سوئیت سمفونی «رسول عشق و امید» در تالار وحدت

نگاه سوم- سوئیت سمفونی «رسول عشق و امید» همزمان با مبعث حضرت رسول، از ۱۹ مرداد به مدت ۱۰ شب در تالار وحدت اجرا می‌شود.

این سوئیت سمفونی اثر تلفیقی از موسیقی، حرکات موزون، افکت‌های صوتی و تصویری است که ۱۶۰ نفر از هنرمندان، روی صحنه هنرنمایی خواهند کرد. لوریس چکناواریان که در این ۱۰شب رهبری ارکستر سمفونیک تهران را برعهده دارد در نظر دارد ۲۰قطعه از آثار خود را که ۱۲ قطعه آن از ساخته‌های جدید است و مقاطعی از زندگانی پیامبران و امامان را به تصویر می‌کشد، در این سمفونی اجرا کند که این آثار شامل وفات و مبعث پیامبر اکرم، تولد حضرت مسیح، عید غدیرخم، ازدواج و شهادت حضرت علی (ع)، قبل و بعد از واقعه کربلا هستند. در این نمایش- سمفونی، سید مهدی شجاعی و نادر رجب‌پور همکاری می‌کنند. این سمفونی با نگاهی به خلقت انسان و زندگی پیامبران و امامان با هنرمندی چکناواریان، نگارش سیدمهدی شجاعی و گروه حرکات موزون نادر رجب‌پور اجرا می‌شود.

چکناواریان هدف از ساخت این سمفونی را علاقه شدید به موسیقی مذهبی و توجه به سنت‌های ملی و فرهنگی ایرانی دانسته است. وی در‌این‌باره می‌گوید: در تمام زندگی همیشه منتظر آمدن محرم بودم تا موسیقی مذهبی را بشنوم و جمع‌آوری کنم و حتی در کار اپرای عروسکی رستم و سهراب به کارگردانی بهروز غریب‌پور نیز از این‌گونه موسیقی مذهبی استفاده کرده‌ام.

این هنرمند یادآور شد: در ساخت موسیقی سعی کردم تمام مفاهیم مذهبی ایران را به زبان بین‌المللی و هنری تبدیل کنم تا همه دنیا حرف ما را بفهمند.

چکناواریان درباره این کار توضیح داد: این کار اولین بار در جشنواره موسیقی فجر اجرا شد و شامل ۲۰ قطعه است که ۱۲ قطعه آن را جدید نوشتم و داستان از زندگی مسیح (ع) آغاز شد و فلاش‌بک به آغاز خلقت بشر دارد و سپس به اوج داستان که تولد پیامبراکرم(ص) است می‌رسیم و سپس به زندگی امام‌علی‌(ع) و دیگر امامان تا به امام زمان (عج) برسیم.

وی تاکید کرد: در انجام هر کار هنری، مخاطب مهم بوده و تلاش هنر این است که بر ضمیر و اندیشه مخاطب تاثیر بگذارد و با ترکیب هنرهای مختلف می‌توان این تاثیر را گذاشت.

سمفونی- نمایش «رسول عشق و امید» از روز جمعه ساعت ۲۱ به مدت ۱۰شب در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود که در صورت استقبال تا ۵شب دیگر تمدید خواهد شد.