الملل و ضرورت بازبینی در کنش‌های سیاست خارجی گفت که ادراک غلط مبنای تصمیمات نادرست در روابط بین‌الملل است.

به گزارش «ایسنا»، وزیر امور خارجه در ابتدای سخنانش گفت: بسیار خوشحالم که نخبگان با سیاست آشتی کرده‌اند.

ظریف با بیان اینکه سیاست خارجی یک مقوله‌ پیچیده و دارای ابعاد گوناگون و با لایه‌های مختلف است و حوزه‌ ساده‌انگاری و ساده‌سازی نیست، گفت: «نمی‌شود سیاست خارجی یا روابط بین‌الملل را سیاه و سفید مطرح کرد. روابط بین‌الملل، طیفی از خاکستری است و در همین خاکستری بودنش بسیار پیچیده است و بنابراین نیاز است که پیچیدگی‌های روابط بین‌الملل را با اهداف سیاست خارجی گره بزنیم تا بتوانیم فهم بیشتری پیدا کنیم؛ زیرا مشکلات بیشتر ما در پیشبرد سیاست خارجی، مشکلات ادراکی است.»

او توضیح داد: «اگر به صحنه‌ بین‌المللی توجه کنید و نگرانی‌هایی را که در صحنه‌ بین‌المللی در حوزه‌ سیاست خارجی مشاهده می‌شود را بخواهیم در یک کلمه خلاصه کنیم آن کلمه «ادراک غلط» است. مشکلات ادراکی مبنای سیاست‌های نادرست در روابط بین‌الملل است.

وزیر خارجه اضافه کرد: «سیاست خارجی مجموعه‌ای از تداوم و تغییر است. کشور صرف‌نظر از دولت، حکومت و رژیم دارای یک رشته‌ای از منافع است که در بستر زمان تغییر نمی‌کند. بنابراین همواره سیاست خارجی ما نمونه‌ای از تداوم را دارد. همان‌طور که در سیاست خارجی آمریکا نکاتی از تداوم همواره وجود داشته است.»

نباید در سایه‌ کابوس هسته‌ای زندگی کنیم

ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: «می‌توانیم با تصمیمات درست به سمت صلح و امنیت جهانی برویم یا اینکه با تصمیمات غلط مبنای امنیت بین‌المللی را بر ناامنی ناشی از تسلیحات کشتار جمعی بگذاریم. باید بپذیریم که می‌توانیم دیدگاه‌های خود را بر شرایط بین‌المللی تحمیل کنیم. نباید اجازه دهیم به ما بگویند شرایط بین‌المللی این است و ما باید بپذیریم که در سایه‌ کابوس هسته‌ای زندگی کنیم. هیچ ضرورتی ندارد که ما آن را بپذیریم.»

وزیر امور خارجه تاکید کرد: «باور به توان مردم، توانمندی‌های کشور و استقلال و اینکه در این کشور به عنوان تنها کشور خاورمیانه مردم خود هستند که در پای صندوق‌های رای آینده‌شان را تعیین می‌کنند و حکومتی را با حکومت دیگر جایگزین می‌کنند و این کار را چندین بار در پای صندوق‌های رای انجام دادند و با این اقدام حماسه آفریدند و قدرت ملی ایجاد کردند که برای ما قدرت ایجاد می‌کند. ما این قدرت را باید باور کنیم. وقتی این قدرت را باور کردیم، از مذاکره نمی‌ترسیم. آنهایی از مذاکره می‌ترسند که دچار خودکم‌بینی هستند و فکر می‌کنند ضعیف هستند و قدرت مردم را باور ندارند.»

ظریف ادامه داد:‌ «آنهایی از مذاکره می‌ترسند که آمریکا و رژیم صهیونیستی را قدر قدرت می‌دانند و فکر می‌کنند در مقابل آمریکا نمی‌شود هیچ کاری کرد. فکر می‌کنند که اگر آمریکا اراده کند شما نمی‌توانید با آن و دیگر کشورهای بزرگ مقابله کنید و حرف خود را به پیش ببرید. این نهایت ضعف و خودکم‌بینی است.»

