گلدسته‌های حرم سامرا فرو ریخت

آماده‌باش جیش المهدی در عراق

دنیای اقتصاد: صبح روز گذشته بار دیگر پس از ۱۶ماه حرم‌مطهر امامان علی‌النقی و حسن عسکری علیهما‌السلام مورد حمله‌ترویست‌ها قرار گرفت و بخشی از آن تخریب شد. سوم اسفند سال ۸۴ با بمب‌گذاری، گنبد این حرم فرو ریخت و این بار گلدسته‌های این حرم مورد اصابت گلوله‌های خمپاره قرار گرفت. به گفته شاهدان عینی ساعت ۹صبح به وقت محلی با شنیده شدن اولین صدای انفجار، مناره سمت چپ حرم به صورت کامل تخریب شد و ۵دقیقه بعد، با اصابت گلوله دوم مناره سمت راست نیز فرو ریخت.

ساکنین محلی همچنین از وقوع درگیری‌هایی پیش از انفجار امروز خبر دادند. مردم محلی در اظهار نظرهایی با مشکوک خواندن این اقدام گفتند: با توجه به اینکه حرم تحت مراقبت کامل نیروهای امنیتی عراق قرار داشت و نیز با توجه به اینکه حتی تمامی اماکن تجاری و مغازه‌های اطراف حرم به صورت کامل بسته بود و هیچ‌کس جز نیروهای پلیس عراق در این منطقه فعال نبودند، این شلیک بسیار مشکوک و شبهه‌برانگیز است.

برخی دیگر از اهالی سامرا بر این باورند که انهدام گلدسته‌های حرم سامرا در اثر اصابت گلوله خمپاره نبوده و با کارگذاشتن بمب، دو گلدسته تخریب شده است.

در مصاحبه‌هایی که در رسانه‌های عراق پس از این حادثه‌تروریستی پخش شد، برخی از شهروندان سامرا خبر دادند که همزمان با انهدام گلدسته‌های حرم، صدای انفجارهای مهیبی را در سطح شهر شنیده‌اند.

واکنش آیت‌ا... سیستانی

به دنبال وقوع انفجار در سامرا آیت‌ا.. علی سیستانی، خواستار خویشتنداری مردم شد.

حامد خفاف، سخنگوی آیت‌ا... سیستانی به خبرگزاری رویترز گفت: آیت‌ا.. سیستانی با محکوم کردن این حمله، خواستار آرامش شده و درخواست کرده است که اقدامی تلافی‌جویانه علیه اهل تسنن صورت نگیرد.

آیت‌ا... سیستانی اجتناب از اعمال انتقام‌جویانه را که به کشته شدن مردم بی‌گناه منجر خواهد شد، خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها جمع زیادی از مردم شهر نجف پس از انتشار خبر انفجار در سامرا در اعتراض به این عمل در این شهر تظاهرات کردند.

به گزارش ایرنا، مردم خشمگین نجف در ادامه تظاهراتشان در مقابل منزل آیت‌ا... سیستانی تجمع کرده و خشم و انزجار خود را نسبت به اهانت و تعرض به اماکن به مقدسات اسلامی ابراز کردند.

قطع برنامه‌های تلویزیونی

در پی حادثه انفجار در سامرا تلویزیون دولتی عراق برنامه‌های عادی خود را قطع کرد.

تلویزیون «العراقیه» و رادیو دولتی این کشور بعد از وقوع انفجار با قطع برنامه‌های عادی خود، اقدام به پخش سرودهای ملی کردند.

در این سرودها که عموما هنرمندان برجسته این کشور آنها را اجرا می‌کنند، بر حفظ وحدت ملی و نفی خشونت مذهبی و گرایش به وطن تاکید می‌شود.

اقدامات نخست‌وزیر عراق

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با دیوید پترائوس، فرمانده‌ نیروهای آمریکایی در عراق و رایان کروکر، سفر آمریکا در این کشور خواستار اعزام نیروهای آمریکا به سامرا به منظور جلوگیری از خشونت‌های احتمالی در این شهر شد.

مشاور مالکی خبر داد که نخست‌وزیر در دیدارش با مقامات آمریکایی از آنها خواست تا سربازان آمریکا در بغداد را به حالت آماده‌باش کامل در آورده تا از سرریز خشونت به این منطقه جلوگیری شود.

فرماندهی آمریکا نیز هیچ اظهار نظر فوری‌ای درباره اقدامات نظامی در پی این حمله ارائه نکرده است.

یک مقام رسمی از وزارت کشور عراق نیز اعلام کرد به نیروهای پلیس تحت فرماندهی دستور داده شده تا فورا به سامرا عزیمت کنند. مالکی همچنین پس از این اقدام‌تروریستی فورا با رییس اوقاف شیعه عراق صحبت کرد و پس از آن به دیدار وزرای کشور و دفاع و همچنین مشاور برجسته و فرماندهان امینتی عراق به منظور مباحثه درخصوص طرح‌هایی برای جلوگیری از خشونت‌های فرقه‌ای بیشتر رفت.

مشاور مالکی القاعده را در انفجار امروز دخیل دانسته است.

نوری المالکی، همچنین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقررات مربوط به منع‌تردد در سامرا اعمال خواهد شد.

دفتر نخست‌وزیری عراق روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی انفجار در سامرا، مقررات منع‌تردد از ساعت ۱۵ این روز به وقت محلی بغداد آغاز وتا اطلاع ثانونی ادامه پیدا می‌کند.

بعد از وقوع انفجار، شهر سامرا صحنه تظاهرات خودجوش مردمی در محکومیت این جنایت بود.

