موافقت مجلس با تشکیل استان البرز به مرکزیت کرج

دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌با تصویب لایحه پیشنهادی دولت، اجازه تاسیس استان البرز به مرکزیت کرج را صادر کردند تا وعده اردیبهشت ماه سال گذشته محمود احمدی نژاد به مردم کرج سرانجام عملی شود. بر اساس این مصوبه، به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به تاسیس استان البرز به مرکزیت کرج و مشتمل بر شهرستان‌های کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد اقدام کند. نمایندگان با ۱۴۴ رای موافق، ۴۱ مخالف و ۱۹ ممتنع از ۲۱۳ نماینده حاضر با تاسیس استان البرز موافقت کردند.پیش از رای‌گیری درباره این لایحه، موسی غضنفر آبادی در مخالفت با کلیات آن اظهار داشت: اگر با استانی شدن این شهرستان مشکل بیکاری آن حل می‌شود، آن را استان کنید و الا بگذارید همین طور بماند. نماینده بم خاطرنشان کرد: به‌جای گفتن این حرف‌ها که تا جایی استان نشود اعتبارات به آن تخصیص داده نمی‌شود، بهتر است موضوع اصلی را حل کنید و در جامعه ایجاد توقع نکنید.

مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان نیز در مخالفت با لایحه تاسیس استان البرز با بیان اینکه این موضوع کارشناسی نشده است، گفت: بهتر است این لایحه مجددا برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارسال شود. وی افزود: عجله‌ای بودن این لایحه مهم‌ترین دلیل مخالفت بنده با آن است. کواکبیان خاطرنشان کرد: صرف اینکه نام استان به این طرح داده شود، مشکلات مردم حل نخواهد شد. اما کاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا در موافقت با کلیات لایحه مذکور یادآور شد: شهرستان کرج بیش از خیلی از استان‌های فعلی جمعیت دارد و دارای قابلیت‌های بسیار زیادی است؛ لذا می‌تواند به مرکز شهرستان‌ها تبدیل شود. وی افزود: با استان شدن کرج باری نیز از دوش تهران برداشته می‌شود. بهروز جعفری، نماینده سمیرم هم در موافقت با کلیات این لایحه تاکید کرد: ما تنها برای کرج تصمیم‌گیری نمی‌کنیم؛ بلکه موضوع به تهران نیز مربوط می‌شود. وی با بیان اینکه کرج دارای توانایی‌های زیادی است، خاطرنشان کرد: کرج یک منطقه با اقلیم جغرافیایی طبیعی است که بر‌خلاف برخی استان‌ها که ممکن است باعث ایجاد مهاجرت شوند، ناهنجاری‌ ایجاد نمی‌کند.

بر اساس این مصوبه، شهرستان کرج به مرکزیت شهر کرج شامل بخش‌های مرکزی، آسارا و اشتهارد خواهد بود. شهرستان نظرآباد به مرکزیت شهر نظرآباد شامل بخش‌های مرکزی و تنکمان می‌شود و شهرستان ساوجبلاغ به مرکزیت شهر هشتگرد نیز شامل بخش‌های مرکزی، چندار، چهارباغ و طالقان خواهد بود. بر اساس ماده ۲ مصوبه مجلس نیز با انتزاع شهرستان‌های یاد شده از محدوده استان تهران، کارکنان سازمانی وسایل و تجهیزات، بودجه و اعتبارات موجود به تناسب جمعیت و وضعیت جغرافیایی از محل امکانات قبلی کسر و به استان جدید منتقل می‌شود.

پس از تصویب کلیات این لایحه نمایندگان کرج و شهرستان‌های مجاور به یکدیگر تبریک گفتند و خوشحالی خود را ابراز داشتند. علی لاریجانی، رییس مجلس نیز پس از بررسی جزئیات این لایحه و تصویب آن گفت: تصویب این لایحه بر کرجی‌ها مبارک باشد.وعده تاسیس استان البرز به مرکزیت کرج را نخستین بار محمود احمدی‌نژاد در دوره اول ریاست جمهوری خود مطرح کرد، اما تصویب لایحه آن در دولت تا بهمن ماه سال گذشته به طول انجامید. اما پس از تصویب لایحه یادشده در هیات دولت، روند تصویب نهایی آن در مجلس با سرعت بسیاری طی شد و از آنجا که به نظر نمی‌رسد شورای نگهبان نیز ایرادی به این لایحه وارد کند، از هم اکنون می‌توان استان شدن کرج را قطعی دانست.