مذاکره قرائت بیانیه نیست

ظریف گفت: «ما باید تصمیم بگیریم که با چه شرایطی و با چه چارچوبی و چه زمانی می‌خواهیم مذاکره کنیم. البته مذاکره به معنای رسیدن به تفاهم است، نه به معنای قرائت بیانیه.»

باید احترام، امنیت و اقتدار به ایران و ایرانی را بازگردانیم

او تاکید کرد: «باید احترام، امنیت و اقتدار به ایران و ایرانی را بازگردانیم. ایران باید یکبار دیگر به‌عنوان خاستگاه تمدن، مدارا و گفت‌وگو در دنیا شناخته شود.»

ظریف اضافه کرد: «با وجود تمام تلخ‌کامی‌ها، ناروایی‌ها و فشارها و سختی‌های اقتصادی این مردم به پای صندوق رای رفتند و با حضور ۷۳ درصدی خود آینده خود را تغییر داده و اجازه ندادند کسی برای آنها تصمیم بگیرد. این بزرگ‌ترین عامل نهادینه دموکراسی است. مردم ما قدرت ما هستند.»

بدون اجماع داخلی سیاست خارجی پوسته‌ای از شعارها است

وزیر امور خارجه گفت: «سیاست خارجی ما دعوای جناحی نیست. سیاست خارجی ما مچ‌گیری نیست؛ بلکه حوزه اجماع داخلی است. با تقویت اجماع داخلی می‌توانیم سیاست‌خارجی را هدایت و حمایت کنیم. بدون اجماع داخلی سیاست خارجی پوسته‌ای از شعارها است. در حوزه‌ سیاست خارجی باید دعواها را کنار بگذاریم و همدلی را جایگزین کنیم.»

سلاح هسته‌ای برای ما مضر است

ظریف در ادامه سخنانش گفت: «سلاح هسته‌ای برای امنیت ما مضر است؛ ما سلاح نمی‌خواهیم؛ سلاح هسته‌ای نه می‌تواند بازدارندگی و نه امنیت و نه پایداری برای حکومت ایجاد کند و جز خطر و نگرانی برای ما چیز دیگری ندارد. اما دنیا باید بفهمد که نمی‌گذاریم دنیا برای ما تصمیم بگیرد.» او اضافه کرد که ما باید همزمان اجازه دهیم که دیگران از این اقتدار علمی استفاده کنند و نباید بگذاریم که برخی مانند رژیم صهیونیستی چهره‌ ایران را مخدوش کنند. ما باید این بهانه را از صهیونیست‌ها و همراهان افراطی آنها بگیریم. زیرا آنها آینده‌شان را در جنگ تنش و تشنج می‌بینند. از این طریق می‌توانند بر ظلم و تهدید و فشار ادامه دهند. امروز ما این بهانه را از دست نتانیاهو گرفته‌ایم.

وی با انتقاد از واکنش برخی از رسانه‌های داخلی از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: اجازه ندهید دنیا برای ما تصمیم بگیرد. خط فکری ایجاد کنند و با دروغ پردازی‌ها اجماع داخلی را از بین ببرند. برخی در داخل «فکت‌شیت» کاخ سفید را مبنای توافق هسته‌ای قرار می‌دهند. ولی برنامه‌ اقدام مشترک اعلام شده از طریق سایت رسمی کشور را اهمیت نمی‌دهند، چرا سایت‌های ما که ادعای حزب‌اللهی می‌کنند از سایت دبکای اسرائیلی که عامل پخش اطلاعات غلط است نقل قول می‌کنند، اما وزیر خارجه را باور نمی‌کنند.»

نتانیاهو با مظلوم نمایی چندین دهه است که کلاه بر سر دنیا گذاشته است

وزیر امور خارجه اضافه کرد:‌ «دوستان ما چرا اجازه می‌دهند که رسانه‌های اسرائیلی درباره آینده مذاکرات صحبت کنند. نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) با مظلوم نمایی چندین دهه است که کلاه بر سر دنیا گذاشته است. اما اکنون وامانده است و نمی‌داند چه کار کند و به دروغ پراکنی ادامه می‌دهد تا بتواند انسجام ما را بر هم زند؛ اما من می‌گویم که این انسجام پابرجا است.»