نوری المالکی، فرمانده کل قوای مسلح عراق همچنین با‌وزیران امنیتی شامل‌ وزیر کشور ودفاع و جمعی از فرماندهان امنیتی دیدار واوضاع امنیتی کشور و روند تحولات را بعد از وقوع حادثه انفجار بررسی کرد. نخست‌وزیرعراق با رییس‌جمهوری و دو معاون رییس‌جمهوری دیدار و درباره اوضاع جاری کشور با آنها گفت‌وگو کرد. جمعی از مسوولان و وزرای دولت عراق نیز که دیروز به قم سفر کرده بودند، به علت انفجارها در سامرا این سفر را نیمه تمام رها کرده و به تهران بازگشتند تا راهی عراق شوند. به گزارش خبرگزاری فارس از قم، برهم صالح، معاون نخست‌وزیر عراق، موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق، کریم وحید، ‌وزیر برق عراق و عبدوالضیاب‌، وزیر آموزش عالی عراق که به همراه سفیر عراق در ایران و کاظمی قمی سفیر ایران در عراق با هدف دیدار، برخی علما و مراجع قم به این شهر سفر کرده بودند، به علت انفجار در حرم سامرا برخی از برنامه‌های سفر خود را لغو کرده و برای بازگشت به بغداد عازم تهران شدند.

سید عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در تماس تلفنی با جلال طالبانی، رییس‌جمهوری و عادل عبدالمهدی، معاون وی از محل اقامتش در تهران این اقدام‌تروریستی را محکوم کرد. وی خویشتن داری مردم عراق را در رویارویی با طرح‌های گروه‌های‌تروریستی و تکفیری که قصد ایجاد تفرقه و آشوب طایفه‌ای بین مردم متحد عراق را دارند، خواستار شد.

حکیم همچنین از دولت عراق خواست تا در تامین امنیت اماکن مقدسه و جان شهروندان عراقی مسوولانه‌تر عمل کنند.

معاون رییس‌جمهوری عراق نیز ضمن محکوم کردن این حمله ‌تروریستی حفظ وحدت ملی عراقی‌ها و رویارویی با فتنه و آشوب‌های طایفه‌ای را خواستار شد.

عبدالسلام الکبیسی، سخنگوی هیات علمای مسلمین عراق (گروه اصلی سنی عراق) نیز ضمن محکوم کردن این حمله‌تروریستی خویشتن داری عراقی‌ها را خواستار شده و بر ضرورت انجام نگرفتن اقدامات انتقام جویانه تاکید کرد.

وی نیروهای امنیتی عراق را مسوول این حادثه دانست و افزود: این اقدام‌تروریستی در حالی انجام شد که حرم سامرا پس از انفجار قبلی تحت مراقبت و نظارت کامل نیروهای امنیتی و پلیس عراق است.

صالح الحیدری، مسوول اوقاف شیعیان در عراق نیز، به رویترز گفت: این یک اقدام جنایتکارانه است که تنها با هدف ایجاد شکاف‌های قومی صورت گرفته است.

حیدری «افراطیون» را مسوول این انفجار و حمله معرفی کرد و گفت: همان‌هایی که در سال ‌‌٢٠٠٦ در انفجار شرکت داشتند، این بار نیز مسوول این اقدام هستند.

آماده‌باش جیش المهدی

در پی انفجار روز گذشته در حرم امامان شیعیان، گروه شبه نظامی «جیش المهدی» در شهرک شیعه‌نشین صدر به حال آماده باش درآمد. منابع آگاه در شهرک صدر به خبرنگار ایرنا در بغداد گفتند که صدها نفر از اعضای جیش‌المهدی با پوشیدن لباس‌های سیاه و حمل سلاح در شهرک صدر به حال آماده باش در آمدند. جیش المهدی تحت فرمان مقتدی صدر عمل می‌کند.

مقتدی صدر در اظهارنظری عاملان این جنایت را «تکفیری‌ها» و «صدامی‌ها» دانست و هواداران خود را به حفظ آرامش و بر حذر بودن از فتنه مذهبی فرا خواند.

صدر همچنین در عراق سه روز عزای عمومی اعلام کرد و تظاهرات‌های آرام در محکومیت این اقدام را خواستار شد.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی مشترک عراق و آمریکا در سامرا به حال آماده‌باش درآمده‌اند.

اولین حمله تروریستی به حرم سامرا

در سوم اسفند ‌١٣٨٤ تروریست‌ها در عراق اشغال شده در حرم امام هادی(ع) و امام حسن عسگری(ع) در شهر سامرا بمب‌گذاری کرده و گنبد و بخش زیادی از این حرم مقدس را ویران کردند. شهر سامرا در‌١٢٠ کیلومتری شمال بغداد واقع شده است. در حمله سوم اسفند ‌٨٤ افراد مسلح ناشناس حوالی ساعت ‌٥ بامداد به نگهبانی حرم یورش برده و دست و پای پنج تن از نگهبانان را بسته و سپس اقدام به بمب‌گذاری در زیر گنبد و انفجار آن کردند و بعد از معرکه گریختند. در پی وقوع آن حمله، آیت‌ا... العظمی سیستانی با درخواست برای برپایی تظاهراتی گسترده، هفت روز عزای عمومی اعلام کرد و هزاران تن از ساکنان سامرا و عراق در اعتراض به این اقدام به خیابان‌ها آمدند و با سردادن شعارهایی، تروریست‌ها و نیروهای آمریکایی را مسوول این جنایت معرفی کردند.

این جنایت به عنوان اقدامی در جهت برانگیختن درگیری‌های فرقه‌ای و قومی و آتش جنگ داخلی در عراق از سوی جامعه‌ جهانی نیز به شدت محکوم شد.