محمدرضا اعلامی درگذشت

کارگردان فیلم سینمایی «نقطه ضعف» روز پنج‌شنبه بر اثر سکته قلبی درگذشت. این کارگردان سینما پنج‌شنبه شب بر اثر سکته قلبی در سن ۵۴ سالگی دارفانی را وداع گفت. محمدرضا اعلامی نماینده کانون کارگردانان در شورای صنفی این دوره بود و قصد داشت به زودی ساخت یک فیلم سینمایی را شروع کند.

محمدرضا اعلامی متولد ۱۳۳۵ تهران، دارای تحصیلات ناتمام در رشته سینما و تلویزیون از کالج رویال آرت لندن بود. وی از سال ۱۳۵۴ با ساختن فیلم‌های کوتاه برای کودکان و نویسندگی و تهیه‌کنندگی برنامه‌های کودک در تلویزیون به فیلمسازی روی آورد. وی فعالیت حرفه‌ای در عرصه سینما را با دستیاری کارگردان در «خط قرمز» به کارگردانی مسعود کیمیایی آغاز کرد و اولین فیلمش «نقطه ضعف» را در سال ۶۲ ساخت. فیلمی که او را به عنوان یکی از استعدادهای سینمای ایران مطرح کرد. اعلامی فیلم‌های سینمایی «رازها»، «ساقی»، «آشوبگران»، «آن سوی آینه»، «افعی»، «عشق و مرگ»، «شناسایی» و «ترنج» را کارگردانی کرده بود و می‌خواست امسال «ماشا‌الله خان در بارگاه هارون الرشید» را کارگردانی کند.

بازیگر فیلم سینمایی «عشق و مرگ» همکاری با اعلامی در این فیلم را زمینه شناخته شدنش در سینمای حرفه‌ای دانست. ماهایا پطروسیان گفت: من در اولین فیلمم با آقای اعلامی همکاری کردم. آن زمان دانشجوی تئاتر بودم و او به من اعتماد کرد و یک نقش مکمل متفاوت را به من سپرد. او زمینه معرفی من به سینمای ایران را فراهم کرد و این فرصت را به من داد تا در یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌هایش مقابل دوربین بروم. بازیگر فیلم سینمایی «هنرپیشه» ادامه داد: «عشق و مرگ» تجربه خوبی بود و در کنار بازیگر باتجربه‌ای مانند آقای جمشید هاشم‌پور بسیار آموختم. آقای اعلامی کارگردانی حرفه‌ای، خوش ذوق و با اخلاق بود و فضای مطلوبی برای کار برای بازیگران و عوامل به وجود می‌آورد. پطروسیان افزود: اعلامی یکی از کارگردان‌های با استعداد سینمای ایران بود که پس از «نقطه ضعف» نتوانست فیلمی در آن حد و اندازه بسازد. متاسفانه شرایط و فضا برای کار به وجود نیامد و او به آنچه استحقاقش را داشت دست نیافت. جایش برای همیشه در سینمای ایران خالی است؛ اما فیلم‌هایش یادگار او برای ما هستند.

بازیگر «پرده آخر» گفت: بازی من در فیلم «پرده آخر» دیده و این فیلم بسیار تحسین شد. بسیاری من را با این فیلم به یاد می‌آورند؛ اما اولین گام من در بازیگری با «عشق و مرگ» برداشته شد. روزی آقای اعلامی به من گفت همه جا می‌گویند تو با «پرده آخر» به سینما آمده‌ای، فراموش کرده‌ای که اولین فیلمت را با من کار کردی؟ به او گفتم که من خوب «عشق و مرگ» را به یاد دارم و دیگران «پرده آخر» را اولین فیلم من می‌دانند حالا از این فرصت استفاده و باز تاکید می‌کنم که افتخار می‌کنم اولین فیلمم را با آقای اعلامی کار کردم. وی گفت: شنیدن خبر درگذشت این کارگردان حرفه‌ای و خوش برخورد واقعا ناراحت‌کننده بود. این ضایعه را به خانواده محترم اعلامی و همکاران و دوستانش در سینما تسلیت می‌گویم.