ظریف اضافه کرد: مذاکرات دشوار است؛ بیانیه خواندن کار آسانی است؛ اما رسیدن به راه‌حل و توافق نیازمند دقت و ابتکار روش و بیش از همه نیازمند شجاعت است. خواندن بیانیه چندان نیاز به شجاعت ندارد.

ایران در پایان ریاست‌جمهوری خاتمی مهم‌ترین قدرت منطقه بود

ظریف با بیان اینکه برخی تلاش می‌کنند ایران را تخلیه استراتژیک کنند، افزود: «درطول چند سال گذشته برخی تلاش می‌کردند ایران را به یک مشکل ساختگی وابدارند و از این مسیر مانع حضور فعال ایران در عرصه‌های بین‌المللی شوند. اما سوال این است که چرا ۱۰ سال گذشته بدون حضور ایران مساله افغانستان حل نمی‌شد. جمهوری اسلامی ایران در پایان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی مهم‌ترین قدرت منطقه بود.»

وزیر امور خارجه با اشاره به دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی و نقش فعال ایران در منطقه، اضافه کرد: «جمهوری اسلامی ایران به برکت ۲۴ سال مقاومت، سرمایه‌گذاری و توجه به ابعاد معنایی قدرت توانسته بود نقشی داشته باشد که بدون ایران، مساله عراق و افغانستان حل نشود. دیگران چون این قدرت را برنمی‌تابیدند، تلاش برای تخلیه استراتژیک ایران کردند؛ اما ما تلاش می‌کنیم که با هدایت مقام معظم رهبری این توان را بازیابیم؛ زیرا این توان بازگشتنی است؛ بنده همانند مقام معظم رهبری معتقد هستم که داشتن سلاح هسته‌ای به نفع کشور نیست.»

در ادامه‌ این نشست، علی عبدی به نمایندگی از دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌ها برای طرح پرسش خود به پشت تریبون رفت که با انتقادات دانشجویان مواجه شد. ظریف در پاسخ به این انتقادات گفت: «قرار شد همه را تشویق کنید.» وقتی این دانشجو سخن خود را با بیان انتقاداتی از شعارهای در بدو ورود ظریف آغاز کرد که در آن دانشجویان گفته بودند: «صل علی محمد، روح مصدق آمد» دانشجویان دوباره او را مورد انتقاد قرار دادند که با درخواست وزیر امور خارجه، صحبت‌های این دانشجو ادامه پیدا کرد.

این دانشجو گفت: «آیا آنچه که دادیم با چیزهایی که ستاندیم برابری می‌کند؟ چرا تلاش نکردیم تا دقیقا واژه‌ غنی‌سازی در سند گنجانده شود؟ درباره‌ اراک و غنی‌سازی چرا بیشتر تلاش نشد؟ آیا این توهین به ملت ایران نیست که پول ملت را به صورت قطره به قطره برگردانند؟ این دیپلماسی صدقه‌ای شایسته ملت ایران نیست. آیا معنی نرمش قهرمانانه که مدنظر رهبری است این بود که بازپس‌گیری پول‌های خودمان با دادن امتیازات بزرگ همراه باشد؟»

در ادامه، سوالات این دانشجو با انتقادات حاضران قطع شد که ظریف گفت: «بگذارید سوالات را مطرح کنند. متاسفانه در اذهان عمومی این پرسش‌ها را مطرح کرده‌اند، اجازه دهید به آنها پاسخ دهم.»

ظریف در پاسخ گفت: «تشکر می‌کنم که این نکات را اینجا مطرح کردید که فرصتی است تا من هم بتوانم جواب دهم. خوب است که این حرف‌ها زده شود. باید بگویم که غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند. از این مردم می‌ترسند. آیا شما فکر کرده‌اید که آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟ آیا واقعا به خاطر سیستم نظامی ماست که آمریکا جلو نمی‌آید؟ بله؟ شما بر چه اساس فکر می‌کنید که آمریکا می‌تواند به امکانات نظامی ما دست پیدا کند؟ کدام سند را خوانده‌اید؟ کدام سند چنین ادعایی را مطرح کرده است؟»

دانشجویان یک‌صدا گفتند: «کیهان.»

