خوش‌هیکلی گران شد
میرمحمد طجوزی
خوش‌اندام شدن دغدغه‌ای است که امروزه گریبان‌گیر بسیاری از جوانان کشورمان شده است.

اگر هنگام رفت‌و‌آمد در خیابان‌ها خوب دقت کنید متوجه علاقه شدید جوانان به ورزش بدن‌سازی خواهید شد. هر روز تعداد کسانی که می‌خواهند به جمعیت بدنسازها اضافه شوند، بیشتر می‌شود. البته این موضوع فقط در مورد ورزشکاران نیست؛ بلکه ورزشگاه‌ها نیز در حال توسعه و رشد هستند. تعدد بسیار زیاد مجموعه‌های ورزشی سبب می‌شود تا فرصت انتخاب بالاتر رفته و ورزشکاران بتوانند با دید بهتری به انتخاب یک باشگاه مناسب اقدام کنند. برای انتخاب یک باشگاه مناسب برای ورزش بدنسازی باید چند نکته کلیدی را در نظر داشته باشید:
* حتما مجموعه ورزشی موردنظر دارای مجوز رسمی فدراسیون مربوطه باشد.
* نکات ایمنی و بهداشتی به صورت کامل رعایت شده باشد.
* دستگاه‌ها و وزنه‌هایی که در آن جا مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتما دارای استاندارد باشد و حتی‌المقدور از دستگاه‌های روز دنیا استفاده کنند.
* حضور یک مربی کارآزموده، مهم‌ترین عامل انتخاب یک باشگاه بدنسازی است و در آخر فراموش نکنید نزد مربیانی تمرینات خود را آغاز کنید که حتما مجوز مربیگری داشته باشد. البته عده‌ای برای انتخاب باشگاه موردنظرشان به قیمت شهریه آن توجه می‌کنند؛ چراکه قیمت شهریه هر باشگاه بسته به موقعیت جغرافیایی و امکاناتش متفاوت است. به طور معمول قیمت‌ها از حدود 8000 تومان تا 50 هزار تومان متفاوت است. در بعضی باشگاه‌ها نیز هزینه استفاده از دستگاه‌هایی چون تردمیل، سولاریوم، ویبره ماساژور و از این قبیل جداگانه دریافت می‌شود. بعد از ثبت‌نام‌ در باشگاه اولین نیاز لباس مناسب برای این ورزش است.
البته بدن‌سازی لباس خاصی ندارد و حتما باید از پوشاک ورزشی استفاده شود که هم مناسب باشد و هم اینکه از تماس مستقیم بدن با بدنه دستگاه‌ها جلوگیری کند.بدن‌سازی یا همان بادی‌بیلدینگ به دو صورت حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در میان مردم تعریف شده است. کسانی که به صورت غیرحرفه‌ای این ورزش را دنبال می‌کنند، هزینه‌ای جز شهریه باشگاه را پیش رو ندارند؛ ولی کسانی که به دنبال قهرمانی این رشته هستند، گذشته از سه چهار ساعتی که هر روز باید ورزش کنند، هزینه‌های بسیار زیادی را باید به گردن بگیرند تا بتوانند به خواسته خود برسند. در این میان می‌توانیم نیاز به حضور یک مربی خصوصی‌ را یادآوری کنیم که دست‌‌کم ماهانه صد هزار تومان هزینه خواهد داشت. پس از چند ماه ورزش، درست همان زمانی که بدن آمادگی استفاده از مکمل‌ها، پروتئین‌ها و داروها را دارد، نوبت به استفاده از آنها در هنگام ورزش می‌رسد که در اصطلاح به آن «دوره» می‌گویند که در حد معمول کمترین هزینه برای یک دوره حداقل ۵۰ هزار تومان است. اما هر گاه که کالایی موردتوجه قرار می‌گیرد و تقاضای آن بالا می‌رود با بحث اصلی و تقلبی بودن آن مواجه می‌شویم. پس به عزیزانی که می‌خواهند از اینگونه داروها استفاده کنند، توصیه می‌کنیم، حتما از مراکز معتبر و افراد مورداطمینان خریداری کنند و با توجه به لیبل‌های نصب‌شده بر روی بدنه و در قوطی‌ها و همچنین رنگ، بو و طعم داروها می‌توانند اصلی یا تقلبی بودن داروها را تشخیص دهند.