پول نفت را به دلیل سیاست‌های غلط در اختیار غربی‌ها قرار دادیم

وزیر امور خارجه ادامه داد: «اینکه آقای کری می‌گوید تاکنون هیچ‌کس تا این اندازه با من به تلخی صحبت نکرده بود، چرا به خودتان اجازه می‌دهید که نمایندگان ملت را تحقیر کنید؟ ما در مقابل خارجی‌ها می‌گوییم به شما اعتماد نداریم، شما باید اعتماد مردم ما را جلب کنید. چرا شما از طرف خارجی‌ها حرف می‌زنید؟ ما پولی را که دولت مورد حمایت شما داد پس می‌گیریم. آیا ما این پول را در اختیار غرب گذاشتیم؟ ما پول نفت را که به دلیل سیاست‌های غلط و ندانم‌کاری در اختیار غربی‌ها قرار گرفت، پس می‌گیریم.»

وزیر امور خارجه اضافه کرد: «آیا این توهین به مردم ما نبود که پول نفت‌مان را نمی‌توانیم به کشور بازگردانیم؟ آیا توهین به ملت ایران نبود که برای برگرداندن هر یک دلار پول این مردم، ۸ تا ۳۰ سنت پول به واسطه می‌دادیم تا پول خودمان را برگردانیم؟»

دانشجویان شعار دادند: «دیپلمات واقعی همینه همینه.»

او ادامه داد: «برادران من برای من گفتن این حرف‌ها بسیار دردناک است. وقتی از ژنو برگشتم از همه دولت‌های گذشته تشکر کردم. از همه‌ مذاکره‌کنندگان قبلی. اما بنا نداریم بعد از اینکه گروهی توان و حیثیت و آبرویشان را برای احقاق حقوق این ملت گذاشتند از آنها مطالبه اتفاقاتی را که در قبل افتاده است، داشته باشیم. این انصاف نیست. اگر پول کشور را قسطی برمی‌گردانیم این پول در گذشته مانده بود. اقلا ما آن را قسطی برمی‌گردانیم.»

دانشجویان شعار دادند: «ما اهل کوفه نیستیم ظریف تنها بماند» و وزیر خارجه با حرکت دست از دانشجویان خواست این شعار را متوقف کنند.

ظریف ادامه داد: گفتند که واژه‌ غنی‌سازی در این سند نیست. بله واژه غنی‌سازی در «فکت‌شیت» کاخ سفید نیست. اگر مبنا و مرجع به جای سندی که دوستان شما مذاکره کرده‌اند فکت‌شیت کاخ سفید است به همان استناد کنید. دو جای این سند به غنی‌سازی اشاره شده که هیچ‌گونه راه‌حلی برای موضوع هسته‌ای بدون غنی‌سازی امکان‌پذیر نیست. اگر شما می‌خواهید به آمریکایی‌ها یاد بدهید دیگر نگویید از حقوق این ملت دفاع می‌کنید. چگونه می‌گویید در این سند غنی‌سازی نیست؟

در این هنگام دانشجویان شعارهایی علیه کیهان و رژیم صهیونیستی دادند که ظریف حاضران را خطاب قرار داد و گفت: «بچه‌ها اجازه ندهید تندروی، ما را هم به تندروی بکشاند.»

او افزود: «می‌گویند چرا متن مذاکرات را به مردم اعلام نمی‌کنید، باید گفت مذاکره در اتاق مذاکره صورت می‌گیرد. نتیجه مذاکرات را من به بیرون دادم؟ آمریکایی‌ها فکت‌شیت را بیرون دادند. ما اعتقاد داریم خدا همه‌ اینها را ضبط کرده‌است و ما با این اعتقاد پشت میز نشستیم؛ اما مذاکره برای گرفتن منافع کشور است و برای پیشبرد اهداف شخصی من نیست که بخواهم در خبرها اعلام کنم. اگر نه، سوت و کف از این بیشتر می‌گرفتم، اگر محتوای مذاکرات را پخش می‌کردم. برادر عزیز من! شما مذاکره می‌کنید برای اینکه به نتیجه برسید. من به شما اطمینان می‌دهم که در این مذاکره ذره‌ای از حقوق این مردم کم نشد، کوتاه نیامدیم و ذره‌ای از عزت این مردم بزرگ را واندادیم. من این را به شما اطمینان می‌دهم. به قیمت همه چیز، مذاکره باید محرمانه بماند. نتیجه‌ مذاکره را اعلام کردیم؛ زیرا مذاکره‌ای که برای رادیو و تلویزیون و هورا و کف صورت گرفته باشد نمی‌تواند منافع ملی را تامین کند.»

ظریف تاکید کرد: «آیا داده‌ها و ستانده‌های ما برابری می‌کنند؟ من از داده‌ها و ستانده‌ها جدول دارم. اینکه چه دادیم و چه گرفتیم. آنچه که گرفته‌ایم حق‌مان بوده و صدقه نبوده است. من این را در جلسات مذاکرات گفتم. وقتی آقای کری صحبت از پول می‌کرد عین این حرف‌ها را به ایشان گفتم، اما من هیچ نقشی در شرایطی که آنها بتوانند این‌گونه به ما حرف بزنند نداشتم. من تلاش می‌کنم آن شرایط را تغییر دهم.»

او ادامه داد: «از شما تقاضا می‌کنم منافع ملی را اصل بگیرید. منافع ملی در این است که بپذیریم مذاکره سخت و دشوار است. مذاکره داد و ستد است و باید تلاش کرد در این داد و ستد با استفاده از همه توان کشور بیشترین دستاورد را برای این کشور فراهم کرد. از دوستانی که متن‌ها را می‌خوانند و سخت می‌گیرند و تمام ایرادهای متن را می‌گیرند همیشه استقبال می‌کنم. من حقوقدانم و کارم این است. من ایرادهای متن را می‌بینم اما متن، متنی است که مذاکره شده، بیانیه‌ یک کشور نیست، این را بپذیرید و تلاش نکنید که استدلال‌های حقوقی طرف مقابل را تقویت کنید. ما سند را در اختیار عموم گذاشتیم. آن‌وقت خیال‌مان راحت بود که در شرایط بسیار نامناسب با قلدرترین آدم‌های دنیا مذاکره کردیم و سندی را گرفتیم که بتوانیم پخش کنیم.»

همه‌ ما دل در گرو این آب و خاک داریم

در ادامه این نشست، محمد رهبری، سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با بیان اینکه چه تفاوتی در این دور از مذاکرات وجود داشت که در هشت سال گذشته نتوانستند به این نتایج برسند؟ گفت: «مسائل مختلف مانند حبس‌ها و حصرها از چشم جهانیان پنهان نیست. آیا این مسائل در مذاکرات قدرت شما را محدود نکرده است؟ سیاست داخلی و خارجی با یکدیگر رابطه دارند، آیا مناسب نیست به مسائل سیاست داخل نیز رسیدگی شود و فضای امنیتی کمتری حاکم باشد؟ چه نسبتی بین تندروی‌ها در داخل و خارج از کشوروجود دارد؟»

ظریف پاسخ داد: «در پی این نیستم که درباره‌ دیگران قضاوت کنم. فقط می‌توانم بگویم آنچه به دست آوردیم در نتیجه‌ مقاومت همه مردم ایران است. باید همه مردم را پاس بداریم. ما مردم یک مرز و بوم هستیم. خط‌کشی‌های سیاسی نباید ما را از هم جدا کند. ما در این نبرد دیپلماتیک با هم هستیم. اینکه به گذشته اشاره کردم به این دلیل بود که می‌خواستند ما رفتار گذشته را با مشکلاتی که برایمان ایجاد شده درست کنیم. اینکه امروز به اینجا رسیدیم و دنیا غنی‌سازی ما را پذیرفته نتیجه مقاومت این مردم است و این اولین حرفی است که من در پیام پس از اعلام توافق ژنو اعلام کردم. این مقاومت را ارج بنهیم. هرکه در گذشته طرفدار یا منتقد یک دولت بوده است همه ما دل در گرو این آب و خاک داریم و برای آینده‌ بهتر این آب و خاک تلاش می‌کنیم. بنابراین همه‌ ما باید با هم باشیم.

در ادامه، امیرعلی آزادی، نماینده‌ بسیج دانشجویی در پشت تریبون قرار گرفت که برخی دانشجویان نسبت به حضور او انتقاد کردند. وزیر امور خارجه از دانشجویان خواست اجازه دهند سوالات او مطرح شود و خواست که دانشجویان همه را تشویق کنند.

او با بیان اینکه به سه پرسش اکتفا می‌کنم افزود: «با توجه به سابقه‌ای که در گذشته در مذاکره با غرب داشتیم و پذیرش تعلیق غنی‌سازی در نطنز به صورت داوطلبانه با هدف اعتمادسازی، آیا با پایان یافتن دوره‌ شش ماهه اعتماد، وعده داده شده حاصل می‌شود؟ با ابهامات موجود و امکان تفسیرهای متعدد در متن تفاهم‌نامه چه خواهیم کرد؟ اینکه ما اعلام می‌کنیم حق غنی‌سازی ما به رسمیت شناخته شده و وزیر خارجه‌ آمریکا عکس آن را اعلام می‌کند و اینکه بر اساس توافق‌نامه فعالیت‌های اراک ادامه خواهد یافت اما کاخ سفید منکر آن می‌شود چگونه قابل توجیه است؟ در بند اول پس از تعیین تکلیف غنی‌سازی ۲۰ درصد عبارت «No reconversion line» این مطلب را به معنای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد می‌گیرید اما طرف غربی اعلام می‌کند تجهیزات مربوط به تبدیل اورانیوم پنج‌درصد به ۲۰ درصد به طور برگشت‌ناپذیری از خط تولید کاهش یافته است. واقعا معنای این جمله چیست؟»

آزادی گفت: «به عنوان یک دانشجو شما را به عنوان وزیر خارجه به صبر و تحمل مخالف دعوت می‌کنم. عرصه‌ سیاست خارجی عرصه‌ منافع ملی است. اینکه ما شما را نقد می‌کنیم به شما و دولت آقای روحانی علاقه‌مندیم.»

دانشجویان به این گفته واکنش نشان دادند. در ادامه یکی از دانشجویان حاضر در جمع به شوخی این سخن ظریف را تکرار کرد و گفت: «بعدی!» که باعث خنده حاضران شد.

ظریف پاسخ داد: «تلاش بنده همواره در این بوده و هست و خواهد بود که زمینه را برای انسجام تقویت کنم اما یک دست صدا ندارد. حتما نیاز است که هر دو طرف برای تقویت انسجام حرکت کنند. من هشت سال همه گونه توهین، اتهام و دروغ را قبول کردم و یک کلمه صحبت نکردم. توقع داشتم هشت هفته به ما فرصت می‌دادند. از نصیحت شما سپاسگزارم اما واقعیت این است که ما به مذاکره نرفته، برخی دوستان اعلام شکست مذاکره کردند.»

چرا دوستان

طعم شیرین این مقاومت را تلخ ‌می‌کنند؟

وزیر امور خارجه اضافه کرد: «اگر ما صبر کردیم، صحبت نکردیم و پیام‌هایی که از تهران برای خبرنگاران همراه من آمد را اعلام نکردیم نجابت ما را دلیل بر این نگذارید که نمی‌دانیم. می‌دانیم. پیروزی در مذاکرات هسته‌ای، پیروزی همه‌ ما است. همان‌طور که در جمله‌ اول خود گفتم مقاومت مردم ایران به ثمر نشسته است. چرا دوستان سعی کردند طعم شیرین این مقاومت را در ذائقه این مردم تلخ کنند؟»

او گفت: «موضوعی درباره مذاکره مطرح کردند. سابقه‌ مذاکره در شرایطی بود که رهبری نظرشان را درباره گروه مطرح کردند. ما هم پیرو نظر رهبری بودیم. امروز هم در شرایط متفاوتی و با امکانات متفاوتی مذاکره می‌کنیم که حاصل هشت سال مقاومت مردم و سختی‌هایی که این مردم تحمل کردند را به عنوان پشتوانه‌ خود داریم و بر اساس آن مذاکره می‌کنیم. ان‌شاءالله این مذاکره می‌تواند به نتیجه برسد.»

فشار داخلی را تحمل ‌می‌کنم اما شما به نفع غربی‌ها صحبت نکنید

وزیر امور خارجه افزود: «من حاضرم فشار داخلی را تحمل کنم اما موضع مذاکراتی‌ام را از دست ندهم. در مقابل طرف غربی می‌ایستم اما شما به نفع طرف غربی صحبت نکنید. شما در تهران نگویید جمله‌ای که می‌گوید آیا غنی‌سازی به معنی این است که در فردو باشد یا نطنز یا اراک، داخل خاک ایران است یا خارج از ایران. همه دنیا که پذیرفته است غنی‌سازی باید در داخل خاک ایران باشد. چرا آتش به دست دشمن می‌دهید که دشمن می‌تواند از آن استفاده کند؟ این چه کمکی به امنیت ملی می‌کند؟ آیا برای غنی‌سازی خارج از ایران محدوده و تعداد سانتریفیوژ می‌گذارند؟ چرا آب به آسیاب دشمن می‌ریزید؟ چرا اجازه می‌دهید آنها بتوانند به روزنامه‌ ایرانی استناد کنند؟ آیا این در جهت امنیت ملی است؟ کاخ سفید مجبور شده به واشنگتن‌پست پاسخ دهد که چرا واقعیات را به مردم آمریکا نگفته است، آن‌وقت شما به سند کاخ سفید استناد می‌کنید؟»

منشور حقوق شهروندی یکی از اولویت‌های دولت یازدهم است

ظریف با تاکید بر رعایت حقوق مردم گفت: «در همین راستا منشور حقوق شهروندی یکی از اولویت‌های دولت یازدهم است. حقوق بشر ما تابلوی جمهوری اسلامی ایران است و گفت‌وگوهای سازنده را با سازمان‌های بین‌المللی ادامه می‌دهیم، البته این را باید بدانیم که مشکلات بسیاری از آنها حقوق بشر نیست. اگر آقایان پیاده شوند می‌توانیم با هم برویم. اما ابتدا باید پیاده شوند. اکنون آنها سوار بر مرکبی هستند که حتما برازنده آنها نیست.»

اگر عصبانی شدم عذرخواهی می‌کنم

ظریف در پایان سخنانش گفت: «اگر من عصبانی شدم عذرخواهی می‌کنم. قصد چنین کاری را نداشتم. کار دشواری به روی دوش ما گذاشته شده است. ما نیاز به کمک تک تک مردم ایران داریم تا بتوانیم این کار را پیش ببریم.»

بسیار خوشحالم که نخبگان با سیاست آشتی کرده‌اند.

آنهایی از مذاکره می‌ترسند که آمریکا و رژیم صهیونیستی را قدر قدرت می‌دانند.

مذاکره به معنای رسیدن به تفاهم است، نه به معنای قرائت بیانیه.

بدون اجماع داخلی سیاست خارجی پوسته‌ای از شعارها است.

سلاح هسته‌ای نه می‌تواند بازدارندگی و نه امنیت و نه پایداری برای حکومت ایجاد کند.

چرا سایت‌های ما که ادعای حزب‌اللهی می‌کنند از سایت دبکای اسرائیلی که عامل پخش اطلاعات غلط است، نقل قول می‌کنند؛ اما وزیر خارجه را باور نمی‌کنند.

دوستان ما چرا اجازه می‌دهند که رسانه‌های اسرائیلی درباره آینده مذاکرات صحبت کنند.

دنیا باید بفهمد که ما نمی‌گذاریم برای ما تصمیم بگیرند.

با اینکه آقای کری می‌گوید تا کنون هیچ‌کس تا این اندازه با من به تلخی صحبت نکرده بود، چرا به خودتان اجازه می‌دهید که نمایندگان ملت را تحقیر کنید؟

آیا توهین به ملت ایران نبود که برای برگرداندن هر یک دلار پول این مردم، ۸ تا ۳۰ سنت پول به واسطه می‌دادیم تا پول خودمان را برگردانیم.

در شرایط بسیار نامناسب با قلدرترین آدم‌های دنیا مذاکره کردیم و سندی را گرفتیم که بتوانیم پخش کنیم.

آیا برای غنی‌سازی خارج از ایران محدوده و تعداد سانتریفیوژ می‌گذارند؟